Hírek

2017.08.15. 17:16

Tejhiány van, de a vaj azért nem fog eltűnni

KÖRKÉP Egekbe szökött a vaj nagykereskedelmi ára, az üzletekben egyelőre ötvenszázalékos az áremelkedés.

Budai Dávid

Feltűnt önnek, hogy egy év alatt megduplázódott a vaj ára? Ha nem, akkor az vagy azt jelenti, hogy csak Magyarországon vásárol, vagy azt, hogy megrögzött margarinpárti. Szerte Európában viszont egy év alatt több mint kétszeresére nőtt a vaj nagykereskedelmi ára, és úgy látszik, a folyamat nem is nagyon áll meg. Természetesen a drágulás előbb-utóbb magával ránt minden olyan cukrászipari terméket vagy pék-árut,  amiben a vaj megjelenik. Az okok között szerepet játszik egyrészt a tejhiány, másrészt a megváltozott fogyasztási szokások. Az emberek egyszerűen több vajat esznek, mint korábban. Azaz csak ennének, mert sokan azzal riogatnak, hogy lesznek helyek, ahol karácsonyra már teljesen kifogynak a vajból. Itthon egyelőre nem ennyire drámai a helyzet, mivel a hazai boltokban még csak ötvenszázalékos emelkedés tapasztalható a tavalyi árakhoz képest.

Ennek oka lehet az is, hogy mi jóval kevesebb vajat eszünk, mint az európaiak többsége, hiszen míg nálunk évente fejenként alig több mint egy kiló vaj fogy el, az uniós átlag 3,8 kilogramm, de például egy átlagos francia gyomorban nyolc kiló is eltűnik évente.

Fejés a Fentős Farmon Horvátnádalján - ők nem hagyták abba a gazdálkodást, amikor tejtúltermelés volt Fotó: Szendi Péter

Könnyű belátni, hogy a vaj ára leginkább ott szökik egekbe, ahol a legkeresettebb. Azért annyira nem kell örülni, ugyanis a nagykereskedelemben a tejszín és a vaj ára itthon is tízéves rekordon áll. Míg nem is olyan régen sok helyen találkozhattunk a szívbarát margarinok reklámjaival, addig ma a vaj egészségességéről cikkeznek. Ennek eredményeként a vajfogyasztás az elmúlt évtizedekben ugyan visszaszorult Magyarországon, ám mostanában egyre többször keressük az állati eredetű szendvicsbevalót, igaz, a margarinfogyasztásunk még mindig több mint háromszorosa a vajénak, és a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint előbbiből is egyre többet eszünk. Szkeptikusok szerint nemcsak a vaj, hanem a polcokról eltünedező tejföl hiányától is van okunk tartani.

A kialakult helyzetről és okairól Ibránszki Györgyöt, a Zalaco vezérigazgató-helyettesét és a Győrvár Tej egyik tulajdonosát kérdeztük. Amint azt a szakember elárulta, a hír igaz, valóban kétszeresére drágult a vaj nagykereskedelmi ára. - 2016 nyarán éppen feleannyit kellett fizetni azért a nyolc tonna normandiai vajért, amit háromhetente behozunk - fogalmazott Ibránszki György, aki hangsúlyozta, hogy a drágulást vásárlóik nem vehették észre, hiszen árat nem emeltek, ugyanígy a tejboltok számára készített kézműves vajak esetében sem nőttek az árak, pedig a tej felvásárlási ára is jócskán emelkedett. Márpedig - mint megtudtuk - minden ide vezethető vissza. Amikor néhány évvel ezelőtt eltörölték a kvótákat, rövid időn belül túltermelés alakult ki Európában, ennek következtében olyannyira bezuhantak az árak, hogy a tejtermelés már nem volt gazdaságos, ezért sokan felhagytak a gazdálkodással. Mindez oda vezetett, hogy mostanra tejhiány lett. A tejtermelés azonban nem az az ágazat, ahol egy-két hónap alatt helyre lehet állítani mindent. Ahhoz, hogy a helyzet normalizálódjon, egy-két évnek biztosan el kell telnie, hiszen csak ahhoz öt év kell, hogy egy borjúból tejelő tehén legyen. Attól azonban, hogy a boltok polcairól a közeljövőben eltűnik a vaj, nem kell tartani, semmi jel nem mutat erre. Hiány tehát nem lesz, az árak azonban várhatóan tovább nőnek. Miután a vajhoz kell a legtöbb tej (egy kilogrammhoz több mint húsz liter), ennél a tejkészítménynél fog érződni leginkább a drágulás - fejtette ki a szakember, majd hangsúlyozta, már most jelentősen drágult a tejszín, a túró, a tejföl és a sajt is. Márpedig a drágulás egyenes következménye, hogy a kereslet vissza fog esni, és sokan visszaszoknak a margarinra. Pedig Ibránszki György szerint a két terméket össze sem lehet hasonlítani. - Egy vajjal készült péksüteményt például nem lehet összekeverni egy margarinossal, igaz, nyolcszor annyiba is kerül a vaj, mint a margarin - tette hozzá. A szakember szerint - bár a magyar vásárlók még mindig árérzékenyek - most már egy egyre nagyobb réteg engedheti meg magának, hogy a minőségi termékeket részesítse előnyben, és ez igaz akkor is, amikor a margarin és a vaj között kell választani.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!