2012.10.12. 15:55
A diákokban kevesebb az előítélet
Szombathely - Rendhagyó osztályfőnöki órát a Horváth Boldizsár Közgadasági és Informatikai Szakközépiskolában pénteken a Találkozópont Program keretében, azzal a céllal, hogy a fiatalok megismerjék a romák problémáit, társadalmi helyzetét.
A Találkozópont Program szeptemberben indult útjára az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Salva Vita Alapítvány, a Boldog Ceferino Alapítvány és a Katolikus Szeretetszolgálat összefogásában. A foglalkozások bizonyítják: a felnövő nemzedék érzékeny a körülötte élők problémáira, és együttműködő a hátrányos megkülönböztetés visszaszorításában. A szombathelyi Horváth Boldizsár Közgazdasági és Informatikai Szakközépiskolában kétszer is járt a program.
A pénteki rendhagyó óra tapasztalati szakértője, Farkas András elmondta, hogy egy nagyon kellemes napot töltöttek Szombathelyen. A gyerekek nyitottak voltak, bennük sokkal kevesebb előítélet él, mint az idősebb korosztályban. Az órán megfogalmazódtak pozitív és negatív gondolatok egyaránt. Farkas András véleménye szerint, ha a gyerekek csak negatív híreket hallanak a romákról, csakis negatív attitűd alakulhat ki bennük. A személyes találkozás során egészen más a helyzet. Itt módjában áll elmondani saját életének a történetét, hogyan kapaszkodott egyre feljebb a társadalmi ranglétrán, megmutathatja, hogy vannak sikeres roma életutak is. Farkas András nagyon szeretné, ha a programnak lenne folytatása, mivel a gyerekek és a tanárok részéről is nagy érdeklődést tapasztal a téma iránt. Orsós Rita, a téma óraadó szakértője a romák történelméről beszélgetett a gyerekekkel, akik megismerkedhettek a cigányság kultúrájával, múltjával, hagyományaival. Az óra során közösen meghallgatták a cigány himnuszt. A gyerekek minden alkalommal rácsodálkoznak, hogy a romáknak zászlójuk és himnuszuk is van.
A Találkozópont Program várható hatása, hogy az interaktív foglalkozásokon kialakuló beszélgetések és a megszerzett ismeretek hatására a diákok felismerik az előítéletek romboló hatását. A cél, hogy ez a felismerés segítse az együttműködő magatartásformák létrejöttét, és a jobb kommunikáció kialakulását.
Az országos program keretében megismertetik a diákokat a hátrányos helyzetű embertársaik mindennapi nehézségeivel, örömeivel és a segítségnyújtás lehetőségeivel. A fiatalok mindenhol nagyon nyitottak, eddig közel ötszáz gyerek vett részt hasonló foglalkozáson a régióban.