Hírek

2012.07.23. 13:24

A képünkbe vágják - Itt járt az európai hírű sepsiszentgyörgyi társulat

Celldömölk - A Soltis színház meghívására érkezett Celldömölkre a sepsiszentgyörgyi Osonó Színházműhely, amely most olyan előadást hozott, amely a körülöttünk lévő világra reflektál: nálunk szokatlan keménységgel.

Ölbei Lívia

Ahogyan a víz tükrözi az arcot - ezt a címet kapta a színházi megnyilatkozásnak aposztrofált előadás, amelyben az Osonó Színházműhely fiatal, fegyelmezett, elszánt színészei dokumentarista alapon -  sok más mellett UNICEF-adatok, civil történetek felhasználásával  - vágják a képünkbe, hogy milyen a világ, amelyben élünk:  igazságtalan és reménytelen. A színházi szembesítés mégis reménykeltő: a fiatalok megalkuvást nem tűrő tisztánlátása ad okot a bizakodásra. Ennek a típusú közéleti-kísérleti, erős társadalomkritikát megfogalmazó  színháznak Magyarországon  nem nagyon van hagyománya; az Osonó színházi megnyilatkozása a  leginkább talán a Krétakör egy-egy kezdeményezéséhez hasonlítható.  A hatása pedig elementáris.

Magyarországon nem nagyon van hagyománya annak a típusú színháznak, amit a sepsiszentgyörgyi Osonó Színházműhely  művel. Az Ahogyan a víz tükrözi az arcot című előadás (kiáltvány, tüntetés, megnyilatkozás)  arra a kérdésre is erős választ ad, hogy mire való a színház. Igenis arra, hogy  szembenézzünk a minket körülvevő világgal - önmagunkkal. A változtasd meg élted parancsa innen már csak egy lépés.

A tanár-rendező Fazakas Misi vezetésével működő fiatal, elszánt  társulat úgy helyezi a klasszikus kukukcsáló színpadi keretek közé ezt az előadást, hogy a nézőt is  a játék részesévé teszi: a színpadot körbeölelő drapéria benyúlik a nézőtérre.  A történet  majdnem  üres térben játszódik: a szürkébe öltözött színészek  hol csoportosan, hol szólóban (próza, mozgás, ének) nyilatkoznak meg, az eszközhasználatnak mindig jelentősége van. És bár a narratíva egyetlen ember  - akárki - sorsára épül, a mozaikosság jellemzi ezt a mai moralitásjátékot, amely kíméletlen pontossággal vezet végig az emberi lehetőségeken.

A konkrét  itt és most Románia társadalmi valósága, de a bajok nagy része egész ká-európára, sőt, globálisan is  érvényes: kopogó adatokban megnyilvánuló  kivándorlási hullám, családon belüli erőszak, abortusz-statisztika, recsegő-ropogó  oktatás (Ebben a tanévben mit kell tanítani?) stb., stb.  Az indító filmbejátszások (politikusbeszéd, híradó) ebben a közegben  azonnal leleplezik ezeknek a beszédmódoknak az álszentségét és hazugságait. A gyerekszó pedig mindig  hatásos (néha túlontúl  az);  itt is működik. "Kecskés Eszter szeressen meg". Egy szégyenlős kisfiúnak ez minden vágya. ("Süss fel nap, fényes nap.")  
A társulat végül nem ad lehetőséget a tapsra, vagyis a   megkönnyebbülésre: a színpadon szertartásosan elhelyezett   kartonlapokon  egyetlen szó, több nyelven: csend (tyisina, silence stb.). A nézőn múlik, hogy meddig üldögél ebben a némaságban. Az biztos, hogy előbb-utóbb rossz érzése támad, és kimenekül: a valóságba.  (Kecskés Eszter, ugye hallod?)

Ahogyan a víz tükrözi az arcot  - a sepsiszentszörgyi Osonó Színházműhely  a  Soltis színházban. Szereplők: Daragics Bernadette, Ferentz Anna-Kata, Jánosi Vivien,  Komán Zsombor, Morar Ervin, Mucha Oszkár. Techika: Bartha Levente.
A közösségi Csokonai-díjas társulat európai turnéra indult az előadással.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!