Hírek

2015.03.13. 15:35

A közútkezelő szerint nincsen baj a 86-os gyorsforgalmival

Szombathely-Zanat - A közútkezelő szerint a 86-os éppen úgy jó, ahogyan van. Az ígéret szerint jövő év végéig már Csornáig autózhatunk a gyorsforgalmin.

Budai Dávid

Pécsi Norbert Sándort, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője reagált a 86-os utat érintő felvetésekre, válaszában éppen ellentétes véleményt fogalmazott meg, mint olvasónk. Mint ismeretes, korábbi cikkünkben foglalkoztunk a Tóth Gábor által kifogásolt problémával, ami a 86-as elkerülő utat érinti. Szerinte Szombathely Zanat városrésze kimaradt a fejlesztésből, mivel sem lehajtani, sem kihajtani nem lehet innen a 86-osra, holott ezt véleménye szerint az infrastruktúra lehetővé tenné. Szerinte a városrészt a zaj és környezeti terhelés is fokozottan érinti a gyorsforgalmi út megépülése óta. Olvasónk problémásnak látja azt is, hogy több település elérhetősége nincs megfelelően kitáblázva, ezért például a Bükre igyekvők, amennyiben Sárvár felől érkeznek, kénytelenek az elégtelen tájékoztatás miatt húsz kilométeres kerülővel eljutni céljukig.

Az osztályvezető a kifogásolt leágazásokkal kapcsolatban elmondta, hogy az ország úthálózata hierarchikus rend szerint épül fel. Ennek részei a mellékutak, a főutak és a gyorsforgalmi utak. Ezekhez az útkategóriákhoz különböző tervezési sebességek tartoznak, amelyek az utak lényeges paramétereit meghatározzák. Az M86-os 2x2 sávos autóúton 110 km/órás sebességgel lehet közlekedni. Tervezésénél a gyors haladáson kívül a biztonság volt az egyik legfontosabb szempont. Ennek érdekében a közúti csomópontok száma egy autóúton lényegesen kevesebb, mint egy főúton, így a rajta való közlekedés biztonságosabb és gyorsabb. Az autóúttal párhuzamos 86-os főút átvezet Zanat településen, így annak elszigetelődése véleményük szerint nem helytálló. Megtudtuk azt is, hogy Szombathely irányából a Zanati úti körforgalomból ágazik el a 86-os főút, ezért itt nem indokolt az autóúton újabb csomópont létesítése.

A közútkezelő szerint a zaj- és környezetterhelés akkor volt elviselhetetlen, amikor a gyorsforgalmi, jelen esetben elkerülőút forgalma a község tengelyén, a település belterületén haladt át. Az útirány-előjelző táblákkal kapcsolatban pedig úgy tájékoztatott, hogy a gyorsforgalmú úthálózaton csak a jelentősebb úti célokat célszerű feltüntetni, mivel a nagyobb sebesség miatt sok információ feltüntetése a jelzőtáblákon a figyelmet eltereli, ami balesetveszélyt okozhat. A vépi leágazó után a 86-os számú főúton a Szombathely és Csorna irány van jelölve, mivel a főút ezen szakaszán ez a két legfontosabb úti cél. Az autóút a településeket elkerüli, ezért az M86-os gyorsforgalmú útról letérve a 86-os számú főúton és az alsóbbrendű úthálózaton keresztül érhetők el a környező települések. Ezeken az utakon minden lényeges úti cél már korábban is jelölve volt. Az előzőek miatt, a kialakult csomópontok, azok jelölése az útirányjelző táblákon hosszas szakmai egyeztetések alapján alakultak ki, az érdekeltek bevonásával, az engedélyezési terv pedig az önkormányzatoknál két hetes időtartamra kifüggesztésre került. Álláspontjuk szerint az új autóút építésével a térség közlekedési kapcsolatai nem romlottak, hanem lényegesen javultak.

Pécsi Norbert Sándor tájékoztatott a még épülő szakaszokról is, megtudtuk: az autóút további szakaszainak építése jó ütemben halad a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában és ígéretük szerint 2016 végén már Csornáig biztonságos, 2x2 sávos autóúton lehet majd közlekedni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!