2013.08.08. 22:00
Kerülnék a kerülőutakat
Mellőzött mellékutak születhetnek újjá a következő években, javítva az Ausztria felé történő átjárást. Uniós pénzből fejlesztene a minisztérium, egyelőre a tervekre várunk.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium koordinálja a megvalósíthatósági tanulmányok elkészítését arra vonatkozóan, hogy konkrétan mely szomszédos, magyar és osztrák településeket köti majd össze új út. A tanulmányok elkészítése még egy évet vesz igénybe.
A fejlesztés nem egyoldalú, a partnerségi megállapodás már megszületett Magyarország és Burgenland tartomány között. A folyamat hosszadalmasságát illetően Hans Niessl tartományfőnök úgy fogalmazott, „alapos vizsgálatokra van szükség, hogy jól átgondolt projektek szülessenek. A megvalósíthatósági tanulmányok alapozzák meg a fejlesztési döntéseket, majd azt követően lehet a konkrét projekteket összeállítani”.
Magyarország és Ausztria között átlagosan tizennégy kilométerenként van lehetőség közúton átlépni a határt. Ez messze elmarad a Nyugat-Európában szokásosnál, ahol két-három kilométerenként van autóval járható összeköttetés a szomszédos államok között.
Az új (vagy újra kiépítendő) utak számát a teljes osztrák-magyar szakaszon húszra tervezik, ezeknek fele lehet majd Vas megyében. A finanszírozás 2014 és 2020 közötti európai uniós költségvetési időszakban uniós források felhasználásával történhet.
Kovács Ferenc útügyi biztos (Fotó: Kiss Teodóra)
Szijjártó Péter külgazdasági államtitkár úgy véli, a húsz úthoz a határon átnyúló projektekre szóló operatív program forrásainak 30 százalékát kell majd mozgósítani.
Ahogy azt Kovács Ferenc megyei útügyi miniszteri biztos is hangsúlyozta legutóbbi, a témában tartott sajtótájékoztatóján, az új közúti kapcsolatok tulajdonképpen az 1945 előtti időkben meglévő és fontos közúti összeköttetések helyreállítását jelentik majd.
A vasfüggöny felhúzása a határmenti osztrák falvak életére is hatással volt. Éles példája ennek a Pornóapátival szomszédos Beled (Bildein) esete. A németajkú községet az 1921-es határkijelölés szakította el környezetétől: legfontosabb kereskedelmi kapcsolatai Szombathellyel, illetve a magyar oldalra került falvakkal voltak, orvoshoz is hozzánk jártak át, a legközelebbi osztrák városok felé út sem vezetett a faluból. Pornóapáti és Beled között ma már van jó minőségű, aszfaltozott út, de sok más viszonylatban legfeljebb földúton zötyöghetünk át a szomszédba.
Magyarok és osztrákok a határon. Sok szomszédos faluba csak ehhez hasonló földutak vezetnek (Fotó: Szendi Péter)
Melyek lehetnek az útfejlesztés Vas megyei helyszínei? Csak kerülővel lehet eljutni Nardáról a szomszédos Csémbe (Schandorf), Vaskeresztesről Csejkére (Eisenberg an der Pinka), Horvátlövőről Németlövőre (Deutsch Schützen), Szentpéterfáról és a déli irányból Pinkamindszentről Nagysároslakra (Moschendorf), Kemenestaródfáról Lovászadba (Luising).
Ugyancsak nem vezet út Nemesmedvesről a pár kilométerre fekvő Reinersdorfba, Rönökről Alsómedvesre (Großmürbisch), Szakonyfaluból Nagyfalvára (Mogersdorf), valamint Felsőszölnökről Rábaszentmártonba (Sankt Martin an der Raab). A térképet vizsgálva ez a tíz viszonylat tűnik elő.