2013.02.28. 13:34
A nők biztonságosabb sofőrök
A férfiak zöme azt vallja, hogy a női sofőrök bizonytalanok, miközben a hölgyek szerint a férfi vezetők agresszívak. No de mit mutatnak a közúti baleseti statisztikai adatok?
Miközben a hetvenes években szinte csak férfiak rendelkeztek vezetői engedéllyel, addig a társadalmi változások hatására a 80-as évektől kezdve folyamatosan növekszik a női sofőrök aránya. Manapság ugyan már természetesnek mondható, ha egy hölgyet látunk a volán mögött, ám a megítélésük eléggé megosztott.
A férfiak zöme azt vallja, hogy női vezetőtársaik körülményesen és lassan vezetnek. A hölgyek szerint ezzel szemben a férfi sofőrök a szabályokkal nem törődve gyorsan, agresszíven és veszélyesen vezetnek. Nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy a nemek egymásról alkotott véleménye jócskán eltér. De mit is mutatnak a hivatalos baleseti statisztikai adatok, azaz kik idéznek elő több balesetet a közutakon?
Hat év távlatában harmadával kevesebb balesetet okoznak a férfiak, ám így is jóval többet, mint a nők (Grafika: Kelemen Attila)
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) hivatalos adatai alapján 2011-ben 14 ezer 682 olyan személysérüléses közúti baleset történt az országban, melyek előidézői a járművezetők voltak. A statisztikai adatokból az is kiderül, hogy az esetek csaknem háromnegyedét, 10 ezer 773 karambolt a férfiak okoztak. Női járművezetők hibájából pedig csak 3 ezer 304 baleset következett be. 605 esetben nem lehetett megállapítani az elkövető nemét.
Ahhoz, hogy ezek a számok a valós helyzetet tükrözzék, ismernünk kell a vezetői engedéllyel rendelkező férfiak és nők számát is. Nyilvántartási adatok szerint közel 4,5 millió állampolgár rendelkezik B kategóriás jogosítvánnyal, melyek közül a férfiak közel 2,5 milliót, a nők pedig csaknem 2 milliót tesznek ki. Azaz a vezetői engedélyek aránya 60:40 arányban oszlik meg az erősebbik nem és a hölgyek között. Ez alapján a férfiak átlagosan gyakrabban okoznak közúti balesetet, ám a 75:15 százalékos arány így is arra enged következtetni, hogy a nők kevesebb alkalommal idéznek elő balesetet, azaz biztonságosabb sofőrök.
A vezetők által okozott balesetek természete szerint is jelentős az eltérés a nemek között. Álló járműnek, vagy szilárd tárgynak négyszer több alkalommal ütköztek férfi sofőrök, mint a hölgyek. Ugyanez az arány a felborulás és a pályaelhagyás esetében is. A haladó járművel való ütközés, valamint a gyalogosok elgázolása már a hölgyek körében is számottevő. Igaz esetükben így is harmadannyi incidens volt, mint a férfiaknál.
A fenti statisztika kapcsán meg kell jegyezni azt is, hogy a jogosítvány meglétének nemek közti aránya mellett más tényezők is befolyásolhatják az eltéréseket. Sokat elárulna, hogy a ténylegesen levezetett kilométerek miként térnek el a két nem esetében, ám erről nem állnak rendelkezésünkre adatok.