Hírek

2012.11.20. 17:32

Aki árgus szemekkel figyel

Szombathely - Az SZTK-tól a nyilvánosházon át a Kőszegi utcaig ível az a példatár, amelyen keresztül Hesztera Aladár műemlékvédő szakrestaurátor bemutatja: a megőrzött építészeti emlékekből hogyan lehet következtetni a társadalom állapotára.

Merklin Tímea

- Az uralkodó osztály - bármelyik társadalomban  - mindig a saját hatalmát reprezentálja, ez látszik a műemlékek kiválogatódásából is. A pszichológiából kölcsönzött fogalommal élve az építészet társadalmi szintű "projektív teszt". Hogy a hatalom hogy ítéli meg a korábbi hatalom által támogatott építészetet, ez már politika. A rendszerek mindig szembe mennek az előzővel. Nem véletlen, hogy a műemlékvédelmi központot is kezdik most átszervezni. A műemlékvédő pedig nem kis felelősséggel mindig azokat védi, amiket háttérbe akarnak szorítani, meg akarnak semmisíteni - mondja Hesztera Aladár. A műhelyében járunk, ahol épp egy Nyőgérből hozott Szűz Mária-szobron dolgozik, trambulinin rugóztatva tudta elhozni az önkormányzat megbízásából. 

 



Hesztera Aladár a Sorok utcai egykori nyilvánosház épületét (a kupolás) is védendő épületnek tartja (Fotó: Kiss Teodóra)


- Tőlem helyreállított, szerkezetében is egészséges, régi szobor jön ki, nem "felújított", mint amit várni szokás, mert az olyan lenne, mintha egy  nagymamát kifestenénk bártáncosnőnek  fűzi az aktuális  műhelymunkához. Általában azonban a műemlékvédő felelősségéről beszélgetünk, amelynek kérdéseiről - meghívott előadóként - legutóbb a Zsidó Szabadegyetemen tartott egy érdekes előadást "Gondolattöredékek" címmel. Hangsúlyozottan vallási hovatartozás nélkül, "csak" szakemberként fűzi gondolatait arról, hogy a múlt miképpen üzen a tárgyi és építészeti emlékek által.  - Úgy sétálok, hogy viszem a diktafont, és történeteket mondok rá a házakról, amelyeket ismerek, egy levéltáros barátom szerkeszti majd a szövegeket. A sétáim közben "műemlékvédelmi állapotfelügyeletet" is tartok, árgus szemekkel figyelem, ki mit tett tönkre. Az aluljárót rendbehozni csak akarat kérdése, kéne hozzá húsz liter hígító, aztán két rendőr, aki helyreigazítja a rongálókat. A szívem vérzik a vérellátó előtti szökőkútért, ami egy romhalmaz, de az öreg strandért is... 

Az SZTK-ról szólva kifejti: ennél rosszabb szocreál épület talán nincs is, rossz helyen is van, mégis védendő, ahogy az egész tér is, mert ez a második legjellegzetesebb szocreál tere Magyarországnak (az első Dunaújvárosban van). - Ezt az épületet helyreállítva meg kell őrizni, hogy milyen funkcióval látják el, az egy másik kérdés, ahogy meg kell őrizni az egykori  nyilvánosházat is a Sorok utcában, amit a vasi köznyelv kupoldának nevezett el. A cipőgyári hídról nézve az útkereszteződést, balra van egy kis ház, mellette a kupolás, leromlott kis épület volt a kupleráj, amiből akár múzeum is lehetne, annyira érdekes az, hogy milyen társadalmi rétegeket vonzott, és ahhoz hogy viszonyultak a többiek.  A műemlékvédő a zsinagógát hozta jó példaként, amit 1945 után lebonthattak volna, de nem tették, az állam megvette, megőrizték és új funkciót kapott, zeneteremmé alakították. A Kőszegi utca házait is le akarták dózerolni - közvetlenül a műemlékvédelmi hivatal szomszédságában, attól balra sorakozó épületeket,  Fiegler András, az akkori területi vezető feje fölött - azzal, hogy legyenek itt bankok, szállodák, de a több mint ezer aláírás gyűjtésével elindított, minisztériumig menő civil akció eredményeként sikerült megmenteni. A Honderű Asztaltársaság tagjai is aláírták a tiltakozást. Egyszer csak a város úgy döntött, hogy megőrzi a Kőszegi utcát. Ezért lehet, hogy ma egy kivétellel  felújított házak közt  sétálhatunk.  







Hesztera Aladár ma is aktuális műemlékvédelmi kérdésnek gondolja azt az évek óta dédelgetett elképzelését, hogy legyen egy "Megunt szombathelyi szobraink" című szoborpark, amely a már nem a helyükön álló művek gyűjtőhelye lenne. Benne például az eredeti Pelikán-szoborral, amit Rumi Rajki István alkotott 1920-ban, a Magyarországon szintén unikális Kisfaludy Strobl Zsigmond alkotta Lenin-szoborral (1965), vagy a szintén Rumi Rajki alkotta négy harcossal az egykori csendőr laktanya homlokzatáról,  amelyek ma a Szova raktárában hányódnak. Amint a műemlékvédő mondja, a szoborpark létesítéséről több beadvány, bizottsági meghallgatás után sem tudott  dönteni a város.  

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!