Hírek

2013.07.15. 12:50

Épülőben a mi kis sztrádánk

Miközben a Szombathely és Vát közötti szakaszon már javában zajlanak az építési munkálatok, addig a Csorna-elkerülőt, valamint az Csorna-Enese és az Enese-Győr közötti szakaszokat heteken belül kezdik el építeni.

Kelemen Attila

A vasi megyeszékhelyet Győrrel ma még a 86-os számú főút köti össze, melyen jelenleg naponta átlagosan több mint 12 ezer jármű közlekedik. Ám a tervek szerint 2016 nyarára már az M85-86-os névre keresztelt négysávos gyorsforgalmi lesz a két város közti közúti forgalmat lebonyolító útszakasz.

Az az autós, aki a napokban Győr felé vette az irányt, észrevehette, hogy Csorna és a kisalföldi megyeszékhely között munkagépek dolgoznak az út menti növényzet eltávolításán.

Loppert Dánieltől, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetőjétől megtudtuk, hogy a Csorna-Enese és az Enese-Győr közötti szakaszokon a régészeti feltárások befejeződtek, így gond nélkül végezhetik el az előkészületeket a munkaterületek átadására. A 6,8 kilométer hosszú Enese-Győr szakasz nyertese a CC M85 I. Konzorcium, azaz a Colas Út Zrt. és a Colas Hungária Zrt. A szakasz kivitelezésének nettó ára 11,5 milliárd forint. A szintén csaknem hét kilométeres Csorna-Enese szakaszt is ez a két cég fogja megépíteni. A Vas megyéhez közelebbi szakasz kivitelezése nettó 15,6 milliárd forintot tesz majd ki. A munkaterület átadása mindkét esetben hamarosan megtörténik, azaz az építési munkálatok pár héten belül megkezdődnek és a tervek szerint 2015 nyarára el is készülnek.

Az átadást követően 30-40 perccel csökkenhet majd a menetidő Szombathely és Győr között (Grafika: Kelemen Attila)

A Szombathelyről Győrbe tartó autósokat kevésbé közömbösen érintő csornai elkerülő munkálatai is előrehaladott állapotban vannak. Nem csak a kisvárost, hanem vele együtt a vasúti átkelőt is elkerülő útszakasz munkaterületét a NIF a nyertes kivitelezőnek átadta. A tizenkét kilométer hosszú szakasz építését az MK Csorna Konzorcium: Magyar Aszfalt Kft, Közgép Építő és Fémszerkezetgyártó Zrt. végzi. A kivitelezés ára közel nettó 30 milliárd forint. A régészeti feltárások itt is befejeződtek, így nincs akadálya annak, hogy a munkagépek augusztusban elkezdhessék az építkezést, amely a tervek szerint szintén 2015 nyaráig tart.

A Szeleste-Hegyfalu, illetve a Hegyfalu-Csorna szakaszok kivitelezési közbeszerzési eljárása még folyamatban van, melyek eredményhirdetése nyár végére várható. Miközben a hegyfalui szakaszon 2015 második felére végezhetnek majd a kivitelezők, addig a csornai munkaterületek átadása csak 2016 második felére várható.

No de mi a helyzet a Szombathely-Vát közötti szakaszon? Majd két év leállást követően tavaly folytatódtak a munkálatok a vasi megyeszékhely határában. A közel 10 kilométeres szakasz teljes hosszában jelenleg is dolgoznak a munkagépek. A meglévő 86-os főút melléépítéses részén jelenleg töltésépítés folyik, Ezt követően a homokos kavics védőréteg, beton, majd aszfalt réteg beépítését végzik annak érdekében, hogy augusztus végével az elkészült pályarészre terelve a forgalmat a meglévő 86-os útrész felújítása is megkezdődhessen. Az új nyomvonal esetében is (83,9-89,9 km szelvények között) helyenként még töltésépítési munkák folynak, néhol már a homokos kavics védőréteg és a főpálya beton alaprétege, valamint a vízelvezető rendszer végleges kialakítása készül. A fejlesztés során egy új, különszintű csomópontot is kialakítanak a 86-os főút és a Vépi bekötőút kereszteződésében, valamint a meglévő Zanati felüljáró Csorna felőli részét is átépítik. A munkaterület teljes szakasza forgalomkorlátozás alatt áll, a közlekedés a terelő útnak, és jelzőlámpás forgalom irányításnak köszönhetően jól megoldott. A Szombathely-Vát közti szakasz 2x2 sávosítása várhatóan 2014. június végén fejeződik be, mely jelentősen javítja majd a megyeszékhelyről Csorna felé történő közlekedést.

A leendő M85-86-os út fejlesztései az Új Széchenyi Terv, Közlekedés Operatív Program keretében valósulnak meg, 85 százalék uniós és 15 százalék hazai forrásból.

 

A csornai vasútátkelő a múlté?

Az úthasználat feltételeiről a teljes szakasz elkészültét követően tudnak csak nyilatkozni, nagyjából 2016-2017 folyamán. Az azonban valószínűsíthető, hogy a nehézgépjárművek mellett a személyautóknak sem lesz ingyenes a négysávos gyorsforgalmi út használata, melyen a megengedett sebesség végig 110 kilométer/h lesz. Azt mondani sem kell, hogy a leendő négysávos minden települést el fog kerülni és nem keresztezi szintben sem út, sem vasútvonal. Talán ez utóbbi hallatán lélegezhetnek fel leginkább azok az autósok, akik sokszor hosszú-hosszú percekig rostokoltak már a csornai vasútátkelő sorompói előtt Győr, vagy éppen a vasi megyeszékhely felé véve az irányt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!