Hírek

2015.02.17. 16:23

Ezt már Taki bácsi sem bírná - A törvénymódosítással a kisebb szombathelyi taxitársaságok is nehéz helyzetbe kerülnek

Szombathely – Még ebben a hónapban benyújthatják azt a törvénymódosítást, ami megváltoztatja a taxisok életét 2016 januárjától.

Budai Dávid

Ami biztosan tudható már most, hogy az autók hétéves korhatárát felemelték tízre. Októberben már foglalkoztunk a taxisokat érintő kedvezőtlen változásokkal, akkor megírtuk, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) tervei szerint újraszabályoznák a taxisok működését 2016 január elsejétől. Akkor a tervezetben szereplő változtatások közül a vidéki taxisok elsősorban azt sérelmezték, hogy a taxik életkora nem haladhatná meg a hét évet, ötévente taxis vizsgát kellene tenniük, és utast kizárólag a működési területükön vehetnének fel. Arról is szó esett, hogy a vidéki taxisok sztrájkolni fognak, ha a rendelet életbe lép. Októberben egy szombathelyi taxis elmondta, hogy nagyon elhibázott döntésnek tartaná, ha valóban életbe lépne a rendelet. Mint elmondta: a budapesti szabályozás még érthető, hiszen nagy a forgalom, sok a turista, nagyobbak a bevételek, de vidéken kivitelezhetetlen és értelmetlen is lenne egy ilyen döntés.

- Mi olcsóbban dolgozunk, mint a pesti cégek, nem tudnánk kitermelni a plusz költségeket, a vállalkozásunkat ezekkel a feltételekkel nem tudnánk működtetni.

Verasztó Zsolt évek óta taxizik, őt is kedvezőtlenül érintik a 2016-tól életbe lépő változások, de legalább az autóját nem kell sárgára festetnie, ez a változás a vidéki taxisokat nem érinti. Jövő nyáron azonban minden taxisnak újra vizsgát kell tennie. Fotó: Budai Dávid

Hasonló véleményen volt egy szintén neve elhallgatását kérő másik taxis. Elmondása szerint 2006 óta tervezik, hogy szabályozzák a taxik működését, azóta nem történt semmi, szerinte most arról van szó, hogy két nagy taxitársaság akarja magának az egész piacot. Majd hozzátette: ha végignézünk a taxikon, ránézésre meg lehet mondani, hogy egyetlen autó sem felel meg a kritériumoknak, ha életbe lép a rendelet, lehúzzuk a rolót. Pedig, véleménye szerint egy tízéves Audi magasabb kategóriát képvisel, mint egy ötéves Suzuki. A sztrájk lehetőségéről nem hallott, de mint megjegyezte, régen nincs akkora összetartás a taxisok között, mint 1990-ben, a taxisblokád idején.

Októberben írtunk az UBER-ről is, ami egy immár 70 városban működő újszerű megközelítésű taxi szolgáltatás. A középpontban egy okostelefonos applikáció áll, amely a közlekedőket köti össze a sofőrökkel. Nincs címkiadás, hiszen az utas pozíciója megjelenik a sofőr telefonján, így a lehető leggyorsabban kapunk szabad kocsit. Nincs taxióra, mert az árat szintén az applikáció számítja ki a műholdas adatokból. Az utazások végeztével az utasok minősíthetik a sofőrt, így aki nem igyekszik a legjobb szolgáltatást nyújtani, az hamar fennakad a rostán. Budapesten akkor készültek a bevezetésére, Németországban pedig már akkor betiltották a taxitársaságok felháborodása miatt.

HÉT ÉVBŐL TÍZ LETT, HÁROM ÉV PRÓBAIDŐRE FELFÜGGESZTVE

Az azóta eltelt négy hónapban jó pár dolog megváltozott: egyrészt kézzelfogható közelségbe került a lehetséges törvénymódosítás, ugyanis a taxis tevékenységet országosan szabályozó kormányrendelet tervezetének egyeztetése tavaly novemberben lezárult. Az előterjesztést a fejlesztési tárca legkorábban február végén tervezi benyújtani a kormány elé – közölte az NFM. A jogszabálytervezet a taxis tevékenység folytatását országosan egységes feltételekhez köti, egyebek mellett rögzíti a tevékenység végzéséhez használható járművek műszaki követelményeit és életkorát, a járművezetőkre vonatkozó képzési és továbbképzési kötelezettséget, a diszpécserszolgálati tevékenység végzésének feltételeit és az infokommunikációs eszközön keresztül rendelhető személyszállítás szabályait is.

Másrészt az akkori tervezet jó néhány helyen módosult. Ami biztosnak látszik, hogy a korábbi hétéves korhatárt felemelték tízre, ráadásul úgy, hogy három év próbaidőt is kapnak a taxisok, hogy lecserélhessék autójukat.

AZ UBER MARADHAT, DE SZIGORODNAK A FELTÉTELEK

A próbaidő engedményét azonban csak a taxisok kapták meg, a személyszállítók nem, vagyis ha jól értelmezzük a tervezetet, aki például az UBER rendszeren keresztül végez személyszállítást, az január elsejétől már csak tízévesnél fiatalabb kocsival teheti meg.

Már novemberben kiderült, hogy az NFM nem emel kifogást az UBER, mint fuvarszervezési megoldás ellen, ha annak működése során a hagyományos taxis szolgáltatóktól is elvárt jogszabályi feltételek hiánytalanul teljesülnek. Ebben az esetben ugyanis az új szolgáltatás csupán az utasok megszerzésének korszerűbb módszerében (okostelefonos alkalmazás) térne el a korábbi piaci szereplők gyakorlatától. Nyilvánvalóan nem engedhető meg ugyanakkor, hogy az UBER azzal szerezzen versenyelőnyt más, tisztességesen működő taxis szolgáltatókkal szemben, hogy nem teljesíti maradéktalanul a személyszállítási tevékenységre előírt jogszabályi követelményeket. Az előírt feltételeknek megfelelő vállalkozók számára a közlekedési hatóság adja ki az engedélyeket. A szakminisztérium álláspontja szerint az indokolatlan engedékenység az utasok érdekeinek sérelméhez vezetne, veszélyeztetné a gazdaság kifehérítésének és a közlekedésbiztonság védelmének céljait is.

SZIGORÍTÁSOK MENTEK ÉS MARADTAK IS

Verasztó Zsolttól, az egyik taxi cég vezetőjétől megtudtuk, a tervezetből már novemberben törölték azt is, hogy a taxis csak a működési területén vehetne fel utast. Vidéken nem lesz szükség az egységes sárga színre sem, és a bankkártyás terminál is csak a fővárosban kötelező. Így bár a tervezetből jó néhány korábbi elképzelés kikerült, maradt bőven olyan elem, ami nagyon megnehezíti a vidéki, így a szombathelyi taxisok életét is.

Információink szerint 2016 nyarán egy nyolcórás tanfolyamot kell minden taxisnak elvégeznie, enélkül a jövőben nem taxizhatnak tovább. Valószínűleg sűrűbben kell műszaki vizsgára vinni az autót, mint eddig.

Tervbe van véve az is, hogy a diszpécserszolgálatokat a jövőben felelősségbiztosítás sújtja, amelynek mértéke húsz fő kiszolgálásáig egymillió forint lesz, felette magasabb, akár kétmillió is lehet. Sokba kerül majd a digitális rendszerre való átállás is, amennyiben bevezetik.

NÖVEKVŐ KÖLTSÉGEK, ALACSONY TARIFÁK

Az új rendszer lényege, hogy a beérkező telefonhívásokat rögzítik, amit majd meg is kell őrizni hónapokig. Az biztos, hogy Szombathelyen taxizni egyre nehezebb. Míg a rendszerváltás előtt háromszázan is taxiztak a városban, addig ma jó, ha százan élnek ebből. Ennek oka feltehetően az, hogy azóta jóval több embernek van autója, akinek viszont nincs, annak nincs pénze taxira, pedig a tarifák nem követik a drágulást. Egy neve elhallgatását kérő taxis elárulta, míg 1989-ben simán le tudta cserélni az autóját, ma már nem tudná megtenni, ráadásul akkor mindössze öt-hat órát dolgozott, most ennek többszörösét.

2003 óta duplájára nőttek a költségek, viszont a tarifák nem nőttek hasonló arányban. Nem is nőhettek, hiszen a konkurens taxitársaságok állandó árversenyben állnak egymással, pedig a taxizás nem mindig jó üzlet. A fix tarifák megjelenése miatt elképzelhető, hogy egy 13 kilométeres kör nem jön ki száz forint/km-re, amiből csak az üzemanyag és a kocsikopás költsége negyven forint. Az autók javíttatása viszont nagyon drága, van olyan taxis, akinek a kocsija nyolcvanezer kilométert is fut évente, ezért az elhasználódás mértéke össze sem hasonlítható egy civil autóéval.

Bár nem a tervezethez tartozik, két évvel ezelőtt már tervezték az online kasszák bevezetését a taxikban. Ezzel kapcsolatban Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke a napokban úgy nyilatkozott, hogy nem lesz jobb a taxisok adófizetési morálja, ha náluk is bevezetik az online kasszák rendszerét, hozzátette: a gazdaság kifehérítésének céljával egyetértenek, módjával viszont nem.

Arra a kérdésre, hogy a kis taxitársaságokat valószínűleg ellehetetlenítő tervezet ellen lesz-e egységes fellépés, nevét nem vállaló informátorunktól azt a választ kaptam, hogy jelenleg tizenötezer taxis működik szerte az országban, ami elenyésző a taxisblokád idején meglévő százezres létszámhoz képest, a legnagyobb baj azonban az, hogy a 15 ezer ember 15 ezer féleképpen akar eljárni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!