2012.09.13. 15:19
Kiemelt beruházás lett 8-as
Vas megye - Sokat megélt már a hadi, felvonulási útnak épített 8-as, amely Budapestet kötötte össze Graz-cal, majd onnét tovább eljuthattunk Olaszországba. Mostanság szó van a gyorsforgalmi úttá történő átépítéséről, ezen jó ideje erős lobbik dolgoznak.
A cél a gyorsforgalmi úttá történő átépítés, de ehhez rengeteg pénz kell. Ugyanakkor a kiemelt beruházás azt jelentheti, hogy akár fel is gyorsulhat a 8-as átalakítása és ez érintheti városunkat is - mondta el Bebes István körmendi polgármester. Aki már hosszú évek óta lobbizik a 8-as Körmendet elkerülő szakaszának megépítéséért. A tervek elkészültek, ígéretek is jócskán születtek, csak éppen a munkák nem indultak el.
Most változhat a helyzet. Mégpedig annak okán, hogy a napokban jelent meg egy olyan kormányhatározat, amely a Közlekedési Operatív Program keretében támogatott és támogatható egyes beruházásokat kiemelt jelentőségűvé nyilvánította. Az indok a nemzetgazdaságban betöltött szerep és fontosság. E sorban jelent meg a 8-as főútvonal is, mint kiemelt beruházás. Ez egyben azt is jelentheti, hogy a már több évvel ezelőtt felvetett gyorsforgalmivá alakítás akár új lendületet is vehet. Elsősorban Veszprém megye lehet a nagy nyertes, hiszen a legfőbb munkák itt lennének (arról viszont nem esik szó a már említetten kívül, hogy konkrétan ki és mennyiért finanszírozná a projektet).
A kormányhatározat értelmében a 8-as főútvonal Veszprém-Körmend közötti szakasza teljes egészében, az útfejlesztés egyes részei pedig külön is kiemelt beruházások lennének.
A főúton több helyütt is 11,5 tonnás burkolatmegerősítésre készülnek, így a vasiak által is használt Márkó-Herend, valamint Herend-Jánosháza közötti szakaszon. Ez a projekt is kiemeltnek számít majd, tehát megvalósítása államilag garantált - hallottuk.
Más a helyzet a megye legterheltebb útjával, a 86-ossal, illetve ennek is a legkritikusabb szakaszával, a Szombathely-Körmend köztivel. Tavaly több helyen is aszfaltbetont terítettek, ez bírja a napi több ezer kamion gyűrését. Ellenben az Egyházasrádóc-Körmend közti pálya, amelynek szélesítéséhez már az erdőt is kivágták, gyakorlatilag tönkrement, balesetveszélyes. A nyomvályúkat ugyan betömték, de mára ismét kiboltosultak, így még rosszabb a helyzet. Az igazi veszélyt a felületi törések jelentik Rádócnál. Az előző kormány kiemelte a 86-ost, de ebből itt nem sok minden lett, Zala megyében viszont igen.