2009.11.06. 03:29
Király Ferenc lendvai művész tárlata a képtárban
Erős érzékiség, magával ragadó, dús érzelemvilág jellemzi Király Ferenc kiállítását, amely Az élet dicsérete címmel nyílt tegnap este a Szombathelyi Képtárban.
- Impozáns, magas színvonalú anyag - vezette be a kiállítást dr. Zsámbéki Monica művészettörténész, majd Majthényi László megyei alelnök üdvözölte a Munkácsy-díjas Király Ferencet, aki nem csak a Muravidék, de Szlovénia egyik legjelentősebb kortárs művésze is. A szobrász életútját idézte, kiemelve, hogy kulcsszerepe volt ab-ban, hogy a muravidéki magyarság és Vas megye kapcsolata ilyen jól alakult.
A művészeti kommunikáció, a párbeszéd kialakítását, a kapcsolatok megteremtését hangsúlyozta Wehner Tibor művészettörténész is, aki Király Ferenc tevékenységét méltatta, minthogy a szobrász Lendván múzeumot alapított, galériát nyitott, kiállításokat rendezett, művésztelepeket szervezett (ahol sok magyar művész is dolgozhatott), műhelyeket működtetett. Mondhatni: együtt lélegzett közösségi környezetével.
Ljubljanában és Zágrábban tanult, két évet az Amerikai Egyesült Államokban töltött, 1973 óta Lendván él és alkot művész feleségével, Suzanne Király-Moss-szal. Művei között megtalálható a portré-plasztika, a kis- és nagyméretű gömbplasztika, a reliefek és mozaikok, a kültéri szobrok és a monumentális műemlékplasztika. Itt a képtárban középméretű szobraival találkozhatunk.
- Meglepő effektusok, szokatlan megoldások, a klasszikus és az újszerű érzékeny szintézise - jellemezte a tárlatot Wehner Tibor. - Hol organikus szerveződésű elemeket látunk, hol ősi, elemi formákat, hol a figuralitásba fordul, hol eltol minden konkrétumot.
Ljubljanában és Zágrábban tanult, két évet az Amerikai Egyesült Államokban töltött, 1973 óta Lendván él és alkot művész feleségével, Suzanne Király-Moss-szal. Művei között megtalálható a portré-plasztika, a kis- és nagyméretű gömbplasztika, a reliefek és mozaikok, a kültéri szobrok és a monumentális műemlékplasztika. Itt a képtárban középméretű szobraival találkozhatunk.
- Meglepő effektusok, szokatlan megoldások, a klasszikus és az újszerű érzékeny szintézise - jellemezte a tárlatot Wehner Tibor. - Hol organikus szerveződésű elemeket látunk, hol ősi, elemi formákat, hol a figuralitásba fordul, hol eltol minden konkrétumot.
Ljubljanában és Zágrábban tanult, két évet az Amerikai Egyesült Államokban töltött, 1973 óta Lendván él és alkot művész feleségével, Suzanne Király-Moss-szal. Művei között megtalálható a portré-plasztika, a kis- és nagyméretű gömbplasztika, a reliefek és mozaikok, a kültéri szobrok és a monumentális műemlékplasztika. Itt a képtárban középméretű szobraival találkozhatunk.
- Meglepő effektusok, szokatlan megoldások, a klasszikus és az újszerű érzékeny szintézise - jellemezte a tárlatot Wehner Tibor. - Hol organikus szerveződésű elemeket látunk, hol ősi, elemi formákat, hol a figuralitásba fordul, hol eltol minden konkrétumot.
- Meglepő effektusok, szokatlan megoldások, a klasszikus és az újszerű érzékeny szintézise - jellemezte a tárlatot Wehner Tibor. - Hol organikus szerveződésű elemeket látunk, hol ősi, elemi formákat, hol a figuralitásba fordul, hol eltol minden konkrétumot.
- Meglepő effektusok, szokatlan megoldások, a klasszikus és az újszerű érzékeny szintézise - jellemezte a tárlatot Wehner Tibor. - Hol organikus szerveződésű elemeket látunk, hol ősi, elemi formákat, hol a figuralitásba fordul, hol eltol minden konkrétumot.
Termékenység, születés, létrejövés, teremtés, férfi-női kapcsolat, egymásra-utaltság kifejezése a célja, emocionális tartalmak megragadása, asszociatív képzetek társítása.
Az élet dinamikus lüktetését látjuk, felnagyított nemiséget, testiséget, a természet fenséges erejét, az életvágyat magát. Mag, rügy, bimbó, bika, madár, női test-elemek fordulnak addig imeretlen szépségbe. Király Ferenc egy új tárgyi valóságot teremt különös formáival, melyek a rész és egész, a mozgás és nyugalom, a megcsavarodás és kisimulás kérdéseit vetik fel.
Az élet dinamikus lüktetését látjuk, felnagyított nemiséget, testiséget, a természet fenséges erejét, az életvágyat magát. Mag, rügy, bimbó, bika, madár, női test-elemek fordulnak addig imeretlen szépségbe. Király Ferenc egy új tárgyi valóságot teremt különös formáival, melyek a rész és egész, a mozgás és nyugalom, a megcsavarodás és kisimulás kérdéseit vetik fel.