Hírek

2017.08.01. 16:40

Női vezetők: egyharmad az arány

KÖRKÉP - A vállalkozásoknál a felső vezetők 30 százaléka, a középvezetők 33 százaléka nő. Nehezebb nőként a vállalati hierarchiában a csúcsra jutni, mint egy szinttel lejjebb. A cégméret növekedésével párhuzamosan egyre nagyobb a nők szerepe.

Vas Népe

A szociológiai és szervezeti magatartással foglalkozó hazai és nemzetközi szakirodalom egyik fontos témája a női egyenjogúság megvalósulása az üzleti életben. A nők ranglétrán való előrehaladásának jellemző problémája az üvegplafonhatás. Eszerint egyes női vezetői szintek azért nem érhetők el a hölgyek számára, mert létezik velük szemben egyfajta diszkrimináció. A GKI Zrt. májusi vállalati felmérésében (1081 válaszoló) ennek járt utána: cégeket kérdeztek meg, milyen arányban vannak jelen a nők a felső, illetve középvezetésben.

A vállalkozásoknál a felső vezetők körében 30 százalék a nők aránya, míg a középvezetők körében 33 százalék. Vagyis a nők részesedése számarányuknál alacsonyabb, emellett a "gyengébb nemnek" kissé még nehezebb felső vezetővé válnia, mint középvezetővé.

A vállalati létszám növekedésével a felső vezetésben emelkedik a nők aránya. A kisvállalatoknál 26 százalék, az 50-150 főt foglalkoztató cégeknél 32 százalék, a 150- 250 közöttieknél 30 százalék, míg a nagyvállalatoknál 35 százalék a nők súlya a felső vezetésben. Ugyanakkor a kisvállalatok csaknem felénél 10 százalék alatti a női felső vezetők aránya, ez a 250 fő feletti vállalatok csak egyötödénél jellemző. A középvezetők esetében hasonló trend rajzolódik ki: a méret növekedésével párhuzamosan nagyobb a nők szerepe: a 21-50 fő közötti cégeknél 30 százalék, az 51-150 fős vállalkozásoknál 33 százalék, a 150-250 fő közötti vállalatoknál 32 százalék, míg a nagyvállalatoknál 37 százalék az arány.

A "férfiasabb" tevékenységek esetében (építő-, gép-, fémipar) a női felső vezetők aránya alacsonyabb. Leegyszerűsítve: ahol többségben férfi a beosztott, akik ráadásul (a nők számára megterhelő) fizikai munkát végeznek, ott a vezető is inkább férfi. A női felső vezetők aránya az élelmiszeriparban a legnagyobb (76 százalék). Jelentős a súlyuk továbbá a könnyűiparban (36 százalék), az üzleti szolgáltatások területén (37 százalék) és a kereskedelemben is (33 százalék). A női középvezetők esetében az ágazatok közötti különbségek kevésbé kirívók, mint a felső vezetőknél, több ágazatban is jelentős arányban képviseltetik magukat a hölgyek: leginkább az üzleti szolgáltatásokban (43 százalék) és a könnyűiparban (48 százalék). Kiemelkedő a súlyuk a kereskedelemben (40 százalék), az élelmiszer- és a vegyiparban (37, illetve 36 százalék).

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!