Hírek

2009.03.20. 03:29

Pártfinanszírozás: eltitkolt források?

Budapest - Korlátozottak az Állami Számvevőszék jogosítványai a pártok ellenőrzésére, ám így is megállapítható, hogy gyakran az adó- és járulékfizetési kötelezettségüket sem teljesítik teljesen, sőt tiltás alá eső névtelen adományokat is elfogadnak.

Kiss Tamás

A szakértők, és minő érdekes, sokszor maguk a pártok is állítják, hogy a korrupció melegágya maga a pártfinanszírozás. Nem beszélve arról, hogy politikai botrányok jelentős része - a példák sorolását terjedelmi okoból itt és most hagyjuk is - a pártfinanszírozás rendezetlenségéből indul el. Nyilatkozataikból kiderül, hogy mindezt a politikai szereplők is kiválóan tudják, az új, tisztább viszonyokat teremtő szabályozás valahogy mégsem akar megszületni. Hogy mire ez a késlekedés? Jó kérdés...

Ami viszont biztos, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) jelenleg csak az országgyűlésiképviselő-választásra bejegyzett jelölőszervezeteknél, ráadásul csakis a tőlük kapott adatok alapján ellenőrizheti a kampányfinanszírozásra igénybe vett forrásokat, és azok felhasználásának törvényességét. És még eme gyenge ellenőrzési jogosítványokkal is hány és hányféle szabálytalanságot talál!

Mert nézzük csak: amint azt Horváth Balázstól, az ÁSZ főcsoportfőnök-helyettesétől megtudtuk, a pártellenőrzések során feltárt jogsértések egyike, hogy a pártok nem teszik közzé éves pénzügyi beszámolóikat, vagy ha mégis, akkor az nem mutat megbízható képet a gazdálkodásukról. Szinén előfordul, hogy elmulasztják az éves viszonylatban kapott 500 ezer forint feletti belföldi, illetve a 100 ezer forintot meghaladó külföldi adományok, hozzájárulások nevesítését. A vizsgálati eredmények szerint a pártok tiltás alá eső névtelen adományokat is elfogadnak, és ugyancsak szabálytalanul olyan vagyontárgyakat is hasznosítanak, amelyek nincsenek a tulajdonukban.

Horváth Balázs tájékoztatása szerint ugyancsak előfordul, hogy országos hálózattal rendelkező pártnál a helyi szervezetek pénzforgalma kimarad a pénzügyi elszámolásból, főkönyvi nyilvántartásból, illetve például a kedvezményes önkormányzati ingatlanok használatánál elmulasztják a természetbeni, nem pénzbeli juttatások piaci értékelését. És ez még nem minden: a pártok ugyanis nem egyszer megsértik a számviteli törvény előírásait a szabályozás, könyvvezetés, bizonylatolás területein, az adó- és járulékfizetési kötelezettségüket pedig nem teljesítik teljes körűen. Jogsértés esetén az ÁSZ az illető pártot felszólítja a törvényes állapot helyreállítására. Fontos megjegyezni, hogy szankcionálási joga mindössze a tiltott bevételre és vagyonszerzésre korlátozódik, de ez sem teljes körű. A költségvetési támogatásban nem részesülő pártoknál ugyanis nincs mód arra, hogy a tiltott bevétel központi költségvetésbe való befizettetése mellett azonos összeget zároljanak. A számvevőszéki felhívásnak amúgy általában eleget tesznek a pártok, az ÁSZ elnökének így eddig egyetlen ügyet sem kellett bírósági útra terelnie.

S hogy az ÁSZ szerint mit kellene, lehetne tenni, hogy a pártfinanszírozás ne legyen a korrupció melegágya?

Horváth Balázs szerint a pártfinanszírozás átláthatóbbá tételére benyújtott kormányzati, illetve önálló képviselői indítványok helyes irányt szabnak. Példaként a T4190. számon benyújtott önálló képviselői indítványt említette, amely szigorítaná a pártok gazdálkodásának és kampányfinanszírozásának kereteit, szélesebb körben szankcionálná a törvénysértő gazdálkodást és tiltott kampányszervezést. Az indítvány a számvevőszéki ellenőrzés hatáskörét is kibővítené, s az ÁSZ javaslatát figyelembe véve, a számviteli törvénnyel összhangban határozná meg a pártok éves pénzügyi beszámolásának rendjét. Az elkülönített kampányszámla bevezetése az átláthatóság, a hatékony ellenőrzés alapvető feltétele. A szakember szerint azonban még ennél is fontosabb lenne, hogy az ÁSZ mindennemű információt megszerezhessen, s a kampányszámlán kívüli finanszírozást túllépésként ténylegesen feltárhassa, és ezt valamennyi pártnál szankcionálhassa.

Az elgondolások szerint az új szabályozás megszüntetné a jogi személyek, jogi személyiségek nélküli társaságok támogatását és részvételét a kampányban - közölte Horváth Balázs, hozzátéve: a pártok törvényes magatartásának erősítését szolgálná a képviselőjelöltenkénti egymillió forintos költségkorlát tízmillióra való felemelése.

És valóban, az említett vagy bármely ehhez hasonló javaslat elfogadásával ténylegesen mód nyílna a pártokat pénzelő, a közvélemény előtt ma ismeretlen szervezetek, cégek, személyek eddig ellenőrizhetetlen politikai befolyásának, vagyis a politikai korrupciónak a csökkentésére.

Bízzunk abban, hogy az új törvény előbb-utóbb megszületik. Addig is arra biztatnánk olvasóinkat, hogy osszák meg velünk a pártkasszákkal kapcsolatos információikat, vagyis: kutakodjunk együtt a pártok zsebeiben!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!