Hírek

2009.08.26. 02:26

Pezsgő képzőművészeti élet Répcelakon

Répcelak - Jagadics Mónika Klimt-sorozata összművészeti kihívás: grafikus, ruhatervező is részt vett a digitális adaptációban. Az ifjú helyi művész kiállítása a Nyitott Tér Galérián látható.

Simon Erzsébet

A megyeszékhelyen a Szombathelyi Képtáron és az Irokéz Galérián kívül szinte nem is maradt rangos kiállítótér - sajnálkozott Tóth Csaba. A Savaria Tourist, az MMIK Médium, a Művelődési és Sportház galériája, valamint a Művészetek Háza pincegalériája vagy megszűnt, vagy a tetszhalál állapotában van, a Savaria Múzeum már korábban deklarálta, hogy a képzőművészeti kiállítások háttérbe szorulnak a múzeum profiljába illő kiállítások miatt. Kőszegen a Művészetek Háza a Kőszegi Művészeti Egyesület működtetésében, továbbá a sárvári Galéria Arcis mutat aktív tevékenységet, az egykor oly híres és jelentős Kemenesaljai Művelődési Központ ilyen szempontból mintha nem is létezne, a szentgotthárdi kiállításokról sem lehet sokat tudni, illetve hallani. Körmenden rendeznek ugyan képzőművészeti kiállításokat a Batthyány lovardában, Vasváron pedig az új művelődési házban, de ezek sajnos nem igazán jó kiállítóterek.

A szombathelyi, a kőszegi és a sárvári színhelyek mögött komoly képzőművészeti élet és múlt áll, Répcelak ilyen tekintetben tabula rasa - állapította meg a festőművész. Természetesen itt is találni a városhoz köthető nemzetközi rangú életműveket, Engelsz József ötvösművészét és Garas Kálmán fotóművészét, de az épp itt és most debütáló Jagadics Mónika professzionális szintű kategóriába tartozó munkái joggal keltenek feltűnést. Az ifjú hölgy Klimt-adaptációja diplomamunkának készült egy évvel ezelőtt, igaz, a hazai bemutatkozáshoz újabb darabokkal egészítette ki azt.

A bécsi szecesszió legjelentősebb mesterének, Gustav Klimtnek mindeddig nem volt digitális adaptációja; annyira szubjektív és individuális Klimt művészete, hogy szinte elképzelhetetlen volt, miként is fordítható le mindez a számítógép nyelvére, eszközkészletére. Jagadics Mónika erre a lehetetlen feladatra vállalkozott, és nagyon látványosan oldotta meg. Segítségére volt Bonyhádi Károly tervezőgrafikus, aki már több mint három évtizede jelen van képzőművészeti életünkben igényes, experimentális munkáival, s aki a diplomamunka konzulense volt, valamint Szigeti Wanda ruhatervező, aki Klimt női modelljeinek életre keltésében, a ruhák, a sminkek megválasztásában, kialakításában volt segítségére Mónikának. A felsorolásból is kitűnik, hogy az ifjú alkotó Klimt-sorozata összművészeti kihívás volt, és így is valósult meg.

A gazdasági világválság idején mi sem bizonyítja azt jobban, mint ez a kiállítás, hogy a kulturális marketing nem pazarlás és nem luxus, hanem hosszú távú befektetés; a répcelaki Nyitott Tér Kulturális Egyesület kiállítási missziójának első gyümölcse Jagadics Mónika ígéretes pályakezdése. A Nyitott Tér Galéria nyitott szemmel figyeli a kortárs magyar és regionális képzőművészetet, annak kimagasló eredményeiről, értékeiről számot adva tölti be hiánypótló funkcióját. Ez a répcelaki apropó, amire mindannyiunknak oda kell figyelni - szögezte le Tóth Csaba.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!