Hírek

2016.09.28. 18:49

Lukácsháza: Vigyázat, balesetveszély!

Lukácsháza- A két helységnévtábla között kilencvennel lehet menni, pedig házak vannak ott is. A településen ráadásul egyetlen zebra sem segíti az átkelést.

Budai Dávid


Vas megye talán egyetlen olyan települése Lukácsháza, amely kétszer kezdődik el, és kétszer is ér véget - mondja Virág János, a település polgármestere. Ennek az az oka, hogy van egy kilencszáz méteres szakasz, ami a két Lukácsháza-tábla között van, itt újra kilencvennel lehet hajtani. Direkt van így, hogy a lassú járműveket előzni lehessen, ez után a szakasz után ugyanis erre már nem nagyon van mód Kőszegig a kanyarok és az állandó sebességkorlátozások miatt.

A probléma csak az, hogy a felgyorsító autósok a legritkább esetben tudnak csak visszalassítani újra ötvenre, ezért a faluba nagy sebességgel hajtanak be, ami rendkívül balesetveszélyes.  baj. Legutóbb éppen múlt hét pénteken. Még szerencse, hogy ezúttal súlyosabb sérülések nélkül úszták meg a balesetet a résztvevők, azonban az árokba hajtó kocsit csak kevés választotta el attól, hogy egy fának vagy oszlopnak ütközzön.

Az a baj, hogy bár az egyik oldalon valóban csak a sínek futnak, a másik oldala nagyon is Lukácsháza, házakkal, utcákkal. Ahová rendszeresen kanyarodnak is az ott élők, de ha a szembejövők miatt megállásra kényszerülnek, a mögöttük haladó, éppen gyorsító autósok csak vészfékezéssel tudnak megállni, vagy ahogyan a mellékelt ábra mutatja, úgy sem. A polgármester szerint ráadásul a belátható szakasz mindössze ötszáz méter, ami finoman szólva sem ideális az előzésre. Ez tehát az egyik baj. A másik pedig az, hogy reggel és délután állandóan csúcsforgalom van a települést átszelő 87-esen. Ez persze nem meglepő, főútvonal, mi mást várnánk. A baj az, hogy a csaknem négy kilométeres szakaszon egyetlenegy gyalogátkelő sem köti össze a falu két oldalát. Az ok egyszerű, a gyalogátkelő létesítését semmi sem indokolja, hiszen az úton átkelni szándékozó gyalogosok száma nem éri el a százat óránként.

Arról már nem is beszélve, hogy Lukácsháza lakott területe nagyon hosszú, ezért rendkívül nehéz a gyalogos keresztezéseket egy helyre koncentrálni. Ha a közelben van kijelölt átkelőhely, akkor a gyalogosoknak ott kell közlekedni, ami számos esetben többletutat jelent. Amennyiben ezt a többletutat nem teszi meg a gyalogos, és a kijelölt átkelőhely mellett halad át, az rendkívül balesetveszélyes, mert a járművezető a zebrán számít a gyalogosok megjelenésére. Továbbá a kijelölt gyalogos-átkelőhely – az elsőbbség biztos tudata miatt – hamis biztonságérzetet is okozhat – indokolta még korábbi levelében a Közút. A polgármester a hamis biztonságérzet elméletével egyet is ért, ám úgy véli, két gyalogátkelőhelyre mégiscsak szükség volna. Az egyik Lukácsházán biztosítaná a vasúthoz, a polgármesteri hivatalhoz és a sportpályához a biztonságos átjutást, ami az edzésre járó gyerekek miatt is nagyon fontos lenne, a másik pedig Gyöngyösfaluban lehetne a boltnál.

 

Ha az ott élők ragaszkodnak hozzá, függetlenül attól, hogy át akarnak-e menni óránként százan a zebrán vagy sem, éppenséggel lehetne a településen gyalogátkelő. Azt azonban tudni kell, hogy a zebra nem annyiból áll, hogy fölfestenek pár fehér csíkot. A közvilágítást és a járdakapcsolatot is biztosítani kell, márpedig ez sokba kerül, nagyon sokba. Persze tudja ezt Virág János is, a település éppen ezért már 2011-ben pályázott, ám mivel nem nyertek, sajnos minden maradt a régiben. A polgármester szerint a legmegfelelőbb egy olyan átkelő lenne, ahol a gyalogosok egy gomb megnyomásával jelezhetnék átkelési szándékukat. Ez persze egy sima átkelőnél is jóval drágább. A polgármester bízik benne, hogy előbb-utóbb tudnak építeni egy biztonságos gyalogátkelőt, addig is azt szeretnék elérni, hogy szűnjön meg a két Lukácsháza közti gyorsító szakasz, és a 87-esen egy Lukácsháza legyen csak, ne kettő.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!