Hírek

2011.02.22. 15:37

Víziók vasi autóutakról, autópályákról

Az országos gyorsforgalmi- és főúthálózat nagytávú terve és hosszútávú fejlesztési program című vizsgálati anyagot legutóbbi ülésén véleményezte a Vas Megyei Közgyűlés.

Erős D. Zoltán

A dokumentum készítői négy programciklusba sorolták a feladatokat. Az elsőbe a legsürgetőbb, legjobban előkészített projektek kerültek. Ezek megvalósítása 2016-ig várható. A második programciklus tervezett határideje 2020, a harmadiké 2024, a negyediké 2027, ám csúszások, mint ahogy az eddigi gyakorlat is mutatja, elképzelhetők. 
 
Megtörtén a megvalósításra váró projektek haszonértékelése. Itt a legnagyobb súllyal esett a latba a nemzetközi kapcsolatok javítása, s az elmaradott térségek megközelíthetőségének a javítása. Ezek a 100 pontból egyenként 14-14-et értek. 10 pontos szempont az utazási és a baleseti költségek, valamint a humán környezet csökkentése. Kiemelt elem  volt a beruházási ráfordításigény. Ugyanakkor az egyéb tényezők, mint például az idegenforgalom mindössze egy pont pluszt hozhatott a vasi üdülőhelyeknek. A forgalmi adatoknál a 2020-ban várható terhelést vették figyelembe. Az összesített pontszámokat hasonlították a beruházási költségekhez. Ezek alapján Vas megyében leghatékonyabb útberuházás a Szombathely-Kőszeg között tervezett, eredetileg 2x2 sávosra tervezett autóút lenne.

A második helyen a 84-es főút rábapatyi elkerülője szerepel, míg a harmadik helyen a Szombathely és Nagycenk között épülő kiemelt főút szerepel. A csaknem 200 projektet tartalmazó országos lista első felében található még az M9-es 2x2 sávos autóút Szombathely és Rábahidvég, illetve Alsóújlak és Pacsa között, s az M86 Szombathely és Vát között. A második százban szerepel az M86-os Vát-Csorna, az M8 Rábahidvég-Szentgotthárd, Jánosháza-Vasvár közötti 2x2 sávos szakasza. A számok alapján a kevésbé hatékony beruházások közé sorolták 2x1 sávos 86-os út Szombathely és Rédics közötti szakasza fejlesztését, az új Sárvár-Pápa főutat, a 84-es korszerűsítését Hegyfalu és Nagycenk között, valamint a 88-as sárvári nyugati elkerülő útját.

S ezek után mire számíthatnak a vasi utakon közlekedők?

Ahogy arról a napokban is írtunk elmozdulás várható az M86-os ügyében, mivel a Szeleste és az országhatár között megkezdődött az építési engedélyezési eljárás. A  Szombathely-Csorna között fejlesztést az első programciklusban megvalósítandók közé sorolták be. Itt szerepel a Szombathelyet keletről elkerülő út csaknem 5 kilométeres szakaszának a 2x2 sávosra fejlesztése, valamint a 86-os nádasdi elkerülő útjának a megépítése. 

A második programciklusban, azaz 2020-ig épülhet meg az M8-as 2x2 sávon Rábahidvég és az országhatár, illetve Vasvár között. Ennek a beruházásnak, igaz csak Körmentől már 2008-ban meg kell volna kezdődnie. Ebben a programciklusban szerepel az M9 Szombathely és Vasvár közötti szakaszának a kiépítése is.

A harmadik programciklusba - 2024 a határidő - sorolták be immár 2x1 sávval Szombathely és Kőszeg közötti út  részben új nyomvonalon történő fejlesztését.

A negyedik programciklusban szerepel az M8-as autóút építése Vasvár és Ajka között, valamint az M9-es átkötése a 86-os és a 87-es utak között.

A megyei közgyűlés a tervezetet véleményezve megállapította,  hogy a 86-os főút Szombathely-Körmend szakaszának kivitelezése hároméves csúszásban van. A KÖZOP indikatív listáján ez részben új nyomvonalon, burkolatmegerősítéssel szerepel, s tartalmazza az egyházasrádóci és a balogunyomi elkerülő szakaszt is. A tervek erre jórészt rendelkezésre állnak, a kivitelezés rövid időn belül elindítható lenne. Elkészültek a számítások a két, illetve négysávos változatra is. Információink szerint az utóbbi változat négy év alatt megtérülne, s nyolcszor biztonságosabb lenne mint a 2x1 sávos változat. 

Az M8-as körmendi elkerülő útja, valamint Körmendtől az országhatárig vezető szakasz kiépítését a szentgotthárdi csomópontig mindenképpen négy sávon tartaná indokoltnak a megyei közgyűlés. Ezt indokolja a szentgotthárdi autóipari fejlesztés is.

Az M9-es útnál problémának tartja a megyei  közgyűlés, hogy csak a 2016-2020 közötti időszakra van tervezve, ráadásul a Zalaegerszeg  után csak a 75 és 76-os főút csatlakozásáig épülne ki út autóút minőségben. Miközben   a  következő szakasz még a 2024-2027 közötti ciklusban sincs tervbe véve. Ezzel sérül a nyugat-dunántúli régió  észak-déli közlekedési tengelyének kialakítása, amely a Baltikumtól vezetne az Adriáig.

A megyei közgyűlés azt javasolja, hogy a 87-es főút ne csak Gencsapátiig, hanem Kőszegig legyen 2x2 sávos, s onnan a határig 2x1 sávos, ahogy az a határ osztrák oldalán is rövidesen kiépül. A testület megfontolásra ajánlotta azt is, hogy a jelenlegi részben már beépített  területen haladó elkerülő úttól keletre egy új elkerülő út építését. 

A  megyei közgyűlés javasolta azt is, hogy az M9 negyedik programciklusba tervezett 86-os és 87-es utak közötti átkötését  már az I., de legkésőbb a II. programciklusban valósítsák meg. Akár a szombathelyi keleti elkerülő út 2x2 sávosra terevezett bővítése helyett. Ugyanis, ha az addigra kiépülő  M86-86 és az M9 teljes forgalmát a jelenleg is túlzsúfolt körgyűrűre tennék át, az katasztrofális állapotokat okozhatna.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!