Szombathely

2015.04.24. 10:05

Így nyomják a szombathelyi slam poetry-t

Két egyetemi hallgató és slammer fiatalembert, Supán Ádámot (Sumért) és Mersich Ádámot (Merót) faggattuk az előadóművészet egyik nagyon friss műfajáról, a slam poetry-ről. Nagy élvezettel beszéltek a műfaj történetéről, jelenéről és szereplőiről.

Vincze Bence

1984-ben kezdődött a mozgalom, amikor Mark Smith Chicagoban létrehozta az első slam rendezvényt, majd a kilencvenes években Amerikában nemzeti méreteket öltött és országos bajnokságok indultak. A 2000-es évekre olyan népszerű lett, hogy szinte mindenhol elterjedt Európában is, azóta már világbajnokságot és európai slam napokat is tartanak. Magyarországon 2006-tól beszélhetünk slam poetry-ről, Budapesten volt az első, 2008 januárjától pedig rendszeres a budapesti klubest. Végül 2012-ben jutottunk el odáig, hogy Szombathelyen is megalakult egyetemi körülmények között Krausz Dávidnak és a pécsi slam brigádnak a közreműködésével.

A Savaria Slam Poetry az egyik első sikeres egyetemi klubként indult, majd pedig városivá avanzsálódott, később pedig országos elismertség is társult ehhez, köszönhetően Fűzfa Balázs irodalomtörténésznek, a Németh László Szakkollégium segítségének (itt tartották az első előadást) és a „12 legszebb vers” konferenciasorozatnak, amelynek a kiállítási anyagába bekerültek a szombathelyiek. Az első országos versenyt 2012-ben Süveg Márk (Said) nyerte meg, majd címet védett, utána pedig Horváth Kristóf (Színészbob) nyerte meg és ezekkel párhuzamosan elindultak a team slamek. Ekkorra már a médiában is volt visszhangja.

Az első rendezvény a rap-költők és a klasszikus költők csatája volt, majd ez a kettő összefonódott és így alakult ki kötöttebben a slam poetry. „Ez lett a köznép költészete.” Ez a műfaj annyira frissnek tekinthető, hogy szinte még egyáltalán nem tisztult le, és ezt nem lehet úgy kisajátítani, mint  az  irodalom egy-egy jellegzetességét. Itt az NYME SEK-en órákat és előadásokat is tartottak róla, felüdülésnek számított a hallgatók számára is ez a modernebb forma. Egyszerűen tudatosulnia kell az emberekben, hogy ez volt, van, és lesz is, csak még gyerekcipőben jár.

– A slam valójában egy előadói műfaj, ami élőben hatásos leginkább, egyfajta kommunikáció zajlik a közönség és az előadó között – mondja Sumér. – Hiszen ők bármikor véleményezhetnek, fújolhatnak, tapsolhatnak, azonnal reagálhatnak az elhangzottakra. A slamben inkább az előadásmód kap nagy szerepet. Nagy tévhit, hogy ez freestyle, holott ezek előre begyakorolt, megtanult szövegek, egyébként vannak ilyen elemei, de nem arra épül. Itt hatalmas szerepet kap az előadásmód.

Supán Ádám (Sumér) és Mersich Ádám (Meró) beszél a slam poertry kialakulásáról, történetéről. A slammerek nagyon hálásak Szombathelynek Fotó: Vincze Bence. Fotó:  Vincze Bence

Gyakran érik őket támadások, kritikák, miszerint a slam az irodalom kikerülése. – Ha azt nézzük, anno József Attilát is kicsapatta az egyetem "fura ura", tehát soha nem az elismertség a cél – teszi hozzá Meró. – Ezután Sumér is elmondta a véleményét: – Engem is ért atrocitás és „ellenkampány” Kosztolányi-parafrázisom kapcsán a 12 legszebb magyar vers programsorozat kapcsán több szakértőtől is, de a közönségnek tetszett és ez az igazi lényeg. Zalaszentgróton például volt egy fellépésünk, ahol nagyon negatív kritikát kaptunk. Idézem: „Há' ez a kultúra, hogy káromkodik, há' nagy kultúra az biztos”. Ebben sok minden közrejátszik, a politika vagy akár a hozzáállás. Magyarországon az irodalom is bennfentes körökben zajlik, ahogy a slam is.

A slammerek célja nem az, hogy az irodalomtudósok beleszeressenek, hanem hogy a fiatalok felfigyeljenek erre az műfajra és magára az irodalomra is.

Folyamatos vita tárgya, hogy ez most irodalom, vers-e vagy semmi köze a szépirodalomhoz, de ez teljesen mindegy az előadók véleménye szerint. Nem ez a lényeg, hanem a hatása. Viszont ketté kell választani a történeti és kortárs irodalmat a slamtől, mert az előbbiekből hiányzik az izgalmas előadásmód, a slamnak pedig ott a zene, amely támogatja hátulról, és közelebb hozza az emberhez az irodalmat. Meró erről is megmondja a véleményét:

– Olvashatunk attól még Homéroszt, mert meg kell tanulni, persze szép és imádom is például a Gilgames eposzt, meg még sorolhatnék ezeregy művet, de ettől még az irodalmat magát meg kell szerettetni a fiatalokkal, hogy akár ők is kiélhessék benne a kreativitásukat. Attól, hogy káromkodásokat tartalmaznak a szövegeim és modern témákat dolgozok fel, még nagyon szeretem az irodalmat. Lássuk be: mindannyiunk gyerekkora A Gyűrűk Ura és a Star Wars könyvekre, filmekre épült, és sokszor meríthetünk ebből. Inkább kulturális utalásokban mutatkoznak meg a slamben a nagy irodalom jellegzetességei.

Sumér: – Slammerek vagyunk, zenészek és előadóművészek. Ez teljesen másról szól, a szépirodalomra reflektál, de nem az. A zene viszi a hátán az egészet mindenhol.

Meró például már 4 éves korában megtanult írni, olvasni, majd rímeket faragni: – A szerencsekereket dédnagypapám miatt mindig néztem, és az ott felfedezett betűket megtanultam, egyszer csak szüleim annyit vettek észre, hogy másnap a Vas Népében olvasom a Garfieldot. Aztán a középiskolában a tanárom, Tóth Gyula Tamás támogatott saját írásaimban, segített, amikor pedig az egyetemre kerültünk Krausz Dávid mondta, hogy szívesen látna a slam poetry-t művelők között.

Sumér már 2009-ben Veszprémben csatlakozott az ország második slamklubjához. Ott ismerkedett meg Kotroczó Mátéval és Angyal Gyulával, akik bevezették ennek a műfajnak a rejtelmeibe. Ő is gyerekkora óta írt,.

Bár fiatalok, máris nagyon reménykednek az utánpótlásban.

– A 3. évadunknak a végéhez érünk most májusban, ezért lezavarunk egy háromnapos minifesztivált Savaria Slam Poetry Finálé néven, és ősztől egy kicsit megújulunk. Szeretnénk koncentrálni a fiatalokra, és még az elején megfogni őket, hogy minél jobban ott legyünk a köztudatban. Más művészeteket is népszerűsíteni ezáltal, ha a hírnév segít ebben. Több kiállításon és rendezvényen is részt vettünk, részt veszünk – mesél a nagy tervekről Sumér. – Ez egy teljesen non-profit céllal működő csapat, emellett a hallgatói önkormányzat támogat minket. Ebből látszik, hogy egy teljesen alulról szerveződő műfaj a slam poetry.

– Az Országos Team Slam-en Sumérral a Star Wars-os produkciónkkal hetedikek lettünk, egyénileg annyira nem voltunk sikeresek, viszont a közönségtől nagyon jó visszhangot kaptunk – mondja Sumér, akinek egyéni eredményei ettől függetlenül kiemelkedőek, már egy raplemezt is megjelentetett – hiszen ő előbb lett rapper mint slammer. Már a következő kettőre készül, és Meró is tervezi a közeljövőben, hogy a slamjeit publikáltatja.

A SSP tagjai nincsenek sokan, nehéz is meghatározni számukat, hiszen alulról szerveződnek és folyton csapódnak hozzájuk emberek. Ha megismernek egy tehetséget esten vagy előadáson, és rendszeresen látogatja is ezeket a rendezvényeket, akkor megkérik, hogy csatlakozzon és jó esetben elhívják fellépésekre. Így került például Lutor Katalin (Lexi), Gőrcze Gergő is körükbe. Akik igazából alapítótagként vannak a csapatban, azok Sumér, Meró, Paukovics Gergely (Pogi), Varga Richárd, Baaj Mohamed Ádám (Győr).

– Nagyon örülnek, ha van női tag egy slam poetry-ben, márpedig Szombathelyen kettő is van: Lutor Katalin és Karancz Andrea (Süni).

– Nálunk az egész csapat együtt képviseli Európát, hiszen rengeteg nemzetet magába foglalnak a felmenőink (van horvát és arab is köztünk) – mondta el Sumér, majd Meró teszi hozzá a csapat  jelszavát: „Minden ember egy rohadék igazából, úgyhogy  felesleges meghatározni, ki magyar, és ki nem.”

– Nagy köszönetet szeretnénk mondani az egész csapat nevében Szombathely városának, hogy ilyen lelkesen támogatják a kultúrát és az alulról szerveződő kezdeményezéseket. Alig volt olyan estünk, amelyik ne lett volna telt házas.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!