Kerékpáros balesetek

2019.09.14. 15:30

Közlekedjünk biztonságosan – Két keréken is

Vas megyében is igaz, hogy nyáron több kerékpáros baleset történt, de a számuk még mindig nem mondható jelentősnek. Cikkünk megjelenésekor a rendőrségi kimutatás még nem fedte le az augusztusi hónapot a balesetek számával kapcsolatban, ezért mind a 2018-as és 2019-es adatokat július hónap bezárásáig vizsgáltuk.

Varga Anett

Fotó: Critical Mass Szombathely facebbok oldal

2018-ban és 2019-ben augusztusig meglepő módon ugyanannyi személyi sérüléssel járó baleset történt megyénkben, az utakon, 278 darab. Az elmúlt esztendőben ezek közül 34-et okozott kerékpáros, az idei évben, pedig 35-öt.

Grafika: vaol.hu

 

2018-ban júliusban kétszer annyi kerékpáros okozott balesetet, mint júniusban, míg 2019-ben a nyár első hónapjában volt kettővel több ilyen eset. 2018 első két nyári hónapjában 15, 2019 ugyanezen időszakában összesen 18 kerékpáros okozott balesetet, ami az összes okozott balesetek számának 18, 18%-a.

Ez a szám nem tűnik jelentősnek. Azonban a gyalogosok után a kerékpárosok azok, akik a legvédtelenebbek az utakon, igenis figyelmet kellene fordítani arra, hogy tovább csökkenjen ez a szám. Szabó Gerit, a Szombathelyi Tekergőt közösségi oldalának alapítóját és adminisztrátorát a kerékpáros balesetekkel kapcsolatban.

Fotó: vaol.hu

Szerinted miből fakadnak a balesetek, azon belül a kerékpáros balesetek okai megyénkben, az országban?

Magyarországon nem a közlekedésre használt eszköz típusa jelenti az igazi problémát, legyen az autó, kisbusz, kerékpár, vagy bármi más. Nálunk az alapvető közlekedési morállal van a legnagyobb gond. Amint átlépünk a határon, teljesen más a közlekedési kultúra, Olaszországban, Svájcban, Németországban is jártam nemrég és ott tisztelik a bringásokat. Az ott élők és közlekedők tudják, hogy a kerékpár egy olyan közlekedési eszköz, amin a rajta ülő jobban ki vagy téve a környezetnek és a veszélynek, mint aki egy több tonnás járművet vezet. Itthon a legtöbb sofőr „ki, ha én nem” alapon közlekedik. Például a körforgalmak esetében nem vár türelmesen, hanem inkább rálép a gázra, hogy még épp beférjen a másik előtt, nem követve az ott alkalmazandó cipzár elvet.

Kerékpárosként mit tehetünk, hogy megelőzzük a veszélyes szituációkat?

Fontos, hogy egy picit, pár méterrel előre kell gondolkodni. Ehhez nem szabad eszeveszett tempóban közlekedni a városban, figyeljünk a környezetünkre. Igaz, láttam, már hogy valaki 45-50-nel megy biciklin, de ismerte az utat, az ott fellépő anomáliákat, hibákat, így tudott időben fékezni.

A KRESZ, kerékpáros KRESZ ismerete mennyiben segíthetne a helyzeten?

Autósok esetében a jogosítvány megszerzése után akadnak olyanok, akik elfelejtik a KRESZ-t, a későbbiekben nem követik a változásokat, vagy csak nem tartják tiszteletben a szabályokat, így veszélyes helyzeteket okozhatnak.

A kerékpáros KRESZ ismerete pedig nem kötelező, nincs úgy kidolgozva, mint a vezetői engedélyhez szükséges testvére. Erre példa a sárga zebra esete is. Ha a kerékpárút ezzel van megszakítva, egy autóutat keresztez, akkor biciklin a nyeregben maradva át lehet haladni rajta. Azonban ha van mellette gyalogos átkelőhely, mint például a Thököly utcán, a körforgalomnál, ott tolni kell. Ez sem egyértelmű mindenkinek, egy kicsit kusza.

Sajnos nincs egy olyan alapvető kerékpáros KRESZ vagy közlekedési norma, amit már a gyerekeknek is megtaníthatnánk iskolás korban. Az is jó lenne, ha körülbelül harmadik, negyedik osztályos gyerekek a szülőkkel bringáznának, ők rendesen tanítanák őket meg rá. Hiszen később a gyerekek önállóan is közlekedhetnek az utakon, de a tudás hiánya nélkül el lehetne őket engedni, mondjuk a reggeli és délutáni csúcsforgalomban?

Fotó: Gery a bringás facebook oldal

Egy település mivel segíthetné a kerékpáros közlekedés elterjedését?

Fontos lenne, hogy ne csak egy asztalnál tervezzék meg a dolgokat, az nem működik. A terepviszonyokat, biztonságos közlekedés minőségét csak a papíron lévő adatokból ismerik, nincs valós koncepció. Például Sárvártól, de Keszthelytől is tanulhatna Szombathely ilyen szempontból. Sajnos a Főtérről keletről-nyugatra nem lehet átközlekedni, kerülni kell a Gayer-park felé, pedig lenne rajta hely, Keszthelyen szinte az egész Főtéren lehet kerékpárral közlekedni.

Ezen kívül segítene, ha kerékpáros közösséget meghallgatnák és ténylegesen megfogadnák a javaslatokat, hozzászólásokat, így sokkal eredményesebben lehetne összedolgozni.

Fotó: Critical Mass Szombathely facebbok oldal

Idén, szeptember 22-én ismét megrendezésre kerül a Cricical Mass Szombathelyen.

Ez egy helyi önszervezésen alapuló esemény. A vasi bringások szervezik, páran feláldozzák a szabadidejüket, lényegében önmagukat is, hogy a zavartalan közlekedés miatt kísérjék a bringások vonulását, biztosítsák az utakat.

A Critical Mass célja, hogy népszerűsítse a kerékpározást, illetve felhívja az autósok figyelmét a bringásokra. Mik a tapasztalatok az esemény kapcsán?

Volt olyan, hogy több, mint ötszázan vonultunk a város utcáin, ami nagy élmény. A legtöbb autós tiszteletben tart minket, sőt elismerik az esemény fontosságát. Azonban mindig akadnak olyan autósok, akik még ebben az 1-2 órában sem tolerálják a bicajosokat. Bevágnak közéjük, pedig olykor pici 4-5 éves gyerekek is ott vannak a családjukkal, velünk tekernek és ilyenkor az ő biztonságukkal sem törődnek. Nekik áll feljebb, bevágnak, dudálnak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában