Erős vár és a legjobb játék a zene

2018.07.24. 14:00

A Bartók Fesztivál most először családi napot is kínált a Gayer park zöldjében

Ezekben a pillanatokban még nem tudni, hogy az időjárás megengedi-e: az Iseum adjon hátteret A kékszakállú herceg vára bemutatójának. Így vagy úgy: egy napot biztosan ráhúz a Nemzetközi Bartók Fesztivál, hiszen a vasárnap estére tervezett premiert hétfőre halasztották. De a családi napnak még szerencséje volt: szombaton a Gayer parkban, a fesztiváltörténetben most először.

Vas Népe

A Mesebolt a családi napon. Takács Dániel, Lehőcz Zsuzsa, Kovács Bálint Fotók: Unger Tamás

Bár a szombathelyi közönségnek már ismerős ez a helyszín, hiszen a Savaria Történelmi Karneválok közkedvelt pontja az augusztus végén Kalandvárossá változó Gayer park, ahol nappali fényben a gyerekek, este pedig a felnőttek érezhetik jól magukat (utóbbiak főleg ínyencségnek számító színházi előadásoknak örülhetnek karneválidőben). A Nemzetközi Bartók Fesztivál szervezői tehát kis túlzással biztosra mehettek, amikor szombatra meghirdették a családi napot, amelynek kínálatában volt népi játszótér, kézművesség, arcfestés, hangszersimogató; föllépett a szombathelyi Mesebolt Bábszínház (amelynek több színésze egyébként is jól bánik a hangszerekkel), eljöttek a szombathelyi fúvósok, rendeztek táncházat, és meghívták az Oláh Dezső Triót. Az ötlet tényleg bevált (ahogyan mellékelt felvételeink is tanúsítják). Úgyhogy fesztiváli családi nap valószínűleg lesz jövőre is.

Hangszersimogató arcfestés után Fotó: Nagy Jácint

A Filharmónia Magyarország – a Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál szervezője – pedig közleményben foglalta össze az eseményeket: „Idén 34. alkalommal adott apropót a Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál a klasszikus zene hozzáértő művelőinek, hogy összegyűljenek, s több mint egy héten át együtt gondolkozzanak, tanuljanak nemcsak Bartókról, hanem magáról a zenéről és kicsit önmagukról is. Mindebben olyan világhírű, elismert mesterek voltak segítségükre, mint Komlósi Ildikó, Hamar Zsolt, Balog József és Ittzés Gergely. Az ő iránymutatásuk által a hallgatók napról napra közelebb kerülhettek a bartóki zene megértéséhez. A szeminárium Bartók Béla ámulatba ejtő örökségének ápolását tűzte zászlajára, és biztosak lehetünk benne, hogy a közel 50 hallgató, akik a világ minden tájáról érkeztek Szombathelyre, továbbviszik munkájukban az itt elsajátított tudást.”

A Mesebolt a családi napon. Takács Dániel, Lehőcz Zsuzsa, Kovács Bálint Fotók: Unger Tamás

Az összefoglaló azzal folytatódik, hogy „a Filharmónia Magyarország Bartók Szemináriuma azonban nemcsak a szakmának szól, hanem a közönséghez is közel viszi a zenét. A fesztivál hagyományaihoz híven lehetőséget ad a karmesterkurzus növendékeinek, hogy megmutassák tudásukat a nagyérdemű előtt is. Ebben az évben Hamar Zsolt – a Nemzeti Filharmonikus Zenekar zeneigazgatója – instruálta az ifjú dirigenseket, és beavatta őket a karmesteri hivatás szakmai titkaiba. A Savaria Szimfonikus Zenekarral egész héten át gyakorolták Bartók remekműveit, hogy a kurzus zárásaként július 20-án este a Bartók Teremben debütáljanak a közönség előtt is. Ki tudja, melyik fiatal lesz a jövő maestrója, akivel találkozhatunk még sokaknak egy életre szóló élményt adó hangversenyeken?”

A koncertet így jellemezte egy nyilatkozatában Szamosi Szabolcs orgonaművész, a Filharmónia Magyarország ügyvezető igazgatója: „A karmesterek szinte egymás kezébe adják a pálcát a darab közben, és csukott szemmel figyelhetjük, hogy vajon történt-e változás a műben, egy új koncepció érkezett, vagy észre sem vesszük a változást, a zene harmonikusan áramlik tovább.”

A különleges koncertek sora nem ért véget pénteken, hiszen a fesztivál zárásaként és az Iseumi Játékok nyitásaként Férfi és nő címmel két opera bemutatójára készültek a neves előadók. Poulenc Az emberi hang című operájának szereplője Váradi Zita. Az est második fele Bartók egyetlen operáját, az idén százéves A kékszakállú herceg várát kínálta: ez volt a Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál központi témája. Az est igazi kuriózum, hiszen Hamar Zsolt rendezőként debütált, méghozzá egy igazán rendhagyó és rendkívül érdekes megközelítéssel mutatja meg a hallgatóságnak, hogy ő maga miként látja Kékszakállú és Judit történetét. Koncepciójáról így mesélt Hamar Zsolt, aki a rendezői szék mellett a karmesteri dobogón is része lesz ennek a kihagyhatatlan estének: „Értelmezésem szerint A kékszakállú herceg vára maga a zene, ahová Kékszakállú bezárkózik, ahova menekül önmaga és a világ elől… Ha pedig a vár a zene szimbóluma, akkor természetes módon annak színpadi megfelelője nem lehet más, mint maga a zenekar. Éppen ezért – kihasználva az Isis-szentély gyönyörű homlokzatát, amely magától értetődő módon kínálja magát mint a külső világ diadalmas gazdagságának szimbólumát – a zenekar e grandiózus oszlopcsarnok előtt helyezkedik el.”

A gyerekeket elvarázsolta a játék, a zene – és a nyugalom zöldje

Ki mást is képzelhetnénk el Judit szerepében, mint Komlósi Ildikó Kossuth-díjas opera-énekesnőt, aki ennek a szerepnek a legavatottabb ismerője, s akinek neve garancia arra, hogy egy felejthetetlen koncertélménnyel térjünk haza. A fesztivál programjaként egy pódiumbeszélgetés alkalmával Komlósi Ildikó mesélt a résztvevőknek Judit szerepéhez kapcsolódó érzéseiről: „Judit ereje egy belső lüktetés és dobogás, amit nem engedek el, mert szükségem van rá. Mindig azt szoktam mondani, hogy együtt nőttünk föl, kéz a kézben megyünk előre, és még mindig tanulok tőle, s ez erőt ad ahhoz, hogy meggyőződéssel, igaz hittel álljak ki még mindig a 177. előadásra is. Itt megszületett egy gyönyörű koncepció, ami már megint izgatja a fantáziámat. Szerintem a megújulás, ami ebben a szerepben a nagyon-nagyon fontos, és ezért ennyire erős.” A szombathelyi Kékszakállú: Cser Krisztián.

A fesztivál véget ért – az Iseumi Játékok megkezdődött. Jön a Csárdáskirálynő.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában