Külföld

2011.07.29. 14:50

Air France-katasztrófa – hibáztak a pilóták

Az Air France légitársaság 2009-ben lezuhant Rio de Janeiro-Párizs járatának pilótái nem megfelelően reagáltak a sorozatos figyelmeztető jelzésekre, és nem tettek eleget az ilyen esetekre vonatkozó előírásoknak – közölték pénteken a francia légiközlekedés-biztonsági hatóság (BEA) nyomozói.

MTI

A legutóbbi BEA-jelentés szerint a pilóták nem vették figyelembe a magasság és a sebesség csökkenésére vonatkozó vészjelzést, és az Airbus A330-as 200 kilométer/órás sebességgel az Atlanti-óceánba zuhant, 228 emberrel (közöttük négy magyar állampolgárral és egy szlovákiai magyarral) a fedélzetén.

A jelentés szerint a pilóták a repülés utolsó perceiben rosszul reagáltak a hibás sebességi adatokra, valamint a gyors zuhanásra.

Ez utóbbi, azaz az aerodinamikai esés vagy átesés veszélyes jelenség, mivel ilyenkor a szárnyak nem képesek megtartani a repülőgépet. A kézikönyv szerint ebben az esetben lefelé kell a gép orrát irányítani, hogy a lehető legjobb szögben érje a légáramlás a gépet. A feketedobozok tanúsága szerint azonban – szakemberek számára érthetetlen módon - a pilóták felfelé irányították a gép orrát.

Kereskedelmi járatoknál az átesés igen ritka jelenség, főként ilyen nagy magasságban. A legénység erre az esetre elégtelen, illetve semmilyen kiképzést nem kapott a vizsgálat szerint.

A közel egy percig folyamatosan hangzó vészjelzés ellenére a másodpilóták nem azonosították az átesést. Nem alkalmazták az eljegesedés és a Pitot sebességmérő szondák leállása utánra előírt eljárást sem – tette hozzá a BEA.

Az átesés következtében a gép nem egészen 3 perc alatt 11 500 métert zuhant, mielőtt az óceánba csapódott volna. A vizsgálat rámutatott, hogy a pilótafülkében a feladatok nem voltak megfelelően elosztva. A feketedobozok felvételei szerint a kapitány elment lepihenni, s csak azután tért vissza a pilótafülkébe a két másodpilótához, hogy a gép zuhanni kezdett.
A nyomozók azt is kifogásolták, hogy a legénység nem értesítette a kialakult helyzetről az utasokat.

2009. június 1-jén éjszaka a Pitot sebességmérő szondák eljegesedtek, és a pilótafülkében a sebességmérők eltérő adatokat mutattak. Leállt a robotpilóta, és egyik másodpilóta vette át a gép irányítását, aki nem vette figyelembe a sebesség csökkenése esetére vonatkozó előírást – áll a BEA jelentésében.

Az átesést jelző vészjelzés kétszer is megszólalt, majd leállt, egy ízben 54 másodpercig szólt, a közben géphang mondta be a STALL (átesés) szót.

A BEA korábbi jelentése szerint a gép egyik pilótája jelezte, hogy erős turbulenciaövezetbe kerülnek, s megállapították, hogy hibásak a repülési, főleg a sebességadatok.

A BEA mostani, immár harmadik jelentése a május végén az Atlanti-óceán mélyén megtalált feketedobozok adatainak elemzésén alapszik. 
A jelentéssel együtt számos, a repülésbiztonság növelését célzó ajánlást tettek közzé.

A felelősség megállapításához meg kell várni a 2012 elején esedékes végleges jelentést és a bíróság döntését. Az Air France és az Airbus ellen nem szándékos emberölés miatt vádat emeltek.

Az Air France közleménye ugyanakkor úgy fogalmaz, miszerint jelenleg nincs ok arra, hogy megkérdőjelezzék a legénység műszaki felkészültségét. A légitársaság szerint a jelentésből az derül ki, hogy szokatlan meghibásodások sorozata vezetett az áteséshez, a pilóták szakszerűen jártak el és mindvégig eleget tettek a feladatuknak.

Több mint két évvel a katasztrófa után sem sikerült minden körülményt tisztázni. Eddig csak a Pitot sebességmérő szondák eljegesedését állapították meg mint műszaki hibát, de a nyomozók mindig is azon a véleményen voltak, hogy ez a meghibásodás önmagában nem magyarázza meg a balesetet.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!