Külföld

2012.03.26. 17:21

Norvégiában lépett fel a körmendi Béri Balog Ádám Táncegyüttes

Oslo (Wollner Janzsó Mária) - Az oslói Magyarok Baráti Köre (MBK) meghívására három napot Norvégiaban töltött Varga Diána Gyöngyi népdalénekes, a Népművészet Ifjú Mestere és a körmendi Béri Balog Ádám Táncegyüttes hét tagja: Sövegjártó Júlia, Korbacsics Anna, Korbacsics Vera, Ferenczy Márk, Jóna László, Mesterházi Tamás és Soós László.

Vas Népe

Március 16-án délután landolt a repülőgép. Davoti Barnabás, a fiúk szállásadója és Tombor Márton, a  Magyarország Oszlói Nagykövetségének alkalmazottja várt minket és vitt el Wollner Máriához, aki lazaccal kínált bennünket. Ezután gyalogos kirándulást tettünk a  Noklevann  nevű tóhoz. Este 19 órakor a városközpontba kocsikáztunk. Az ünnepi műsor helyszínén körülbelül egyórás zene- és táncpróba után a Királyi palotához sétáltunk. Másnap a világhírű Frogner-park felé vettük utunkat.

A 32 hektáros park 1924 óta Gustav Vigeland alkotásainak szabadtéri kiállító területe. A szobrok, szoborcsoportok 850 méter hosszúságban sorakoznak a főbejárattól a kijárati kapuig. A park lépcsőzetesen emelkedő teraszokból áll, a körmendiek között a Monolit nevű hatalmas gránitoszlopnak  volt a legnagyobb sikere:  17 méter magas, 260 tonna súlyú kőtömbből faragta ki Vigeland a 121 egymásba fonódó emberi test monumentális felkiáltójelet.

Ebéd után hozzáfogtunk a 17 órakor kezdődő ünnepi műsor előkészületeihez. Már 16 óra után érkeztek az első vendégek.  Fáskerti Mária, az MBK vezetője köszöntötte a megjelenteket. Ezután Varga Diána Gyöngyi vezetésével elénekeltük a Himnuszt, majd egy irodalmi összeállítás hangzott el. A Toborzó a néptáncosok előadásában nagy sikert aratott, többen énekelték a dalokat a közönség soraiból.

Az ünnepi köszöntőt Jeszenszky Géza, Magyarország oslói nagykövete mondta el, majd ismét a táncé és az éneké volt a főszerep. Kalotaszegi, rábaközi, dél-alföldi ugrós, Vas vármegyei és szigetközi táncokban gyönyörködhettek a nézők.

Közben, míg az ifjak ruhát cseréltek, népdalcsokrok hangzottak el.  Vastapssal jutalmazta a közönség az előadást.  Nem akarták leengedni a színpadról a művészeket.

Legvégül az MBK által meghirdetett gyermekrajzpályázat díjait osztotta ki az egyesület két vezetőségi tagja, Mag Mária és Wollner Mária. Büszke gyermekarcok mosolyogtak rájuk a néptáncosok által Oslóba jutott magyar gyermekkönyvek átvételekor.

Magyarország oslói Nagykövetségének fogadása után táncházba invitálták a Béri Balogosok a jelenlévőket. Öröm volt nézni, hogy kicsik és nagyok együtt táncoltak. Fájó szívvel fogadta mindenki a rendezvény befejezését. Szinte reggelig roptuk volna.  Sikeres és hangulatos este volt, sajnálhatja, aki nem jött el.

Vasárnap a házigazdák oslói kirándulást szerveztek. Délelőtt a Bygdoy félszigeten lévő Viking hajók Múzeumában voltunk. A kiállítási anyagot a feltárt sírhalmokban és a tengerfenéken talált viking hajóroncsok alkotják.

Onnan átmentünk a Norvég Néprajzi Múzeumba. Csodálatos napsütésben tettünk sétát a mintegy 140 ezer négyzetméter kiterjedésű szabadtéri múzeumban. A gyűjtemény a XVI. századtól napjainkig terjedően mutatja be, hogyan éltek és élnek az emberek Norvégiában. Valamennyi norvég vidékről: városokból, falvakból, tanyákról származó gazdag és érdekes anyagot találunk itt.

Kora délután került sor az oslói operaház megtekintésére. Kívülről hajóalakra emlékeztet, tetejéről csodálatos kilátás nyílik a városra. Sok ember sétált, ült a falaknál és élvezte a nap melegét.

Az operától a Karl Johan utca vezet egészen a Királyi palotáig, de mivel pénteken már megtekintettük ez utóbbit, elkanyarodtunk az Aker Brygge hajókikötő fele. Innen indulnak az Oslo-fjord különböző pontjait érintő hajójáratok, valamint városnéző vízibuszok.

A városháza hatalmas vöröstéglás, két vaskos tornyú, díszes épülete is a kikötőben van. Keleti tornyában található meg az óra és az ünnepi harang, ami minden egész órában különböző dallamot játszik.  Az autóhoz visszafelé az Akershus-várkastély mellett haladtunk el. Sajnos csak kívülről tudtuk megnézni.

Később Szolnoki Zoltán nyugdíjas balett-táncossal, táncpedagógussal szakmai alapon értékeltük ki a szombati műsor néptánc-részét és tapasztalatcserére is sor került a néptánc-oktatás terén.