Külföld

2012.05.18. 16:39

Jövő héten megkezdődik a Costa Concordia roncsának megemelése

Minden készen áll a január 13-án zátonyra futott Costa Concordia óceánjáró roncsának eltávolítására. A hajó felemelésének előmunkálatai a jövő héten kezdődnek.

MTI

A jövő héten kezdődik a Costa Concordia hajóroncsának felemelése és a tervek szerint 2013 februárjára már vontatható lesz. A Giglio szigetének partjaitól való elszállítás költsége meghaladja a háromszázmillió dollárt - hangoztatta Gianni Onorato, a Costa Crociere hajótársaság vezérigazgatója az óceánjáró eltávolításáról szóló római sajtótájékoztatón.

A roncs elvontatásának és darabokra szedésének költségei a Costa Crocierét terhelik. A munkát az amerikai-olasz Titan Salvage-Micoperi csoport végzi.

A négy hónapja az oldalán fekvő Costa Concordiát először hidraulikus emelőszerkezetek segítségével felemelik a tengerből és függőlegesen felállítják. Ezután elvontatják. A tengerbe hatvan "tartóoszlopot" vernek le a háromszáz méter hosszú, üresen 114 ezer tonna súlyú óriáshajó megtartására. A fúrás a jövő héten megkezdődik.

Silvio Bartolotti, a Micoperi menedzsere "kihívásnak" nevezte az ilyen formában a világon először megkísérelt hajóroncs eltávolítást. Elmondta, hogy jövő héttől egészen augusztusig a hajó biztosításán dolgoznak nehogy a Costa Concordia a tenger mélyére süllyedjen.

Franco Gabrielli, a hajó eltávolításáért felelős kormánybiztos cáfolta azt a hírt, miszerint a Costa Concordia akármelyik pillanatban elsüllyedhet. Erről a veszélyről írt az Il Tirreno toszkán napilap, mely megszerezte a Costa Crocierének a hajó állagáról szóló 148 oldalas műszaki jelentését. A dokumentumban az is olvasható, hogy a hajótársaság nem tartja rizikómentesnek a roncs elvontatását, azt vélve a legkritikusabb pillanatnak, amikor a Costa Concordiát felállítják. Az olasz környezetvédelmi minisztérium közleményben hangoztatta, hogy a hajó elszállításának minden egyes fázisát a legmagasabb biztonsági előírások szerint ellenőrzi. A Costa Concordiát Giglio partjaitól a legközelebbi, a hajó szétszedésére alkalmas kikötőbe vontatják. A helyszínt még nem választották ki. A toszkánai regionális környezetvédelmi ügynökség (Arpat) két vízi állomást helyezett el a hajóroncs közelében, ahonnan a hajóból kiszivárgó és az elszállítás közben keletkező szennyezést is felügyeli. Az Arpat hangsúlyozta, hogy a tengeri állatvilágot zavaró zajártalomra is kiemelten figyelnek. Giglio tengerszakaszát 2018-ig tartják megfigyelés alatt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!