Külföld

2012.01.03. 16:34

Evolúció élőben: hibrid cápákra bukkantak Ausztrália partjainál

Első ízben találtak a világon hibrid cápákat az ausztráliai vizekben – jelentették be kedden tudósok, akik szerint ez annak lehetséges jele, hogy a ragadozók alkalmazkodnak az éghajlatváltozáshoz.

MTI

Az ausztráliai partoknál élő egyik kékcápaféle, illetve a másutt élő feketeúszójú szirticápa kereszteződésével történő szaporodás az állatfaj egészét érinti – vélte Jess Morgan kutató, a Queenslandi Egyetem munkatársa.

"Ez nagyon meglepő, hiszen korábban még senki sem látott hibrid cápát. Ez nem olyasmi, amit könnyel elképzel az ember. Ez evolúció élőben" - tette hozzá.

A tanulmány elsődleges eredményei arra engednek következtetni, hogy a hibridek nagytestűek és szaporodásra képesek – tette hozzá Colin Simpfendorfer, a James Cook Egyetem kutatója, aki szintén részt vett a munkákban. A tudósok 57 hibrid cápaegyedet tanulmányoztak.

A kutatók Ausztrália keleti partjainál folytattak kutatásokat az állatvilág feltérképezésére, amikor a genetikai tesztek kimutatták, hogy egyes, adott fajhoz tartozó cápák más fajok fizikai jellemzőit viselték.

Az ausztráliai szirticápa kisebb, mint a közönséges feketeúszójú rokona, és csak trópusi vizekben él. Hibrid leszármazottait viszont 2000 kilométerre délebbre, jóval hidegebb vizekben találták meg.

A közönséges cápafajjal keveredve az ausztráliai cápa növeli élőhelyét – magyarázta Jess Morgan. "Ezáltal a trópusi vizekre korlátozott fajok is képesek hűvösebb vizekben élni" – tette hozzá.

Ha a hibrid egyedek testesebbek, mint "fajtiszta" szüleik, apródonként fel is válthatják őket – tette hozzá Colin Simpfendorfer.

"Nem tudom, hogy vajon itt is így van-e, de azt tudjuk, hogy életképesek, szaporodnak és több hibrid nemzedék is van" – mondta. "Teljesen egészséges állatoknak tűnnek".

A hibrid cápák száma magas: egyes helyeken az ausztrál partok közelében cápapopuláció akár 20 százalékát is kiteheti. Egyelőre úgy tűnik, hogy miattuk nem csökken a fajtiszta szülők populációja – jegyezte meg Jess Morgan.