Külföld

2010.12.21. 14:58

Időjárás: tombol a tél Európában

A kedd hajnali órákban kezdődött váratlan havazás miatt elrendelt kényszerszünet után ismét indít és fogad légi járatokat a frankfurti repülőtér.

MTI

Mint a legnagyobb német repülőteret üzemeltető cég, a Fraport szóvivője az ARD televízióban elmondta, a 9 óráig tartó zárlat a meteorológia előrejelzése dacára bekövetkezett sűrű havazás következménye. Olyan síkossá váltak ugyanis a kifutópályák, hogy nem volt szavatolható a landoláshoz szükséges minimális súrlódási tényező a repülőgépek kerekein.
   
Négyórás megfeszített munkával azután sikerült hómentessé tenni legalább az egyik pályát, így kilenc órára valamelyest javult a helyzet a frankfurti reptéren. A déli óráktól kezdve már az összes kifutópálya üzemelt. A reggeli zárlat következtében azonban több mint 400 járatot kellett törölni, számos repülőgép pedig csak késéssel szállhatott fel. Az utóbbi napokban kialakult káosz elsődleges okát a szóvivő néhány nagy forgalmú európai repülőtér (Amszterdam, London, Párizs) zárlatában, illetve fogadóképtelenségében jelölte meg.
   
A vasúti közlekedésben is fennakadások vannak, ezért a német vasúttársaság (DB) személyszállításért felelős igazgatója a legnagyobb példányszámú napilapban kért bocsánatot kedden az utazóközönségtől. Ulrich Homburg a Bildnek nyilatkozva közölte: a vasút mindent megtesz annak érdekében, hogy karácsony estéig valamennyi ügyfelét eljuttassa úticéljához. E célból pótlólagos személyzetet állított munkába.
   
Winfried Hermann, a Zöldek közlekedéspolitikai szóvivője a Deutschlandfunk rádiónak adott keddi interjúban azokat a takarékossági intézkedéseket okolta a jelenlegi kaotikus állapotokért, amelyeket a vasúttársaság hozott az utóbbi években a DB tőzsdére vitelének előkészítésekor. A sínhálózat karbantartása és új vasúti szerelvények gyártása terén olyan mértékű lemaradás alakult ki, amelyet nehéz lesz rövid időn belül ledolgozni - vélekedett Hermann.
   
A német közutakon sem normalizálódtak még a közlekedési viszonyok, a legtöbb balesetet és torlódást elakadt, felborult vagy az úttesten keresztbe fordult tehergépkocsik okozzák. Emiatt a rendőrségi dolgozók szakszervezete azt követeli, hogy havas, jeges útviszonyok esetén rendeljenek el 50 kilométer/órás sebességkorlátozást a 7,5 tonnánál nehezebb teherjárművek számára. Emellett arra is szükség volna, hogy a tél hónapokban általános előzési tilalom lépjen hatályba valamennyi tehergépkocsi számára - hangoztatta Rainer Wendt, a rendőrszakszervezet elnöke.
   
A német fuvarozók szövetségének elnöke a Deutschlandfunk rádiónak nyilatkozva megfontolandónak nevezte, hogy kemény télies időjárás esetén legyen kötelező hólánc használata teherautókon. Heiner Rogge ugyanakkor visszautasította azt a föltevést, hogy a speditőrök lobbizása okozta volna a sok felborult, keresztbe fordult vagy elakadt teherautót a német utakon. A téli gumik használatát előíró miniszteri rendelet ugyanis teherjárművek esetében csak a meghajtott tengelyeken követeli meg téli abroncsok fölhelyezését. Egyes hangok szerint a "költségkímélés" érdekében a fuvarozók járták ki maguknak a fenti könnyítést, mert ezáltal járművenként több ezer eurót tudnak megspórolni...

OLDALTÖRÉS: Folytatódó fennakadások Nagy-Britanniában a hó és a hideg miatt

Folytatódó fennakadások Nagy-Britanniában a hó és a hideg miatt

Folytatódó fennakadások Nagy-Britanniában a hó és a hideg miatt

Folytatódó fennakadások Nagy-Britanniában a hó és a hideg miatt

Kedden is hatalmas fennakadásokat okozott a hetek óta tartó sarkvidéki tél Nagy-Britanniában. A legnagyobb brit repülőtereken továbbra is akadozik a forgalom, és újból több budapesti járatot is törölni kellett.

Kedd reggel mínusz 18 fok körüli hőmérsékleti mélypontokat mértek Angliában és Észak-Írországban, és a brit meteorológiai szolgálat előrejelzése szerint a szerdára virradó éjszaka mínusz 20 foknál hidegebb is lehet. Szakértők nem zárják ki, hogy a héten megdőlhet az eddigi angliai hidegrekord, amelyet 1982-ben mértek, mínusz 26,1 fokkal.
   
Kedden nem volt jelentősebb havazás, de a meteorológia szerdára ismét komolyabb hóesést jósolt elsősorban a déli országrészben, beleértve Londont és környékét.  
   
A brit meteorológusok előzetes adatai szerint száz éve nem volt olyan hideg a brit december, mint az idei.
   
Kedden változatlanul igen korlátozott üzemmódban működött a legnagyobb brit repülőtér, a londoni Heathrow, amelynek két kifutópályája közül csak egy volt használható állapotban, a másik jegesedés miatt már a hét eleje óta zárva van. A világ legnagyobb nemzetközi forgalmú repülőtere a napi csaknem 1300 járatnak mindössze az egyharmadát tudja indítani, illetve fogadni.
   
Budapest és Heathrow között a British Airways közlekedtet napi három járatot. Kedden mindhármat törölték.
   
Heathrow-n kedden is több ezren várakoztak járatukra, sokan közülük napok óta. A repülőteret üzemeltető cég (BAA) már előző nap felszólította az utasokat, hogy akkor se menjenek ki a repülőtérre, ha érvényes foglalásuk van, mert a terminálok megteltek, és a járatok sorsa teljesen bizonytalan.
   
Az utascsarnokokban a múlt hét óta minden éjjel ezrek alszanak; az utasok beszámolói szerint a légikikötő leginkább menekülttáborra emlékeztet.
   
Heathrow-n a jegyfoglalási adatok szerint kedden 189 ezer, szerdán 206 ezer, csütörtökön 212 ezer utas fordult volna meg.
   
A fennakadások miatt egyelőre nem tudott hazatérni hivatalos New York-i útjáról George Osborne brit pénzügyminiszter sem.
   
Nem javult sokat a helyzet a Londont Brüsszellel és Párizzsal összekötő Eurostar szuperexpresszekkel sem, amelyek menetrendjét a brit és a francia oldalon elfagyott és behavazott biztonsági berendezések miatt szintén erősen korlátozni kellett.
   
A londoni St. Pancras pályaudvaron - ahonnan a 300 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedő, futurisztikus formatervezésű szerelvények indulnak - kedden 800 méteres sor állt a jegykezelő pultok előtt. A Eurostar kérte a karácsonyi időszakra menetjeggyel bíró utasokat, hogy ha nem feltétlenül szükséges, inkább ne utazzanak, mivel még a múlt hétvégi korlátozások miatt Londonban rekedt utasok jelentős részét sem sikerült elszállítani.
   
A cég felfüggesztette a jegyek értékesítését, és teljes jegyár-visszatérítést, illetve más időpontra szóló ingyenes átfoglalást ajánlott fel azoknak, akik lemondanak az utazásról.
   
A belföldi brit vasútforgalomban is komoly fennakadások vannak. Kedden több száz utas töltött órákat nyílt pályán veszteglő vonatokban az egyik fő észak-déli vonalon, miután a felsővezetékek elfagyása miatt egyszerre több szerelvény is leállt.

OLDALTÖRÉS: Moszkva az első nagyobb hótól újra beállt

Moszkva az első nagyobb hótól újra beállt

Moszkva az első nagyobb hótól újra beállt

Moszkva az első nagyobb hótól újra beállt

Moszkvában két napja kisebb-nagyobb megszakításokkal esik a hó, s bár keddig több százezer köbméternyi havat szállítottak el, a város a hó, s részben a fehér takaró okozta közlekedési belesetek miatt hétfő reggel óta szinte egyfolytában egyetlen hatalmas közlekedési dugó.

A városban az átlagos sebesség többnyire 5-10 kilométer/óra volt, noha ennél még csúcsforgalomban is jobb szokott lenni a helyzet.
   
Ráadásul a metróra sem tanácsos hagyatkozni, mivel éppen a csúcsidőszakokban a hatalmas hálózat kapacitása végső határán működik, s nem hogy a szerelvényekbe, de néha az állomásokra sem lehet beférni.
   
Hétfőre virradóra ugyanis 10 centiméternyi hó hullott, s hiába indult el hajnali 5 órakor 9000 munkagép, reggel nyolcig vajmi keveset tudtak tenni, akkor viszont le kellett állniuk, mert csak tovább rontották volna a helyzetet a csúcsforgalomban.
   
Moszkva egyik súlyos problémája, hogy kevés az útfelület: az egész város területének mindössze 8,7 százalékát teszi ki, míg ez az arány az amerikai városokban például 25-30 százalék.
   
További probléma, hogy a privatizált házakat kezelő társaságok nem fektetnek gépekbe, hanem a migránsok olcsó munkaerejére hagyatkoznak, így a járdákon és a hatalmas háztömbök udvaraiban sem takarítják el időben a hótakarót.
   
Szakértők szerint a városban a közlekedési helyzet egészen szilveszterig nem is javul már: évek óta megfigyelhető ugyanis, hogy ilyenkor ajándékok vásárlása céljából azok is autóba ülnek, akik különben a tömegközlekedésre hagyatkoznak. Idén pedig még a hó is nehezíti a helyzetet, s a meteorológusok szerint év végéig most már folyamatosan havazás várható.
   
Mi több, jegesedésre is számítani kell, mert kedden reggel mínusz 1 Celsius-fokig emelkedett a hőmérő higanyszála, de éjszaka már újra mínusz 14 fok várható.

OLDALTÖRÉS: Nagy vihar sújtja Kaliforniát esővel, hóval és széllel

 

 

 

Nagy vihar sújtja Kaliforniát esővel, hóval és széllel

Szakadó esőkkel, erős havazással és szelekkel érkező nagy vihar csapott le Kaliforniára, de az előrejelzések szerint a "java" még hátravan - közölték helyi idő szerint hétfőn a hatóságok.

Még hevesebb viharok és 12-25 centiméternyi esőzések várhatók a következő két nap folyamán. A zord időjárás gyakorlatilag az egész államra kiterjed.
   
Dél-Kalifornia egyes helyein 30 centiméternél is több eső hullott.   "Igen bőséges lesz az égi áldás, főként ha az előző két év nagy szárazságait tekintjük" - mondta Jamie Meier az országos meteorológiai szolgálat munkatársa.
   
Los Angeles belvárosában 13 centiméter eső esett péntek reggel óta, ez több mint harmada az évi átlagnak. Hirtelen áradások veszélyére figyelmeztettek hétfőn több helyütt az államban, főként a hegyvidéki területeken. Folyik - és már a vége felé jár - az áramszolgáltatás helyreállítása mintegy 282 ezer fogyasztónál.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!