Külföldi

2011.06.21. 12:41

100 éve született David Ogilvy, a reklám és a marketing királya

100 éve, 1911. június 23-án született David MacKenzie Ogilvy, a modern reklám és marketing megteremtője, aki irigyelt és megbecsült foglalkozássá tette a korábban lenézett reklámszakmát. Az MTI Sajtóadatbank portréja a brit reklámnagyságról.

MTI

Ogilvy saját magát is kiválóan tudta eladni, valóságos mítoszt teremtett egyébként tényleg kalandos élete körül. Bróker apjának vagyona nem sokkal az ő születése után megcsappant, de annyira még futotta, hogy David beiratkozhasson az oxfordi egyetemre. A vizsgákon azonban nem jutott túl, később azt terjesztette, hogy azért, mert intelligenciahányadosa csak 96, kevesebb az átlagosnál is. Félbeszakadt tanulmányait követően volt szakács Párizsban, bár jobbára a vendégek kutyáinak főzőcskézett, majd házaló ügynök - e mesterségben oly sikeres volt, hogy kézikönyvet rendeltek tőle, amelyet még ma is e műfajban a legjobbnak tartanak.
   
1935-ben beállt egy londoni reklámcéghez, ahol rögvest rábeszélte munkaadóit, hogy küldjék amerikai tanulmányútra. Itt George Gallup mellett dolgozott, egyebek között Hollywood számára végzett felméréseket, s egyre erősödött benne a felismerés, hogy a reklámnak nem, vagy nemcsak ösztönre és megérzésre, hanem szigorú, tudományos alapokon nyugvó piackutatásra kell támaszkodnia. A II. világháború alatt a washingtoni brit követség másodtitkára, egyben a brit hírszerzés ügynöke volt, a háború után pedig felcsapott farmernek és dohányt kezdett termeszteni. Idővel ezt is megunta, és 1948-ban úgy döntött, önálló reklámirodát alapít.
   
A cég neve (köszönhetően egykori londoni munkahelye támogatásának) Hewitt, Ogilvy, Benson and Mather lett, de csak ketten dolgoztak benne. A kiváló modorú és még kiválóbb rábeszélőképességgel megáldott Ogilvy gyorsan felvirágoztatta a vállalkozást, hamarosan ügyfelei között tudhatott olajcéget, autógyárat és bankot. Reklámkampányait még ma is tanítják, talán a legemlékezetesebb a Rolls-Royce hirdetése volt - "90 km/órás sebességnél ebben az autóban az elektromos óra a leghangosabb" mottóval.
   
Ogilvy az 50-60-as években forradalmasította a reklámot, és a szakma koronázatlan királya lett. Az addigi unalmas, rímelős helyett ízléses, szellemes és informatív szövegeket írt, és azt tartotta, a főszövegbe már bele kell sűríteni a lényeget, mert a többit úgysem olvassák el. Felfogása szerint "a fogyasztó nem idióta. Tekintsd a feleségednek, ne becsüld le az intelligenciáját". Azt is ő mondta, hogy az emberek nem vásárolnak bohócoktól és hazudóktól, illetve, hogy soha ne legyen olyan hirdetésed, amelyet saját családod előtt szégyellnél.
   
Az Ogilvy and Mather ma már világcég, amelynek mintegy száz országban - köztük Magyarországon - működik képviselete. Az alapító cégét 1966-ban a tőzsdére is bevezette, ennek azonban később az lett a következménye, hogy a vállalat 1989-ben elvesztette önállóságát. Ogilvy ekkor már visszavonult az üzleti élettől, bár a távolból követte az ügyeket, és megmaradt tiszteletbeli elnöknek, ami tisztes jövedelmet is jelentett számára.
   
Utolsó éveit a 6 ország és 24 kritérium összevetése után kiválasztott franciaországi kastélyában, kertészkedéssel töltötte, utóbb egy rózsafajtát is elneveztek róla. Életében csak két dolgot nem ért el, amit szeretett volna: nem ütötték lovaggá, és hiába nősült háromszor, csak egy gyereke született.
   
David Ogilvy 1999. július 21-én hunyt el franciaországi birtokán.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!