Külföldi

2015.03.02. 16:21

Trükkös lopások Burgenlandban: megzavarják a távirányító jelzését, kirámolják a nyitva maradt kocsit

Trükkös tolvajok zavarják meg az autók távirányítóinak jelzését Ausztriában, a tulajdonos úgy gondolja bezárta a járművét, ám az nyitva marad.

Török Tibor

Mire visszatér a kocsihoz, arra megszabadítják az utastérben hagyott értékeitől, Burgenlandban egyre több ilyen esettel találkoznak a rendőrök.

Az orf.at beszámolói szerint Neusiedl am See-ben szombaton délelőtt egy osztrák férfi autójából vittek el élelmiszert és orvosságokat. Délután egy magyar rendszámú kocsi tulajdonosa rosszabbul járt, amíg bevásárolt, elvitték mobiltelefonját, iratait és bankkártyáit, valamint utazótáskáját, összesen 1500 euró értékben.

Az osztrák rendőrség arra hívja fel a figyelmet, hogy Neusiedl am See és Parndorf környékén szaporodtak meg az esetek, üzletek és bevásárlóközpontok parkolóiban több hasonló eset is történt. A módszer mindig ugyanaz: a sofőr távirányítóval zárja – azaz csak zárná – a kocsi ajtaját, azonban egy készülékkel a tolvajok megzavarják a jelet. Az autó nyitva marad, kipakolják, és utána gyakran ők zárják le a központi zárat.

Hegyi Zoltánt, az egyik budapesti  biztonságtechnikai cég tulajdonosát arról kérdeztük, lehet-e védekezni az ilyen esetek ellen.

-    Sajnos, nem ismeretlen a módszer Magyarországon sem -  mondta el portálunknak a szakember.  A távirányítós ajtózárás kényelmi funkció, rádiófrekvenciás jelet küld a járműnek, meghatározott frekvencián. Ha valaki ezzel egy időben, ugyan azon a frekvencián nagyobb teljesítménnyel sugároz a gépkocsi közelében, akkor a kocsi nem érzékeli a távirányító szignálját, a tulajdonos viszont ebből  semmit nem vesz észre, úgy gondolja, bezárta az autóját.  A legegyszerűbben úgy lehet védekezni ez ellen, rá kell nyitni a kilincsre, hogy ellenőrizzük, tényleg zárva van-e a jármű. 

-   Létezik-e megbízható védelem a kocsiknál?

-    Az igazán alapos megoldás a független riasztórendszer beszerelése a kocsiba, ugyanis a gyári szerkezetek meglehetősen könnyen kiismerhetőek, emiatt nem nyújtanak teljes biztonságot. Csak egy példa: a gyári riasztó azt figyeli, bezáródott-e a központi zár, ekkor bekapcsol, ha kinyílik, akkor kikapcsol.  Az egyes autótípusok védelmi rendszerei hasonló módon működnek, tehát a tolvajoknak elég egyet kikölcsönözniük, utána már képben vannak. Ha viszont mi szereljük be a riasztót, akkor csak mi ismerjük a működési elvét. A külön távirányítóval működő riasztó esetén jóval nehezebb dolguk van a tolvajoknak.

-    Említette, hogy Magyarországon is történtek hasonló esetek.

-    Igen, és sajnos mostanában is előfordulnak, főleg bevásárlóközpontok környékén.  Kihasználják azt, hogy az emberek kevésbé figyelnek, vagy éppen ellenkezőleg, a gyerekeikkel vannak elfoglalva, és záráskor megzavarják a rádiójelet. Az eleve gyanús lehet, ha egy ilyen helyen két-három figura ül egy kocsiban, látszólag minden cél nélkül, de persze ezt egy hétköznapi ember nehezebben szúrja ki.

-    Említette, hogy itthon kelet-európai csapatok alkalmazták ezt a trükköt.

-    Így van, és nehezen tudom elképzelni, hogy Ausztriában egy osztrák CNC-szakmunkás ilyesmire vetemedne.  Ahogy Kelet-Európa vonul nyugat felé, tart vele az alvilág is. Az ott élők pedig egy nyugodt, viszonylag békés világba nőttek bele, egyszerűen el sem tudják képzelni, hogy tőlük keletre teljesen másképp gondolkodnak az emberek.

Címkék#Ausztria

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!