Külföldi

2009.07.31. 11:45

A női ruhák titkai: tízezer forintos és félmilliós darabok

Minden nő arra törekszik, hogy hétköznapokon, a munkája során viselt darabjait ne áldozza fel az uniformizálódás oltárán, hanem egyedi, vállalható stílust alakítson ki. Az, hogy ki honnan ölti magára a napi viseletet, jórészt a pénztárca vastagságán múlik, de a pénz önmagában nem garancia arra, hogy jó ízléssel, elegáns darabokat választ ki magának.

MTI

A tízezer forintostól akár fél millióig is terjedhet a felöltött textilek és kiegészítők értéke. Az anyagiak mellett azonban a kreativitáson, a bátorságon és státusszimbólumok iránti vágyakon is múlik, hogy mennyi pénzből öltözködünk mi, nők - mondta az MTI-Pressnek Czifra Boglárka tanácsadó.

Second-hand kultúra

Mint megjegyezte, manapság szokásba jött modern nyavalyának nyilvánítani a divatmániát. Amikor a divat haragosai elvitatják a trendeket, nem veszik számításba, hogy minden idők egyik legértékesebb kordokumentumával vitatkoznak, hiszen a divat nem más, mint a kultúra egyfajta megnyilvánulása. "És bár nem ennek tudatában válogatunk a vállfára lógatott holmik között, akik egzisztenciálisan is megtehetik, igyekeznek egyedi tervezésű, minőségi alapanyagokból készült ruhákat hordani. Sokaknak alternatív megoldásként maradnak a piacból egyre nagyobbat harapó turkálók, de az onnan származó viselet is lehet akár ízléses és feltűnő" - hangsúlyozta.
    
Czifra Boglárka a turkálók világából is kiragadott egy-egy fontos részletet. Kitért arra, hogy az utóbbi években a ruhaipar legvirágzóbb ága kétségtelenül a second-hand kultúra lett. A turkálókban új vásárlói rétegek jelentek meg. Sokan kényszerből válogatnak az olcsónak számító darabok között, mások élvezettel vadásszák a kevés pénzért hozzáférhető egyedi darabokat, hiszen egy vérbeli kincsvadász tudja, hogy a "turizással" nem csak pénzt spórolhat, hanem jó minőségű és sokszor egyedülálló holmik birtokába is kerülhet.
    
Példaként említette: gyakori, hogy ismert színésznők, műsorvezetők is betérnek egy-egy jó nevű second-hand üzletbe vásárolni. Sokan szinte presztízskérdést csinálnak abból, hogy egy jó minőségű ruhákkal kereskedő angol turkálóban akár tízezer forintból is felöltözhetnek tetőtől-talpig.
   
Plázacsábítás 
     
 A "turikkal" szemben a leginkább plázákban üzlethelyiséget bérlő, Európában is jelenlévő, felkapott ruházati üzletláncok hangzatos akciókkal csábítják a vásárlókat a fogyasztás templomaiba - folytatta a sort Czifra Boglárka. A tömegcikkek között mindenki megtalálja a kedvére valót, és bár a halmokban álló darabok és konfekciók nem túl egyediek, ezek az üzletek akkora áruválasztékkal rendelkeznek, hogy a kiegészítőkkel kombinált variációk száma szinte a végtelenhez közelít. 
    
"Ha ügyesen ellavírozunk a polcok és az akciók között, pláne elegendő időt szánunk a számtalan üzlet végigböngészésére, akkor kiegészítőkkel együtt akár huszonötezer forintból csinos, más darabokkal is variálható nyári szerelést ölthetünk magunkra" - tette hozzá.
    
Kevesen engedhetik meg maguknak, hogy neves magyar vagy külföldi divattervezők, borsos árú, ám kétségtelenül egyedi darabjait vásárolják meg. Egy hazai tervező szalonjából származó presztízsértékkel bíró kollekció több százezer forintba is kerülhet.
 
Státuszszimbólumok
 
Ezzel kapcsolatban Tóth Bori divattervező azt emelte ki, hogy nekik nem jelentenek konkurenciát sem a turkálók, sem a divatot követő, olcsóbb árfekvésű butikok. "Minél feljebb megyünk a vagyon alapú társadalmi ranglétrán, annál szűkebb körbe érkezünk. Aki ide tartozik, tudja, nem viselhet akármit, ami megtetszik. Egy neves tervező ruhadarabja, funkcióját tekintve, státusszimbólumként is felfogható" - fejtette ki.
    
A státusszimbólumok pedig tudatos választás eredményei. Nem az egyéni ízlés mutatkozik meg bennük elsősorban, sokkal inkább annak a közösségnek az értékrendjét testesítik meg, ahová viselője tartozik vagy tartozni akar. "Egy Dior nagyestélyi, egy Vertu mobiltelefon vagy egy Cartier töltőtoll mindenhol ugyanazt jelenti a világon: gazdagság, választékosság, elegancia" - mondta a tervező.
    
Azt, hogy mi az elegancia és melyek a stílusjegyei, valójában nagyon nehéz megmondani. Egy biztos, a magyar piacon mindenki megtalálhatja ízlésének, stílusának és nem utolsós sorban a pénztárcájának megfelelő darabokat.


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!