Kultúra

2010.02.08. 03:29

Mobil morfondírozás

Biztos, hogy hagyománnyá válik Vasváron a farsangi improvizációs fesztivál. Rá-adásul a hagyomány megmerevedésétől se kell tartani: az improvizáció lényege a mozgás.

Ölbei Lívia

A csapatok Baranya, Vas, Veszprém és Zala megye összesen tizenöt településéről érkeztek Vasvárra. Ahogy Gergye Rezső, a Nagy Gáspár Kulturális Központ igazgatója mondja, magát a műfajt is jellemzi, hogy végül mégis eggyel több, vagyis nem tizenhat, hanem tizenhét csapat szállt versenybe a továbbjutást jelentő helyezésekért - és persze a jókedvű játék öröméért. A tizenhetedik csapat - három plusz egy fő - ott, a helyszínen jött létre. A játékra középiskolás és felnőtt színjátszókat várnak évről évre. Készülni nem kell - kész előadással legalábbis nem. Hiszen a menetrend szerint a játékmester a helyszínen közli a feladatokat a játékosokkal, akiknek néhány perc adatik a színre vitelre , aztán rögtön a bemutatóra. Az improvizációs fesztivál a commedia dell arte-színjátszás rendkívül gazdag, szó szerint hajlékony hagyományaira - kereteire - támaszkodik, természetesen a 21. század szellemének megfelelően. De fontos jelzés, hogy a fesztiváldíjak a jellegzetes commedia dell arte-figurákról - Arlecchino, Pulcinella, Brighella - kapták nevüket, a játékvezető pedig a Dottore szellemében irányítja a dolgok menetét. Vasváron az idén is Lázár Péter vállalta a Dottore szerepét. Ennek pedig azért van jelentősége, mondja Gergye Rezső, mert minél jobban ismeri, annál jobban tud bánni a játékosok rendelkezésére álló térrel. Az eljátszandó feladatok is mindig kötődnek a helyhez, a hely szelleméhez: hol egy szobor kap szerepet a játékban, hol Nagy Gáspár-idézetre kell a csapatoknak rögtönözniük. Az idén például játszott az a nagyméretű molinó is, amely képeivel egyrészt a régi Vasvár hangulatát idézi, másrészt térelválasztóként szolgál. Most például jól megfért mögötte a zsíros kenyeres asztal, és jókat lehetett előtte, mögötte - vele játszani.

A vasvári kulturális központ munkatársai az új - szép és korszerű - épület átadása óta folyamatosan azon morfondíroznak , hogy miképpen lehetne még vonzóbbá, még használhatóbbá, még mobilizálhatóbbá tenni a tágas, galériával, zugokkal osztott tereket. Az improvizációs fesztivál ehhez is ötleteket ad, sőt: Gergye Rezső úgy látja, ez az esemény visszahat közművelődési tevékenységük valamennyi ágára. Hiszen azok a helybeliek, akik tanúi-részesei voltak az improvizációs fesztivál felszabadult játékfolyamának - kereken hét órán át tartott a versengés, de lehet, hogy jövőre már az éjszakába is belenyúlik -, megtapasztalhatták, hogy a művelődési háznak nem feltétlenül kell a kultúra szentélyeként működnie, ahova csak csöndes áhítattal lehet belépni. A ház munkatársai arra törekednek, hogy valamiféle laza eleganciát sugározzanak ezek a falak, amelyek között bárki megtalálhatja a neki tetsző elfoglaltságot.

Gergye Rezső mindemellett nem tartja véletlennek, hogy ilyen nagy az érdeklő-dés az improvizációs feszti-vál iránt. A mobilvilágot, az SMS-világot egyébként is a gyorsaság, a folytonos változás, az azonnali reagálás szükségessége jellemzi, úgyhogy ezen az alapon sokat fejlődhet az improvizációra épülő színjátszás is. Ötletekben, szellemességben nincs hiány, egynémely, Vasváron megméretkezett csapat már most piacképes tudással rendel-kezik .

Az idei Farsangi rögtönzések vasvári fordulóján a zsűri a veszprémi Alig Színpad csoportjának ítélte az első helyezést jelző Arlecchino-díjat; második lett - vagyis Pulcinella-díjat kapott - a vasvá-ri Üss a hasadra! csoport Csatt névvel létrejött formációja; a harmadik helyezést - a Brighella-díjat - a barcsi középiskolásokból verbuválódott, Szmöre névre hallgató csoport szerezte meg. A győzelem azt jelenti, hogy ez a három csoport jutott tovább a február végi budapesti döntőre. Ott aztán kialakul a végső sorrend: az idén is eldől, hogy kik lesznek az improvizáció mesterei.

A csapatok Baranya, Vas, Veszprém és Zala megye összesen tizenöt településéről érkeztek Vasvárra. Ahogy Gergye Rezső, a Nagy Gáspár Kulturális Központ igazgatója mondja, magát a műfajt is jellemzi, hogy végül mégis eggyel több, vagyis nem tizenhat, hanem tizenhét csapat szállt versenybe a továbbjutást jelentő helyezésekért - és persze a jókedvű játék öröméért. A tizenhetedik csapat - három plusz egy fő - ott, a helyszínen jött létre. A játékra középiskolás és felnőtt színjátszókat várnak évről évre. Készülni nem kell - kész előadással legalábbis nem. Hiszen a menetrend szerint a játékmester a helyszínen közli a feladatokat a játékosokkal, akiknek néhány perc adatik a színre vitelre , aztán rögtön a bemutatóra. Az improvizációs fesztivál a commedia dell arte-színjátszás rendkívül gazdag, szó szerint hajlékony hagyományaira - kereteire - támaszkodik, természetesen a 21. század szellemének megfelelően. De fontos jelzés, hogy a fesztiváldíjak a jellegzetes commedia dell arte-figurákról - Arlecchino, Pulcinella, Brighella - kapták nevüket, a játékvezető pedig a Dottore szellemében irányítja a dolgok menetét. Vasváron az idén is Lázár Péter vállalta a Dottore szerepét. Ennek pedig azért van jelentősége, mondja Gergye Rezső, mert minél jobban ismeri, annál jobban tud bánni a játékosok rendelkezésére álló térrel. Az eljátszandó feladatok is mindig kötődnek a helyhez, a hely szelleméhez: hol egy szobor kap szerepet a játékban, hol Nagy Gáspár-idézetre kell a csapatoknak rögtönözniük. Az idén például játszott az a nagyméretű molinó is, amely képeivel egyrészt a régi Vasvár hangulatát idézi, másrészt térelválasztóként szolgál. Most például jól megfért mögötte a zsíros kenyeres asztal, és jókat lehetett előtte, mögötte - vele játszani.

A vasvári kulturális központ munkatársai az új - szép és korszerű - épület átadása óta folyamatosan azon morfondíroznak , hogy miképpen lehetne még vonzóbbá, még használhatóbbá, még mobilizálhatóbbá tenni a tágas, galériával, zugokkal osztott tereket. Az improvizációs fesztivál ehhez is ötleteket ad, sőt: Gergye Rezső úgy látja, ez az esemény visszahat közművelődési tevékenységük valamennyi ágára. Hiszen azok a helybeliek, akik tanúi-részesei voltak az improvizációs fesztivál felszabadult játékfolyamának - kereken hét órán át tartott a versengés, de lehet, hogy jövőre már az éjszakába is belenyúlik -, megtapasztalhatták, hogy a művelődési háznak nem feltétlenül kell a kultúra szentélyeként működnie, ahova csak csöndes áhítattal lehet belépni. A ház munkatársai arra törekednek, hogy valamiféle laza eleganciát sugározzanak ezek a falak, amelyek között bárki megtalálhatja a neki tetsző elfoglaltságot.

Gergye Rezső mindemellett nem tartja véletlennek, hogy ilyen nagy az érdeklő-dés az improvizációs feszti-vál iránt. A mobilvilágot, az SMS-világot egyébként is a gyorsaság, a folytonos változás, az azonnali reagálás szükségessége jellemzi, úgyhogy ezen az alapon sokat fejlődhet az improvizációra épülő színjátszás is. Ötletekben, szellemességben nincs hiány, egynémely, Vasváron megméretkezett csapat már most piacképes tudással rendel-kezik .

Az idei Farsangi rögtönzések vasvári fordulóján a zsűri a veszprémi Alig Színpad csoportjának ítélte az első helyezést jelző Arlecchino-díjat; második lett - vagyis Pulcinella-díjat kapott - a vasvá-ri Üss a hasadra! csoport Csatt névvel létrejött formációja; a harmadik helyezést - a Brighella-díjat - a barcsi középiskolásokból verbuválódott, Szmöre névre hallgató csoport szerezte meg. A győzelem azt jelenti, hogy ez a három csoport jutott tovább a február végi budapesti döntőre. Ott aztán kialakul a végső sorrend: az idén is eldől, hogy kik lesznek az improvizáció mesterei.

A vasvári kulturális központ munkatársai az új - szép és korszerű - épület átadása óta folyamatosan azon morfondíroznak , hogy miképpen lehetne még vonzóbbá, még használhatóbbá, még mobilizálhatóbbá tenni a tágas, galériával, zugokkal osztott tereket. Az improvizációs fesztivál ehhez is ötleteket ad, sőt: Gergye Rezső úgy látja, ez az esemény visszahat közművelődési tevékenységük valamennyi ágára. Hiszen azok a helybeliek, akik tanúi-részesei voltak az improvizációs fesztivál felszabadult játékfolyamának - kereken hét órán át tartott a versengés, de lehet, hogy jövőre már az éjszakába is belenyúlik -, megtapasztalhatták, hogy a művelődési háznak nem feltétlenül kell a kultúra szentélyeként működnie, ahova csak csöndes áhítattal lehet belépni. A ház munkatársai arra törekednek, hogy valamiféle laza eleganciát sugározzanak ezek a falak, amelyek között bárki megtalálhatja a neki tetsző elfoglaltságot.

Gergye Rezső mindemellett nem tartja véletlennek, hogy ilyen nagy az érdeklő-dés az improvizációs feszti-vál iránt. A mobilvilágot, az SMS-világot egyébként is a gyorsaság, a folytonos változás, az azonnali reagálás szükségessége jellemzi, úgyhogy ezen az alapon sokat fejlődhet az improvizációra épülő színjátszás is. Ötletekben, szellemességben nincs hiány, egynémely, Vasváron megméretkezett csapat már most piacképes tudással rendel-kezik .

Az idei Farsangi rögtönzések vasvári fordulóján a zsűri a veszprémi Alig Színpad csoportjának ítélte az első helyezést jelző Arlecchino-díjat; második lett - vagyis Pulcinella-díjat kapott - a vasvá-ri Üss a hasadra! csoport Csatt névvel létrejött formációja; a harmadik helyezést - a Brighella-díjat - a barcsi középiskolásokból verbuválódott, Szmöre névre hallgató csoport szerezte meg. A győzelem azt jelenti, hogy ez a három csoport jutott tovább a február végi budapesti döntőre. Ott aztán kialakul a végső sorrend: az idén is eldől, hogy kik lesznek az improvizáció mesterei.

A vasvári kulturális központ munkatársai az új - szép és korszerű - épület átadása óta folyamatosan azon morfondíroznak , hogy miképpen lehetne még vonzóbbá, még használhatóbbá, még mobilizálhatóbbá tenni a tágas, galériával, zugokkal osztott tereket. Az improvizációs fesztivál ehhez is ötleteket ad, sőt: Gergye Rezső úgy látja, ez az esemény visszahat közművelődési tevékenységük valamennyi ágára. Hiszen azok a helybeliek, akik tanúi-részesei voltak az improvizációs fesztivál felszabadult játékfolyamának - kereken hét órán át tartott a versengés, de lehet, hogy jövőre már az éjszakába is belenyúlik -, megtapasztalhatták, hogy a művelődési háznak nem feltétlenül kell a kultúra szentélyeként működnie, ahova csak csöndes áhítattal lehet belépni. A ház munkatársai arra törekednek, hogy valamiféle laza eleganciát sugározzanak ezek a falak, amelyek között bárki megtalálhatja a neki tetsző elfoglaltságot.

Gergye Rezső mindemellett nem tartja véletlennek, hogy ilyen nagy az érdeklő-dés az improvizációs feszti-vál iránt. A mobilvilágot, az SMS-világot egyébként is a gyorsaság, a folytonos változás, az azonnali reagálás szükségessége jellemzi, úgyhogy ezen az alapon sokat fejlődhet az improvizációra épülő színjátszás is. Ötletekben, szellemességben nincs hiány, egynémely, Vasváron megméretkezett csapat már most piacképes tudással rendel-kezik .

Az idei Farsangi rögtönzések vasvári fordulóján a zsűri a veszprémi Alig Színpad csoportjának ítélte az első helyezést jelző Arlecchino-díjat; második lett - vagyis Pulcinella-díjat kapott - a vasvá-ri Üss a hasadra! csoport Csatt névvel létrejött formációja; a harmadik helyezést - a Brighella-díjat - a barcsi középiskolásokból verbuválódott, Szmöre névre hallgató csoport szerezte meg. A győzelem azt jelenti, hogy ez a három csoport jutott tovább a február végi budapesti döntőre. Ott aztán kialakul a végső sorrend: az idén is eldől, hogy kik lesznek az improvizáció mesterei.

Gergye Rezső mindemellett nem tartja véletlennek, hogy ilyen nagy az érdeklő-dés az improvizációs feszti-vál iránt. A mobilvilágot, az SMS-világot egyébként is a gyorsaság, a folytonos változás, az azonnali reagálás szükségessége jellemzi, úgyhogy ezen az alapon sokat fejlődhet az improvizációra épülő színjátszás is. Ötletekben, szellemességben nincs hiány, egynémely, Vasváron megméretkezett csapat már most piacképes tudással rendel-kezik .

Az idei Farsangi rögtönzések vasvári fordulóján a zsűri a veszprémi Alig Színpad csoportjának ítélte az első helyezést jelző Arlecchino-díjat; második lett - vagyis Pulcinella-díjat kapott - a vasvá-ri Üss a hasadra! csoport Csatt névvel létrejött formációja; a harmadik helyezést - a Brighella-díjat - a barcsi középiskolásokból verbuválódott, Szmöre névre hallgató csoport szerezte meg. A győzelem azt jelenti, hogy ez a három csoport jutott tovább a február végi budapesti döntőre. Ott aztán kialakul a végső sorrend: az idén is eldől, hogy kik lesznek az improvizáció mesterei.

Gergye Rezső mindemellett nem tartja véletlennek, hogy ilyen nagy az érdeklő-dés az improvizációs feszti-vál iránt. A mobilvilágot, az SMS-világot egyébként is a gyorsaság, a folytonos változás, az azonnali reagálás szükségessége jellemzi, úgyhogy ezen az alapon sokat fejlődhet az improvizációra épülő színjátszás is. Ötletekben, szellemességben nincs hiány, egynémely, Vasváron megméretkezett csapat már most piacképes tudással rendel-kezik .

Az idei Farsangi rögtönzések vasvári fordulóján a zsűri a veszprémi Alig Színpad csoportjának ítélte az első helyezést jelző Arlecchino-díjat; második lett - vagyis Pulcinella-díjat kapott - a vasvá-ri Üss a hasadra! csoport Csatt névvel létrejött formációja; a harmadik helyezést - a Brighella-díjat - a barcsi középiskolásokból verbuválódott, Szmöre névre hallgató csoport szerezte meg. A győzelem azt jelenti, hogy ez a három csoport jutott tovább a február végi budapesti döntőre. Ott aztán kialakul a végső sorrend: az idén is eldől, hogy kik lesznek az improvizáció mesterei.

Az idei Farsangi rögtönzések vasvári fordulóján a zsűri a veszprémi Alig Színpad csoportjának ítélte az első helyezést jelző Arlecchino-díjat; második lett - vagyis Pulcinella-díjat kapott - a vasvá-ri Üss a hasadra! csoport Csatt névvel létrejött formációja; a harmadik helyezést - a Brighella-díjat - a barcsi középiskolásokból verbuválódott, Szmöre névre hallgató csoport szerezte meg. A győzelem azt jelenti, hogy ez a három csoport jutott tovább a február végi budapesti döntőre. Ott aztán kialakul a végső sorrend: az idén is eldől, hogy kik lesznek az improvizáció mesterei.

Az idei Farsangi rögtönzések vasvári fordulóján a zsűri a veszprémi Alig Színpad csoportjának ítélte az első helyezést jelző Arlecchino-díjat; második lett - vagyis Pulcinella-díjat kapott - a vasvá-ri Üss a hasadra! csoport Csatt névvel létrejött formációja; a harmadik helyezést - a Brighella-díjat - a barcsi középiskolásokból verbuválódott, Szmöre névre hallgató csoport szerezte meg. A győzelem azt jelenti, hogy ez a három csoport jutott tovább a február végi budapesti döntőre. Ott aztán kialakul a végső sorrend: az idén is eldől, hogy kik lesznek az improvizáció mesterei.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!