Kultúra

2011.11.30. 03:29

Egy érdekes ember élete

December elsején (csütörtökön) előbb kiállítás nyílik, aztán felolvasószínházi előadás kezdődik a WS Színház Thea-tér-programjában. A festőművész is, a drámaszerző is Szilárdi Béla, aki az utóbbi években sokszor szerzett meglepetést a közönségnek.

Ölbei Lívia

Bizony régen volt, amikor azokkal a különös, vásári színekben pompázó nyitott sír-imitációkkal a Németországból hazatért festőművész, Szilárdi Béla beköszönt Vas megyébe - első kiállítása a Szombathelyi Képtárban mindig emlékezetes marad. Akkor még nem tudtunk róla semmit (hogy most mennyit, az más kérdés). Viszont szempillantás alatt fontos szereplője, mozgatója lett a megye kulturális életének; és nem csak erős emóciókat keltő, expresszív festményeivel. A budapesti születésű festőművész fotósként indult, nem mellesleg profi muzsikus (a jelszó: Pannónia zenekar), akit több évtizedes távollétet követően a rendszerváltás hozott haza Németországból, hogy aztán a valóban festői Vas megyei Gutaházán telepedjen le. (A Szilárdi-ház külön tanulmány: a világ rendjét sugárzó fagerendáival, a személyesség varázsát sugárzó tárgyaival.) Fotó, festészet, zene - és most már az írás is. Határtalan zsongásban címmel jelent meg önéletrajzi ihletésű, az életút mögött a ma már történelemként érzékelt kort is megrajzoló kötete. Közben vonzza a színpadra szánt szöveg. A láma köpése című színmű Nietzschéről szól - de, ahogy a szerző hangsúlyozza, nem az életmű, hanem a konfliktusokkal terhelt személyes sors érdekelte inkább. A színműhöz csatolt tanulmány (Miért éppen Nietzsche? ) azt az utat mutatja be, amely Szilárdi Bélát választott hőséhez közelebb vitte. Eleinte magamban csak azt mondtam: érdekes ember lehetett ez a Nietzsche. Aztán, amikor jobban megismertem ellentmondásokkal teli tragikus sorsát is, a róla alkotott kép szélesedett, cizelláltabbá vált. Meglátjuk, hogyan.

 

Bizony régen volt, amikor azokkal a különös, vásári színekben pompázó nyitott sír-imitációkkal a Németországból hazatért festőművész, Szilárdi Béla beköszönt Vas megyébe - első kiállítása a Szombathelyi Képtárban mindig emlékezetes marad. Akkor még nem tudtunk róla semmit (hogy most mennyit, az más kérdés). Viszont szempillantás alatt fontos szereplője, mozgatója lett a megye kulturális életének; és nem csak erős emóciókat keltő, expresszív festményeivel. A budapesti születésű festőművész fotósként indult, nem mellesleg profi muzsikus (a jelszó: Pannónia zenekar), akit több évtizedes távollétet követően a rendszerváltás hozott haza Németországból, hogy aztán a valóban festői Vas megyei Gutaházán telepedjen le. (A Szilárdi-ház külön tanulmány: a világ rendjét sugárzó fagerendáival, a személyesség varázsát sugárzó tárgyaival.) Fotó, festészet, zene - és most már az írás is. Határtalan zsongásban címmel jelent meg önéletrajzi ihletésű, az életút mögött a ma már történelemként érzékelt kort is megrajzoló kötete. Közben vonzza a színpadra szánt szöveg. A láma köpése című színmű Nietzschéről szól - de, ahogy a szerző hangsúlyozza, nem az életmű, hanem a konfliktusokkal terhelt személyes sors érdekelte inkább. A színműhöz csatolt tanulmány (Miért éppen Nietzsche? ) azt az utat mutatja be, amely Szilárdi Bélát választott hőséhez közelebb vitte. Eleinte magamban csak azt mondtam: érdekes ember lehetett ez a Nietzsche. Aztán, amikor jobban megismertem ellentmondásokkal teli tragikus sorsát is, a róla alkotott kép szélesedett, cizelláltabbá vált. Meglátjuk, hogyan.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!