2011.11.04. 03:28
Őszi vonalkód (jegyzet)
A jó hír az, hogy a Nagy László Városi Könyvtár és Szabadidőközpont terében november 11-éig nyitva tartó Ajka Tárlaton két vasi illetőségű grafikus is díjat kapott: Sztranyák Zsófia és Kamper Lajos.
A tárlathoz katalógus is készült, a díjazottakat bemutatandó. Kamper Lajos a Parti emlékek I. című collográfiával szerepel benne, alatta önmagáról lakonikusan annyit mond (négy sor, négy mondat): Művészeti tevékenységből élek. Fiataloknak sokszorosító (rézkarc) műhelyt vezetek. Tagja vagyok az Ajkai Grafikai Műhelynek. Hazai és nemzetközi kiállításokon szerepelnek a munkáim. A túloldalon Sztranyák Zsófia nem kevésbé szűkszavú: Jelenleg a Savaria Egyetemi Központban tanulok, Münchenben voltam tanulmányúton (2010-2011). Tagja vagyok, valamint foglalkozást is vezetek a Kamper Grafika Műhelyben. Hazai és nemzetközi kiállításokon veszek részt alkotásaimmal. A szöveg fölött az Akt-tus II. című munka szerepel: hidegtű. Igen, ez az: Kamper Lajostól a lágyan suhanó, egymásba tűnő Parti emlékek, Sztranyák Zsófiától a játékosan kemény, érzékenyen hetyke Akt-tus. És föltétlenül hidegtű. Már a szó is borzongató, nem?
A lexikoncikk persze tárgyilagos: A hidegtű vagy pusztatű mélynyomású sokszorosító grafikai eljárás. A vonalas rézmetszethez hasonló, de itt a fémlemezre nem vésővel metszik, hanem hegyes acéltűvel karcolják a rajzot, és a rézkarctól eltérően nem alkalmaznak savat a vonalak mélyítésére. (...) Ez a technika legelőször az 1480 körül tevékenykedő a Wolfegger Hausbuch Mestere néven jelölt művész munkásságában bukkant fel. Később vált kedvelt eljárássá stb., stb.
Hegyes tűvel karcolják. Valahogy úgy, ahogy Tóth Krisztina papírra veti (számítógépbe írja) a novelláit - mondjuk a Vonalkód című (2006-os) kötet tizenöt történetét. Vonalkód: Határvonal, Irányvonal, Életvonal - egészen a Húzni egy vonalat-ig. Ha pedig vonal, akkor grafika. Vonal nékül nincs rajz, nincs hidegtű sem. Sztranyák Zsófi hidegtűje Tóth Krisztina vonalvezetésére rímel. A Hideg padló (Színvonal) című japános történet szigorú, hidegen és forrón izzó világát, amelyben ráadásul az emlékek viszik a prímet; a japán út váratlanul elengedési rítussá - aktussá - válik: Kicsit banális megoldás, de a Fürödjünk együtt cédulát egyszerűen be akarom dobni a vízbe. A papír túl könnyű, rá kellene kötözni valamit. Nincs nálam se spárga, se hajgumi. Végül keresek a bokrok között egy botot és rálépek. Ez az! Felhasadt a vége, ide szorítom be a cédulát, aztán lendülettel behajítom a mozdulatlannak tetsző folyóba. Nem úszik el semerre, végtelen lassúsággal forog a víz színén, aztán megáll.
A hidegtű itt egy leheletnyi pillanatra megáll, aztán karmol, simogat, emlékezik tovább.
A tárlathoz katalógus is készült, a díjazottakat bemutatandó. Kamper Lajos a Parti emlékek I. című collográfiával szerepel benne, alatta önmagáról lakonikusan annyit mond (négy sor, négy mondat): Művészeti tevékenységből élek. Fiataloknak sokszorosító (rézkarc) műhelyt vezetek. Tagja vagyok az Ajkai Grafikai Műhelynek. Hazai és nemzetközi kiállításokon szerepelnek a munkáim. A túloldalon Sztranyák Zsófia nem kevésbé szűkszavú: Jelenleg a Savaria Egyetemi Központban tanulok, Münchenben voltam tanulmányúton (2010-2011). Tagja vagyok, valamint foglalkozást is vezetek a Kamper Grafika Műhelyben. Hazai és nemzetközi kiállításokon veszek részt alkotásaimmal. A szöveg fölött az Akt-tus II. című munka szerepel: hidegtű. Igen, ez az: Kamper Lajostól a lágyan suhanó, egymásba tűnő Parti emlékek, Sztranyák Zsófiától a játékosan kemény, érzékenyen hetyke Akt-tus. És föltétlenül hidegtű. Már a szó is borzongató, nem?
A lexikoncikk persze tárgyilagos: A hidegtű vagy pusztatű mélynyomású sokszorosító grafikai eljárás. A vonalas rézmetszethez hasonló, de itt a fémlemezre nem vésővel metszik, hanem hegyes acéltűvel karcolják a rajzot, és a rézkarctól eltérően nem alkalmaznak savat a vonalak mélyítésére. (...) Ez a technika legelőször az 1480 körül tevékenykedő a Wolfegger Hausbuch Mestere néven jelölt művész munkásságában bukkant fel. Később vált kedvelt eljárássá stb., stb.
Hegyes tűvel karcolják. Valahogy úgy, ahogy Tóth Krisztina papírra veti (számítógépbe írja) a novelláit - mondjuk a Vonalkód című (2006-os) kötet tizenöt történetét. Vonalkód: Határvonal, Irányvonal, Életvonal - egészen a Húzni egy vonalat-ig. Ha pedig vonal, akkor grafika. Vonal nékül nincs rajz, nincs hidegtű sem. Sztranyák Zsófi hidegtűje Tóth Krisztina vonalvezetésére rímel. A Hideg padló (Színvonal) című japános történet szigorú, hidegen és forrón izzó világát, amelyben ráadásul az emlékek viszik a prímet; a japán út váratlanul elengedési rítussá - aktussá - válik: Kicsit banális megoldás, de a Fürödjünk együtt cédulát egyszerűen be akarom dobni a vízbe. A papír túl könnyű, rá kellene kötözni valamit. Nincs nálam se spárga, se hajgumi. Végül keresek a bokrok között egy botot és rálépek. Ez az! Felhasadt a vége, ide szorítom be a cédulát, aztán lendülettel behajítom a mozdulatlannak tetsző folyóba. Nem úszik el semerre, végtelen lassúsággal forog a víz színén, aztán megáll.
A hidegtű itt egy leheletnyi pillanatra megáll, aztán karmol, simogat, emlékezik tovább.
A lexikoncikk persze tárgyilagos: A hidegtű vagy pusztatű mélynyomású sokszorosító grafikai eljárás. A vonalas rézmetszethez hasonló, de itt a fémlemezre nem vésővel metszik, hanem hegyes acéltűvel karcolják a rajzot, és a rézkarctól eltérően nem alkalmaznak savat a vonalak mélyítésére. (...) Ez a technika legelőször az 1480 körül tevékenykedő a Wolfegger Hausbuch Mestere néven jelölt művész munkásságában bukkant fel. Később vált kedvelt eljárássá stb., stb.
Hegyes tűvel karcolják. Valahogy úgy, ahogy Tóth Krisztina papírra veti (számítógépbe írja) a novelláit - mondjuk a Vonalkód című (2006-os) kötet tizenöt történetét. Vonalkód: Határvonal, Irányvonal, Életvonal - egészen a Húzni egy vonalat-ig. Ha pedig vonal, akkor grafika. Vonal nékül nincs rajz, nincs hidegtű sem. Sztranyák Zsófi hidegtűje Tóth Krisztina vonalvezetésére rímel. A Hideg padló (Színvonal) című japános történet szigorú, hidegen és forrón izzó világát, amelyben ráadásul az emlékek viszik a prímet; a japán út váratlanul elengedési rítussá - aktussá - válik: Kicsit banális megoldás, de a Fürödjünk együtt cédulát egyszerűen be akarom dobni a vízbe. A papír túl könnyű, rá kellene kötözni valamit. Nincs nálam se spárga, se hajgumi. Végül keresek a bokrok között egy botot és rálépek. Ez az! Felhasadt a vége, ide szorítom be a cédulát, aztán lendülettel behajítom a mozdulatlannak tetsző folyóba. Nem úszik el semerre, végtelen lassúsággal forog a víz színén, aztán megáll.
A hidegtű itt egy leheletnyi pillanatra megáll, aztán karmol, simogat, emlékezik tovább.
A lexikoncikk persze tárgyilagos: A hidegtű vagy pusztatű mélynyomású sokszorosító grafikai eljárás. A vonalas rézmetszethez hasonló, de itt a fémlemezre nem vésővel metszik, hanem hegyes acéltűvel karcolják a rajzot, és a rézkarctól eltérően nem alkalmaznak savat a vonalak mélyítésére. (...) Ez a technika legelőször az 1480 körül tevékenykedő a Wolfegger Hausbuch Mestere néven jelölt művész munkásságában bukkant fel. Később vált kedvelt eljárássá stb., stb.
Hegyes tűvel karcolják. Valahogy úgy, ahogy Tóth Krisztina papírra veti (számítógépbe írja) a novelláit - mondjuk a Vonalkód című (2006-os) kötet tizenöt történetét. Vonalkód: Határvonal, Irányvonal, Életvonal - egészen a Húzni egy vonalat-ig. Ha pedig vonal, akkor grafika. Vonal nékül nincs rajz, nincs hidegtű sem. Sztranyák Zsófi hidegtűje Tóth Krisztina vonalvezetésére rímel. A Hideg padló (Színvonal) című japános történet szigorú, hidegen és forrón izzó világát, amelyben ráadásul az emlékek viszik a prímet; a japán út váratlanul elengedési rítussá - aktussá - válik: Kicsit banális megoldás, de a Fürödjünk együtt cédulát egyszerűen be akarom dobni a vízbe. A papír túl könnyű, rá kellene kötözni valamit. Nincs nálam se spárga, se hajgumi. Végül keresek a bokrok között egy botot és rálépek. Ez az! Felhasadt a vége, ide szorítom be a cédulát, aztán lendülettel behajítom a mozdulatlannak tetsző folyóba. Nem úszik el semerre, végtelen lassúsággal forog a víz színén, aztán megáll.
A hidegtű itt egy leheletnyi pillanatra megáll, aztán karmol, simogat, emlékezik tovább.
Hegyes tűvel karcolják. Valahogy úgy, ahogy Tóth Krisztina papírra veti (számítógépbe írja) a novelláit - mondjuk a Vonalkód című (2006-os) kötet tizenöt történetét. Vonalkód: Határvonal, Irányvonal, Életvonal - egészen a Húzni egy vonalat-ig. Ha pedig vonal, akkor grafika. Vonal nékül nincs rajz, nincs hidegtű sem. Sztranyák Zsófi hidegtűje Tóth Krisztina vonalvezetésére rímel. A Hideg padló (Színvonal) című japános történet szigorú, hidegen és forrón izzó világát, amelyben ráadásul az emlékek viszik a prímet; a japán út váratlanul elengedési rítussá - aktussá - válik: Kicsit banális megoldás, de a Fürödjünk együtt cédulát egyszerűen be akarom dobni a vízbe. A papír túl könnyű, rá kellene kötözni valamit. Nincs nálam se spárga, se hajgumi. Végül keresek a bokrok között egy botot és rálépek. Ez az! Felhasadt a vége, ide szorítom be a cédulát, aztán lendülettel behajítom a mozdulatlannak tetsző folyóba. Nem úszik el semerre, végtelen lassúsággal forog a víz színén, aztán megáll.
A hidegtű itt egy leheletnyi pillanatra megáll, aztán karmol, simogat, emlékezik tovább.
Hegyes tűvel karcolják. Valahogy úgy, ahogy Tóth Krisztina papírra veti (számítógépbe írja) a novelláit - mondjuk a Vonalkód című (2006-os) kötet tizenöt történetét. Vonalkód: Határvonal, Irányvonal, Életvonal - egészen a Húzni egy vonalat-ig. Ha pedig vonal, akkor grafika. Vonal nékül nincs rajz, nincs hidegtű sem. Sztranyák Zsófi hidegtűje Tóth Krisztina vonalvezetésére rímel. A Hideg padló (Színvonal) című japános történet szigorú, hidegen és forrón izzó világát, amelyben ráadásul az emlékek viszik a prímet; a japán út váratlanul elengedési rítussá - aktussá - válik: Kicsit banális megoldás, de a Fürödjünk együtt cédulát egyszerűen be akarom dobni a vízbe. A papír túl könnyű, rá kellene kötözni valamit. Nincs nálam se spárga, se hajgumi. Végül keresek a bokrok között egy botot és rálépek. Ez az! Felhasadt a vége, ide szorítom be a cédulát, aztán lendülettel behajítom a mozdulatlannak tetsző folyóba. Nem úszik el semerre, végtelen lassúsággal forog a víz színén, aztán megáll.
A hidegtű itt egy leheletnyi pillanatra megáll, aztán karmol, simogat, emlékezik tovább.
A hidegtű itt egy leheletnyi pillanatra megáll, aztán karmol, simogat, emlékezik tovább.
A hidegtű itt egy leheletnyi pillanatra megáll, aztán karmol, simogat, emlékezik tovább.