Kultúra

2012.05.21. 02:29

Megtisztelni a közönséget

Szombathely - Különleges plusz-meglepetésben volt részük azoknak, akik szombaton este ellátogattak a Weöres Sándor Színház stúdiójába, Jordán Tamás (nem szokványos) stand up-estjére: az előadást megtisztelte jelenlétével a nemzet színésze, Törőcsik Mari.

Ölbei Lívia

Szóval ez a szombat este igazi, ritka, ajándék-alkalom: Törőcsik Mari jellegzetes, kislányos kacagása végigkíséri az előadást. Jordán Tamás mindenekelőtt arról beszél, hogy ez a stand up-est dacból született (széllel szemben): ő maga rémülettel figyeli, hogy a nagy elődök, például Hofi és Ősz Ferenc után hová esett vissza a színvonal, és miféle duma-esteknek tapsol manapság a közönség. Ezen a ponton Törőcsik Mari a nézők soraiból közbeszól. Azt mondja, hogy a közönség annak örül, amit kap; csak sokan nem tisztelik a közönséget .

Aztán sorjáznak a sokszor kipróbált, mégis (vagy éppen ezért) eleven történetek: mindegyiket az élet és az alkalom szülte, tele vígjátéki helyzetkomikummal és félreértéssel. Ráadásul a Széllel szembe-esten (aki látta, hallotta már, megtapasztalhatta) a személyes sztorik közül nem egyben Törőcsik Mari is fölbukkan. Például abban, amelyikben Jordán Tamás éppen a színésznő 70. születésnapját ünneplő estet szervezte a Nemzeti Színházban (Azt még most is köszönöm magának. Gyönyörű estét csinált nekem ), csakhogy Szabadi Vilmos hegedűművész helyett véletlenül az operatőr Ragályi Elemért hívta föl telefonon, és kérte szereplésre. Most (bónuszként) az is kiderül, hogy Törőcsik Mari miért tartotta fontosnak meghívni Szabadi Vilmost: Hegedült a Háromgarasos operában, még főiskolás volt a Vili. Mindig fölemeltem a kezem, ha ő játszott; és mindig eltaláltam. Aztán egyszer csak megjelenik köztünk Garas Dezső, akiről ezúttal Törőcsik Mari is közread egy történetet: hogyan nem merte pofon vágni Gobbi Hildát; aztán hogyan lőtt túl a célon, amikor mégis nekigyűrkőzött. (Az a legszebb, hogy ezeknek a történeteknek tényleg az eleven szóban van a lakhelyük.)

Ebben a fokozódó hangulatban telik az este, és megint kiderül, hogy a telített élményhez tényleg nem kell semmi más, csak a színész(ek) meg a közönség. A színpadon kis asztal és tonettszék, amely akkor játszik , amikor Jordán Tamás verset mond, ezzel az apró (és fölfedett) gesztussal is erősítve az est alapgondolatát, miszerint sok nagy, komoly vers tulajdonképpen stand up-szövegként működik. Vagyis a stand up az a trójai faló , amelyben verseket lehet csempészni a közönség (fiatalok és idősebbek) elé. Hogy megtapasztalják: ez jó! Karinthy Frigyes, Kosztolányi Dezső, Radnóti Miklós, Ady Endre, Babits Mihály; és persze az örök József Attila, aki úgy hozzánőtt Jordán Tamáshoz, hogy most már tényleg a sajátjaként mondja minden sorát, a szó igazi értelmében hazafias Elégiától az ártatlan Tanításokon át a mélyről fölszakadó Szabad ötletekig.

És időközben megszületett a stand up-premieren megígért Nádasdy Ádám-vers is, a költő hexameterbe szedte Jordán Tamás pesti koccanós sztoriját: (...) Lám, Thália asszony bőkezű istennő... Szép estét csináltak nekünk. Thália asszony bőkezű: Szép estét csináltak nekünk

Szóval ez a szombat este igazi, ritka, ajándék-alkalom: Törőcsik Mari jellegzetes, kislányos kacagása végigkíséri az előadást. Jordán Tamás mindenekelőtt arról beszél, hogy ez a stand up-est dacból született (széllel szemben): ő maga rémülettel figyeli, hogy a nagy elődök, például Hofi és Ősz Ferenc után hová esett vissza a színvonal, és miféle duma-esteknek tapsol manapság a közönség. Ezen a ponton Törőcsik Mari a nézők soraiból közbeszól. Azt mondja, hogy a közönség annak örül, amit kap; csak sokan nem tisztelik a közönséget .

Aztán sorjáznak a sokszor kipróbált, mégis (vagy éppen ezért) eleven történetek: mindegyiket az élet és az alkalom szülte, tele vígjátéki helyzetkomikummal és félreértéssel. Ráadásul a Széllel szembe-esten (aki látta, hallotta már, megtapasztalhatta) a személyes sztorik közül nem egyben Törőcsik Mari is fölbukkan. Például abban, amelyikben Jordán Tamás éppen a színésznő 70. születésnapját ünneplő estet szervezte a Nemzeti Színházban (Azt még most is köszönöm magának. Gyönyörű estét csinált nekem ), csakhogy Szabadi Vilmos hegedűművész helyett véletlenül az operatőr Ragályi Elemért hívta föl telefonon, és kérte szereplésre. Most (bónuszként) az is kiderül, hogy Törőcsik Mari miért tartotta fontosnak meghívni Szabadi Vilmost: Hegedült a Háromgarasos operában, még főiskolás volt a Vili. Mindig fölemeltem a kezem, ha ő játszott; és mindig eltaláltam. Aztán egyszer csak megjelenik köztünk Garas Dezső, akiről ezúttal Törőcsik Mari is közread egy történetet: hogyan nem merte pofon vágni Gobbi Hildát; aztán hogyan lőtt túl a célon, amikor mégis nekigyűrkőzött. (Az a legszebb, hogy ezeknek a történeteknek tényleg az eleven szóban van a lakhelyük.)

Ebben a fokozódó hangulatban telik az este, és megint kiderül, hogy a telített élményhez tényleg nem kell semmi más, csak a színész(ek) meg a közönség. A színpadon kis asztal és tonettszék, amely akkor játszik , amikor Jordán Tamás verset mond, ezzel az apró (és fölfedett) gesztussal is erősítve az est alapgondolatát, miszerint sok nagy, komoly vers tulajdonképpen stand up-szövegként működik. Vagyis a stand up az a trójai faló , amelyben verseket lehet csempészni a közönség (fiatalok és idősebbek) elé. Hogy megtapasztalják: ez jó! Karinthy Frigyes, Kosztolányi Dezső, Radnóti Miklós, Ady Endre, Babits Mihály; és persze az örök József Attila, aki úgy hozzánőtt Jordán Tamáshoz, hogy most már tényleg a sajátjaként mondja minden sorát, a szó igazi értelmében hazafias Elégiától az ártatlan Tanításokon át a mélyről fölszakadó Szabad ötletekig.

És időközben megszületett a stand up-premieren megígért Nádasdy Ádám-vers is, a költő hexameterbe szedte Jordán Tamás pesti koccanós sztoriját: (...) Lám, Thália asszony bőkezű istennő... Szép estét csináltak nekünk. Thália asszony bőkezű: Szép estét csináltak nekünk

Aztán sorjáznak a sokszor kipróbált, mégis (vagy éppen ezért) eleven történetek: mindegyiket az élet és az alkalom szülte, tele vígjátéki helyzetkomikummal és félreértéssel. Ráadásul a Széllel szembe-esten (aki látta, hallotta már, megtapasztalhatta) a személyes sztorik közül nem egyben Törőcsik Mari is fölbukkan. Például abban, amelyikben Jordán Tamás éppen a színésznő 70. születésnapját ünneplő estet szervezte a Nemzeti Színházban (Azt még most is köszönöm magának. Gyönyörű estét csinált nekem ), csakhogy Szabadi Vilmos hegedűművész helyett véletlenül az operatőr Ragályi Elemért hívta föl telefonon, és kérte szereplésre. Most (bónuszként) az is kiderül, hogy Törőcsik Mari miért tartotta fontosnak meghívni Szabadi Vilmost: Hegedült a Háromgarasos operában, még főiskolás volt a Vili. Mindig fölemeltem a kezem, ha ő játszott; és mindig eltaláltam. Aztán egyszer csak megjelenik köztünk Garas Dezső, akiről ezúttal Törőcsik Mari is közread egy történetet: hogyan nem merte pofon vágni Gobbi Hildát; aztán hogyan lőtt túl a célon, amikor mégis nekigyűrkőzött. (Az a legszebb, hogy ezeknek a történeteknek tényleg az eleven szóban van a lakhelyük.)

Ebben a fokozódó hangulatban telik az este, és megint kiderül, hogy a telített élményhez tényleg nem kell semmi más, csak a színész(ek) meg a közönség. A színpadon kis asztal és tonettszék, amely akkor játszik , amikor Jordán Tamás verset mond, ezzel az apró (és fölfedett) gesztussal is erősítve az est alapgondolatát, miszerint sok nagy, komoly vers tulajdonképpen stand up-szövegként működik. Vagyis a stand up az a trójai faló , amelyben verseket lehet csempészni a közönség (fiatalok és idősebbek) elé. Hogy megtapasztalják: ez jó! Karinthy Frigyes, Kosztolányi Dezső, Radnóti Miklós, Ady Endre, Babits Mihály; és persze az örök József Attila, aki úgy hozzánőtt Jordán Tamáshoz, hogy most már tényleg a sajátjaként mondja minden sorát, a szó igazi értelmében hazafias Elégiától az ártatlan Tanításokon át a mélyről fölszakadó Szabad ötletekig.

És időközben megszületett a stand up-premieren megígért Nádasdy Ádám-vers is, a költő hexameterbe szedte Jordán Tamás pesti koccanós sztoriját: (...) Lám, Thália asszony bőkezű istennő... Szép estét csináltak nekünk. Thália asszony bőkezű: Szép estét csináltak nekünk

Aztán sorjáznak a sokszor kipróbált, mégis (vagy éppen ezért) eleven történetek: mindegyiket az élet és az alkalom szülte, tele vígjátéki helyzetkomikummal és félreértéssel. Ráadásul a Széllel szembe-esten (aki látta, hallotta már, megtapasztalhatta) a személyes sztorik közül nem egyben Törőcsik Mari is fölbukkan. Például abban, amelyikben Jordán Tamás éppen a színésznő 70. születésnapját ünneplő estet szervezte a Nemzeti Színházban (Azt még most is köszönöm magának. Gyönyörű estét csinált nekem ), csakhogy Szabadi Vilmos hegedűművész helyett véletlenül az operatőr Ragályi Elemért hívta föl telefonon, és kérte szereplésre. Most (bónuszként) az is kiderül, hogy Törőcsik Mari miért tartotta fontosnak meghívni Szabadi Vilmost: Hegedült a Háromgarasos operában, még főiskolás volt a Vili. Mindig fölemeltem a kezem, ha ő játszott; és mindig eltaláltam. Aztán egyszer csak megjelenik köztünk Garas Dezső, akiről ezúttal Törőcsik Mari is közread egy történetet: hogyan nem merte pofon vágni Gobbi Hildát; aztán hogyan lőtt túl a célon, amikor mégis nekigyűrkőzött. (Az a legszebb, hogy ezeknek a történeteknek tényleg az eleven szóban van a lakhelyük.)

Ebben a fokozódó hangulatban telik az este, és megint kiderül, hogy a telített élményhez tényleg nem kell semmi más, csak a színész(ek) meg a közönség. A színpadon kis asztal és tonettszék, amely akkor játszik , amikor Jordán Tamás verset mond, ezzel az apró (és fölfedett) gesztussal is erősítve az est alapgondolatát, miszerint sok nagy, komoly vers tulajdonképpen stand up-szövegként működik. Vagyis a stand up az a trójai faló , amelyben verseket lehet csempészni a közönség (fiatalok és idősebbek) elé. Hogy megtapasztalják: ez jó! Karinthy Frigyes, Kosztolányi Dezső, Radnóti Miklós, Ady Endre, Babits Mihály; és persze az örök József Attila, aki úgy hozzánőtt Jordán Tamáshoz, hogy most már tényleg a sajátjaként mondja minden sorát, a szó igazi értelmében hazafias Elégiától az ártatlan Tanításokon át a mélyről fölszakadó Szabad ötletekig.

És időközben megszületett a stand up-premieren megígért Nádasdy Ádám-vers is, a költő hexameterbe szedte Jordán Tamás pesti koccanós sztoriját: (...) Lám, Thália asszony bőkezű istennő... Szép estét csináltak nekünk. Thália asszony bőkezű: Szép estét csináltak nekünk

Ebben a fokozódó hangulatban telik az este, és megint kiderül, hogy a telített élményhez tényleg nem kell semmi más, csak a színész(ek) meg a közönség. A színpadon kis asztal és tonettszék, amely akkor játszik , amikor Jordán Tamás verset mond, ezzel az apró (és fölfedett) gesztussal is erősítve az est alapgondolatát, miszerint sok nagy, komoly vers tulajdonképpen stand up-szövegként működik. Vagyis a stand up az a trójai faló , amelyben verseket lehet csempészni a közönség (fiatalok és idősebbek) elé. Hogy megtapasztalják: ez jó! Karinthy Frigyes, Kosztolányi Dezső, Radnóti Miklós, Ady Endre, Babits Mihály; és persze az örök József Attila, aki úgy hozzánőtt Jordán Tamáshoz, hogy most már tényleg a sajátjaként mondja minden sorát, a szó igazi értelmében hazafias Elégiától az ártatlan Tanításokon át a mélyről fölszakadó Szabad ötletekig.

És időközben megszületett a stand up-premieren megígért Nádasdy Ádám-vers is, a költő hexameterbe szedte Jordán Tamás pesti koccanós sztoriját: (...) Lám, Thália asszony bőkezű istennő... Szép estét csináltak nekünk. Thália asszony bőkezű: Szép estét csináltak nekünk

Ebben a fokozódó hangulatban telik az este, és megint kiderül, hogy a telített élményhez tényleg nem kell semmi más, csak a színész(ek) meg a közönség. A színpadon kis asztal és tonettszék, amely akkor játszik , amikor Jordán Tamás verset mond, ezzel az apró (és fölfedett) gesztussal is erősítve az est alapgondolatát, miszerint sok nagy, komoly vers tulajdonképpen stand up-szövegként működik. Vagyis a stand up az a trójai faló , amelyben verseket lehet csempészni a közönség (fiatalok és idősebbek) elé. Hogy megtapasztalják: ez jó! Karinthy Frigyes, Kosztolányi Dezső, Radnóti Miklós, Ady Endre, Babits Mihály; és persze az örök József Attila, aki úgy hozzánőtt Jordán Tamáshoz, hogy most már tényleg a sajátjaként mondja minden sorát, a szó igazi értelmében hazafias Elégiától az ártatlan Tanításokon át a mélyről fölszakadó Szabad ötletekig.

És időközben megszületett a stand up-premieren megígért Nádasdy Ádám-vers is, a költő hexameterbe szedte Jordán Tamás pesti koccanós sztoriját: (...) Lám, Thália asszony bőkezű istennő... Szép estét csináltak nekünk. Thália asszony bőkezű: Szép estét csináltak nekünk

És időközben megszületett a stand up-premieren megígért Nádasdy Ádám-vers is, a költő hexameterbe szedte Jordán Tamás pesti koccanós sztoriját: (...) Lám, Thália asszony bőkezű istennő... Szép estét csináltak nekünk. Thália asszony bőkezű: Szép estét csináltak nekünk

És időközben megszületett a stand up-premieren megígért Nádasdy Ádám-vers is, a költő hexameterbe szedte Jordán Tamás pesti koccanós sztoriját: (...) Lám, Thália asszony bőkezű istennő... Szép estét csináltak nekünk. Thália asszony bőkezű: Szép estét csináltak nekünk

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!