Kultúra

2016.01.08. 19:53

Köpönyeg és palást - Babarczy László rendezi a Márton-dráma tavaszi ősbemutatóját

A vita eldőlt: Szombathely mondhatja magáénak Szent Mártont, akit persze nem lehet kisajátítani: tevékenységének, szellemiségének és egyházának lényege az egyetemesség. Szombath András vadonatúj drámájában Márton életre kel.

Ölbei Lívia

„Kár pazarolni az olajat az én gondolataimra”, mondja Martinus Szombath András drámájának első jelenetében, amely a Római Birodalomban, Burdigalában játszódik, 384-ben. Martinus és tanítványa, egyúttal életrajzírója, Sulpicius szállásán vagyunk, a szerzői instrukció szerint egyszerű szoba ez két ággyal, középen asztallal, székkel. Estére jár, Martinus fáradtan olvasgat. Sulpicius viszont ilyenkor szeret nekilátni az írásnak: „(...) nappal egyszerűen nem bírok írni. A színek, illatok szétforgácsolják a figyelmemet. És akkor még az útjaink gyalázatos állapotáról nem is beszéltem. Menet közben még jegyzetelni is képtelenség. A birodalmi tisztviselők ezért biztosan elkárhoznak, ha van egyáltalán pokol számukra”. Martinus szerint ez nem kérdés: „Persze, hogy van. Csak épp azt nem te fogod megmondani, hogy ki kerüljön oda. Vigyázz, nehogy a kevélység bűnébe ess, mint a legtöbb írókollégád! Ha írsz, elég az igazat írnod. Ne színezd a mondandód! Megteszik majd a népek, akik olvassák.” Sulpicius ezek után Márton egyetértésével lejegyzi mindazt, amit a püspöktársakról hallott mesteréről. Hogy nem tartja magát méltónak a püspökségre, „mert az arca formátlan, a ruhája piszkos, a haja pedig gondozatlan”. Márton szerint pont ez az igazság, kiszínezetlenül. Sulpiciust Kenderes Csaba játssza a szombathelyi előadásban, Márton szerepében pedig magát Jordán Tamást láthatja majd a közönség. A rendezést pedig Babarczy László, a magyar színházi élet megkerülhetetlen, tekintélyes figurája, a kaposvári színház egykori legendás igazgatója vállalta.

Szombath András élete első színpadi művével nevezett a pályázatra

Úgyhogy az előadásnak minden bizonnyal meglesz a maga izgalmas és erős igazsága, színezni se kell. (Bár itt meg eszünkbe juthat a fejfájós Pilátus Bulgakov Mester és Margarita című regényéből: ha olyan könnyű volna megmondani, hogy mi az igazság.) 

Szombath András természetesen történeti forrásokra támaszkodva írta meg élete első színpadi művét, a Köpönyeg és palástot, amelynek központi figurája Márton, akinek a történelem legelső koncepciós perében kell megnyilvánulnia. (Igazságot tennie?) A kérdés a hatalom (mi más), egészen pontosan a világi-állami és egyházi hatalom kapcsolata körül forog. Ítélkezhet-e egyik a másik törvényei szerint? Mi történik, ha a kétféle világ törvényei összekeverednek? Tényleg eretnek-e Priscillanus, akit eretnekséggel vádolnak? Vagy csak azok sütik rá a bélyeget az egyházban, akik (nagyon is világias) hatalmukat, jólétüket féltik? A római birodalom katonájából hívő kereszténnyé és püspökké lett, éppen ezért a kétféle világ különbözőségét jól ismerő és tiszteletben tartó bölcs Márton időben messze van, de a Márton-dráma problémafölvetése eleven.

A példány. Ősbemutató tavasszal
Fotó: Gombás Mónika/WSSz

Most már hivatalosan is megkezdődött a szombathelyi Szent Márton-év, amelynek egyik kiemelkedő állomása lesz a tavaszi Márton-premier. Addig gyakorolhatjuk a köpenyfelezést.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!