Kultúra

2016.08.20. 07:32

Aki a törött üvegcserepekből is alkot

SZOMBATHELY - Hogyan lesz az összetört cserepekből újra egész? A tükördarabok hogyan mutathatnak újra egy harmonikus képet? Ezen a két szálon szövi alkotó pályáját Ferencz Eszter, aki tevékenységében összekapcsolja a dokumentatív, helyreállító munkát a művészettel.

Merklin Tímea

Régészeti maradványokból építi újra a letűnt korok tárgyi kultúrájának emlékeit. Épp ma (augusztus 21-én) húsz éve, hogy elszegődött a szombathelyi Savaria Múzeum restaurátor műhelyébe dolgozni, és azóta egyre magasabb szintre emeli a mesterségével szembeni igényességet. Ma már szakmai cikkeket is publikál, elképzelni sem tudja, hogy mással foglalkozzék, illetve: szabadidejében fest. Barátai többéves noszogatására, H. Vörös Márta, a Körmendi Kulturális Központ igazgatója meghívására - most először - egy kiállításon is bemutatja a festményeit, amelyeken hasonló szilánkok tűnnek fel, amelyekkel nap mint nap dolgozik.

Lassan húsz éve, hogy elszegődött a szombathelyi Savaria Múzeum restaurátor műhelyébe dolgozni Fotó: a szerző

Elég korán eldöntötte, hogy restaurátor lesz. Jó tanuló volt, szeretett iskolába járni, felmerült az is, hogy menjen orvosnak. De mivel az édesapja kőfaragó volt, és kislányként sokat segített neki, megszerette a kétkezi munkát, olyan foglalkozást akart, ami kreatív, manuális, de használni kell hozzá az észt is.

- Mikor a Művészeti Szakközépiskolában második évfolyam indult restaurátor szakból, repkedni kezdtek a kis csillagok a fejemben, hogy „ez kell nekem”. Épp húsz éve volt, nem is bántam meg, most lesz az érettségi találkozónk. Általános iskolában még nem szerettem a kémiát, középiskolában is csak azért tanultam, mert kellett a felvételihez. A Képzőművészeti Egyetemre mentem 1997-ben, elsőre felvettek. Könnyebben vettem az akadályokat, mint mások, mert Szombathelyen jó tanáraim voltak, minőséget képviseltünk. Meghatározók voltak számomra Masszi Ferenc rajzból, Veres Gábor szobrászatból, Torjay Valter művészettörténetből. Az egyetem is sokat adott, a tanárok kollégák lettek, ma is bárkihez lehet bizalommal fordulni, ha adódik egy technikai vagy alapanyag probléma.

Ferencz Eszter tárgyrestaurátor lett, azon belül a szilikátokkal foglalkozik, vagyis kerámiával, porcelánnal, üvegekkel. A lánya 16 éves, ő is a Művészeti Szakközépiskolába jár grafika szakra. A kisfia még csak 7 éves, de már látszik, hogy jól rajzol. Amikor Eszter otthon a zsebkendőnyi műhelyében dolgozik - restaurál vagy fest - mindkét gyerek szívesen ül ott az anyukája mellett a szőnyegen, jó beszélgetéseket generál az alkotó munka légköre.

A restaurátor munkahelyi tevékenységét a bejövő régészeti anyagok határozzák meg, vagy az, hogy milyen kiállítás készül a Savaria Múzeumban.

- Kihívás volt az Iseumban bemutatott germán kiállítás, ami most Nagykanizsán látható. Az 5-6. századi germán temetőből való leletek egyediek, gyönyörűek voltak, a fémeket Kusztor Gergely és Kiss Ernő Csaba restaurálta, a csodálatos üvegeket, kerámiákat én. A legutóbbi reprezentatív munkám a nagy Selyem kiállításra készült: a Smidt Múzeum tárgya volt a fajansz toalett, egy szépen díszített vécécsésze. Znojmóban készítették, Rudolf Dittmar cégében, aki ebbe az irányba fejlesztette a gyártást, miután Sisi királynő divatot csinált abból, hogy a királyi udvarban igényesek legyenek a porcelánok a fürdőszobákban is - meséli tovább Eszter. - Mivel a restaurálás háttérmunka, létrehoztunk egy blogot, aminek a bejegyzéseit a közösségi oldalon posztoljuk rendszeresen. Nagy öröm, ha tetszést arat, szakmai oldalak - például a Magyar Régész Szövetség, az Archeosztráda - is megosztják.

A restaurálás és a család mellett maradó kevéske idejében Eszter olyan képeket fest, amelyek színes belső érzelmi világot mutatnak. Játék a formákkal, a festékrétegekkel, a tükördarabok beépítésével. Lehetne egyszerűen annak egy másféle működtetése, hogy a restaurálás során megszokott töredékeket illeszti össze új harmóniát keresve, de van árulkodó jel, ami arra mutat, hogy többről van szó, Eszter élete első jelentős kiállításának ugyanis azt a címet adta: Lélek rétegek. Ez lényegében ajánlás egy magasabb nézőponthoz: az összetört üveg vagy tükör (a lélek) darabjai újra megtalálják a helyüket. A ragasztás mindig látszani fog, de nagyon szép a kiadódó minta, és ami a legfontosabb: szerethető. A sérülés, valamint a törés, aminek „gyógyításával” sok (saját) munka volt, megnöveli az „egész” értékét, mert ez nagyra becsülhetően újrateremtett egész.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!