2017.08.08. 17:00
Atlantisz kertje textilből szőve Szombathelyen
SZOMBATHELY - Múzeumi kincsekből válogató sorozatunkban ma Szuppán Irén textilművész Atlantisz kertje című falitextiljét mutatjuk be a Szombathelyi Képtár gyűjteményéből.
Szuppán Irén 2015 nyarán még kiállított a Szombathelyi Képtárban. "Ikat falikárpitok" című kiállításának megnyitója - szokatlanul ugyan, de kérésének megfelelően - egy napon volt az V. Textilművészeti Triennálé megnyitójával. A triennálé extravagáns közegét tökéletesen kiegészítette a művésznő légies, finom kiállítási anyaga, amely tökéletes természetességet sugallt.
Szuppán Irén textilművész 1927-ben született a Baranya megyei Hosszúhetényben. 1947 és 1952 között a Magyar Iparművészeti Főiskolán textil szakon tanult. Munkásságát 1968-ban Munkácsy-díjjal, 1982-ben Magyarország Érdemes Művésze díjjal, 2006-ban A Magyar Köztársaság Kiváló Művésze díjjal ismerték el. A textilművészet szombathelyi megmérettetésein is eredményesen szerepelt: 1970-ben az 1. Fal- és Tértextil Biennálén III. díjat, 1994-ben a 13. Magyar Textil Biennálén Vas megye díját nyerte el.
Elmosódott oszloptöredékek, hullámsírból felsejlő civilizáció - Kiss Ágnes a művel Fotó: Nagy Jácint
Kezdetben textilnyomással, kézi festéssel, szizállal, gyapjúval, lennel és vegyes technikával dolgozott. Később szőni kezdett, saját útját az ikattechnikában találta meg. Az ikathoz a művész maga festi tetszése szerint a láncfonalat, majd átbújtatja rajta a nyers színű vetülékfonal sorait. Pontosan a fordítottja ez a gobelinszövésnek, ott a nyers színű láncfonalon bújtatják át a színes vetülékfonalat.
Atlantisz kertje című falitextilje ajándékozási szándéka alapján az elmúlt év végén, a művésznő halála után került a Textilgyűjteménybe.
A cím alapján rögtön elgondolkodunk, hogy a mindenki által ismert elsüllyedt Atlantisznak volt kertje!? Oszloptöredékeket láthatunk elmosódottan, homályosan, mintha hullámzó víztükrön át szemlélnénk. De felfedezünk virágokat, hosszú hínárszálakat, apró kis halakat, csigavonalakat is. A felső részen lévő nagy területű nyers színű szövés ellenére nem érezzük üresnek a felületet, lejjebb szépen kezdődik a vonalak és motívumok alakítása és variálása. Szinte várjuk, hogy minden megmozduljon, finoman hullámozzon, hogy még több részletet figyelhessünk meg az elsüllyedt kertből.