Kultúra

2011.09.22. 12:13

DühöngŐ: bérleten kívül a stúdiószínpadon

DühöngŐ - Ingyencirkusz két részben címmel mutatta be a Weöres Sándor Színház John Osborne világhírű drámáját (Look back in Anger), bérleten kívül, Nagy Cili rendezésében.

Ölbei Lívia

Van abban valami menthetetlenül, már-már meghatóan anakronisztikus, hogy a dühös, több okból tehetetlen és kitörni képtelen fiatalok szimbólumává vált Jimmy Porter és barátja, Cliff Lewis (John Osborne drámája 1956-ból való, referenciális környezete Anglia) szertartásos újságolvasással tölti a vasárnapokat. Hogy a nyomtatott, lepedőnyi újság - persze  ironikus fénytörésben - valami olyasminek (kultúrának, társadalmi rétegnek, egzisztenciának stb.) a jelképe, amit zsigerből elutasítanak; de amire vágynak mégis, miközben a nyomorult kis bérlakásban kinyújtóznak a fotelben meg a kanapén. Illetve épp ez az: hogy mire is vágynak voltaképpen. Nem tudják pontosan, hát tűrnek, bántanak, játszanak; toporognak a mókuskerékben. (Az előadás színlapján négy piros bohócorr, a hátoldali ajánlóban az aktuális társadalmi zuhanás.) 

A nálunk Dühöngő ifjúság címmel népszerűvé vált drámában a rendező ezúttal a négy kulcsszereplőt hagyta meg a színen: a két fiút, a két lányt. (A színlap szerint az előadás az Osborne-dráma alapján született. A fordító Losonczi Gábor.) A tárgyak káoszában az érzelmi káosz tükröződik: magasban bicikli lóg, a szárítókötélen az emberi test képzetét keltő trikó; mindkettő fejjel lefelé. (Látvány: Kiss Borbála.) Társadalmi vetület, pszichológiai hintajáték, morál, a felnőtté válás képtelensége, amely infantilis, akár durva játékokban nyilvánul meg - a sokféle problémával  megterhelt, mindent nagyon kifejtő, megkurtítva is túlcsordulóan áradó szöveg emberpróbáló feladat elé állítja a színészeket. Elsősorban persze a perpetuum mobile Jimmy szerepében Poppre Ádámot; az unterman Cliff szerepében Szabó Róbert Endrét, a viszálykeltő Helena szerepében Lévai Tímeát  és a szelíd, konok feleség, Alison Porter szerepében Alberti Zsófiát, akinek leheletfinom rezdülései magától értetődővé teszik az elfogadhatatlant és az érthetetlent: hogy a sors nem teher, hanem vállalás. 

(DühöngŐ. Az előadás a Diák-bérlet  programjában is helyet kapott. A szellemes dalszövegek szerzője Kelemen Zoltán, trombitán közreműködik Takács Dániel.) 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!