Kultúra

2016.02.27. 09:49

Fából faragott marionettfejek - Oroszy Csaba ezúttal a bábszínháznak alkotott

Szombathely - Oroszy Csaba sokoldalú képzőművész. Régi tisztelője a bábművészetnek. Más jellegű famunkákat már alkotott, a marionettbábfejek az első ilyen formátumú művei. Azt vallja, a fa és a kő nem sokban különböznek egymástól. Nem lehet kijelenteni, hogy a kő hideg, a fa pedig meleg természetű. Mindkét anyag él, de szunnyad.

Peltzer Géza

- A bábszínház igazgatója, Kovács Géza kért fel a feladatra - mondja Oroszy Csaba. - Megtisztelőnek éreztem a lehetőséget, és javasoltam, tegyünk egy próbát. A bábszínház munkatársai maximális támogatást nyújtottak a kivitelezéshez, segítségükkel sikerült beszerezni a hársfatömböket és a speciális szerszámokat, így már nekiláthattam a faragásnak.

Az idő sürgetett, gyors megvalósításra volt szükség. Egy helybéli asztalos mesternek, Horváth Gyulának köszönheti a nyugodt feltételeket. Először a király arcmását kellett kibontani az anyagból. Az eredmény tetszett az igazgatónak, tervezőnek, így Csaba megbízást kapott a nyolc portré elkészítésére.

- Próbáltam mindegyik figurához egyedi, rá jellemző karaktert kialakítani - folytatja a képzőművész. - A fejek majdnem ököl nagyságúak, és majd a festés teljesíti ki a végleges egyéniségüket, amit már a faragás során igyekeztem a lehető legpontosabban megalapozni. Szász Zsolttól kaptam a méretarányos tervrajzokat, melyek szemből, illetve profilból ábrázolták a fejeket. Ezek alapján dolgoztam. Az ilyen alkotás egyik szépsége az, ahogy a vonal egyszer csak térbe fordul. Látni, érezni kell az arc íveit ahhoz, hogy át tudjuk ültetni a megfoghatóság világába.

Oroszy Csaba számára új inspirációt jelentett a felkérés, hiszen ismét érdekelni kezdte a fa, mint a művészi kifejezésre kiválóan alkalmas hordozó. A hárs nagyon jól kezelhető, rugalmas, egyben szilárd is.

- Majd a csiszolópapírok adják meg a fejek végső formáját, sőt, azzal szinte tónusokat, árnyalatokat is lehet érzékeltetni - magyarázza a művész.

Azt vallja: a fa és a kő nem sokban különböznek egymástól. Nem lehet kijelenteni, hogy a kő hideg, a fa pedig meleg természetű. Mindkét anyag él, de szunnyad. Az alkotó az, aki felébreszti bennük az energiát. A szobrász először vehemensen nagyol, de a végső állapotot finom mozdulatokkal, szinte az anyagot simogatva éri el.

- Tévedni lehet, de nem tanácsos, mert akkor újra kell kezdeni a egészet - teszi hozzá Oroszy Csaba. - Megfontoltság, odafigyelés, aztán valahogy rááll a kéz a megfelelő ritmusra. Az alakuló forma, mintha magától dobná le a felesleget, és egyszer csak ott lesz előttünk, amit kerestünk. A teljes bábfigurához azonban még szükség van marionett-szerkezetre, testre, végtagokra, a karakterhez illő öltözetre és természetesen az ezeket elkészítő mesterek összehangolt munkájára. Végül a kész alkotást a bábművész kelti életre.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!