Kultúra

2009.09.16. 02:28

Grotowski éve (jegyzet)

Grotowski munkássága máig olyannyira meghatározó, hogy az UNESCO az idén hivatalos Grotowski-évet hirdetett a tíz éve elhunyt színházi látnok tiszteletére.

Vas Népe

Grotowski munkássága máig olyannyira meghatározó, hogy az UNESCO az idén hivatalos Grotowski-évet hirdetett a tíz éve elhunyt színházi látnok tiszteletére. Örök kérdés, mi a színház feladata: szórakoztatás, nevelés, esetleg ostorozás? 

A különböző színháztörténeti (és általában véve művészettörténeti) korszakok gyakran a legeltérőbb véleményen voltak a színház funkciójával kapcsolatban. A huszadik századtól azonban mintha minden addigi elképzelés háttérbe szorult volna (tehát a szórakoztató és tanító színházé), helyükbe egy új nézőpont került: az (ön)megismerés.

Jerzy Grotowski munkássága radikálisan átértelmezte a színházi (elsősorban színészi) alkotás mibenlétét. Kutatásaimat a rendezőre és a színészre alapozom - ebben a kijelentésben foglalható össze Grotowski színházszemléletének alapja.

1933-ban született a lengyelországi Rzeszówban. A második világháború kitörésekor anyjával és testvérével egy kis faluba költöztek, ahol egészen a megszállás végéig meglehetősen szerény körülmények között éltek. 1950-ben költözött a család Krakkóba, ahol Grotowski elvégezte a középiskolát. Egy évvel később felvételt nyert a krakkói Állami Színművészeti Főiskolára. Itt tanulmányozta a korszak kiemelkedő színházi alkotóinak - Sztanyiszlavszkij, Mejerhold, Artaud - munkásságát. Grotowski 1957-ben, Opoléban alakította meg saját színházát, a Tizenhárom Széksoros Színházat. (Később a Laboratóriumi Színház nevet kapta, és székhelyét Wrotzlawba helyezte át.)

A színházi látnokként is emlegetett Grotowski figyelme munkája során egyre inkább a színészre terelődött. Úgy tartotta, hogy a színház az önképzés és az önfeltárás eszköze. Éppen ezért sokkal nagyobb hangsúlyt fektetett a próbákra, melyek kis közösségben, együtt élve és dolgozva folytak. Grotowski nagyban alapozott a korábban Sztanyiszlavszkij által kidolgozott tréning-rendszerre, mely a színész testét, fizikai valóját helyezte előtérbe. Színház és rituálé című - egyetlen magyar nyelven megjelent - kötetében Grotowski két színésztípust nevez meg: a színész-prostituáltat és a színész-szentet. Előbbi rendelkezik a színészet összes jól bevált fortélyával, használni is tudja azokat, csakhogy éppen ettől válik középszerűvé, ettől ugyanolyan, mint bármelyik másik színész. 

A színész-szent ezzel szemben képes levetkőzni a szellemi és lelki sztereotípiákat, visszajutva - és visszajuttatva - ezzel a gyökerekhez. A színész-prostituált színész-szentté nevelheti önmagát. A fejlődéshez elengedhetetlenek azok a gyakorlatok, melyek sokszor önsanyargatóak, már-már a kegyetlenségig megfeszítettek. A Laboratóriumi Színház előadásai mindig kevés (legfeljebb 30) néző jelenlétében zajlottak, általában mindenféle díszletet, zenét, technikai eszközt mellőztek. Ebből fakad Grotowski műhelyének egy másik elnevezése, a Szegény Színház.

A wrotzlawi Teatr Laboratorium huszonöt éve szüntette be tevékenységét, Jerzy Grotowski tíz éve, 1999-ben hunyt el. A Grotowski-évben Wrotzlaw nagyszabású fesztivált szervezett, melyen a magukat a Szegény Színház követőinek, utódainak - olykor tanítványainak tartó színházi társulások mutatkoztak be. A színházi látnok munkássága máig hatással van a kelet-közép-európai színházi kultúrára.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!