Kultúra

2017.08.29. 17:40

Kiemelkedő Krisztus-alak- érdekes kerámiák a Savaria Múzeumban

SZOMBATHELY Folytatjuk a Savaria Múzeum ritkán látott kincseit bemutató sorozatunkat. Ezúttal egy 18-19. századból származó, úgynevezett poszthabán bokállyal, azaz víztároló kerámiával ismertjük meg olvasóinkat.

Civil Tudósítónktól

Az ónmázas kerámia Mátyás király uralkodása idején vált ismertté Magyarországon, a pesaroi fajanszkészítők révén. Elterjedésük Magyarországon a 16-17. században az anabaptista vallási közösségbe tartozó habánok érdeme. Eleinte csak a felsőbb társadalmi osztályok számára dolgoztak, de a gyári fajansz, majd a porcelán felfedezése, európai elterjedése után a habán munka elnépiesedett.

A 18. századra az ónmázas technikát más, nem habán eredetű fazekasok is elsajátították, ezeket a mestereket hívták fehéredényeseknek. Az általuk készített fajansztárgyakat jegyzik poszthabán kerámiaként. Jellemző ezekre a tárgyakra, hogy megjelenésükben és díszítésükben a habán technika keveredik a népi elemekkel és a fajanszgyárak porcelánokat utánzó, finomabb mintakincsével.

A kerámiát plasztikus felület-kiképzése és színvilága teszi egyedivé Fotó: Savaria Múzeum

A Savaria Múzeum néprajzi gyűjteményében több 18-19. századi poszthabán kerámia található. Közülük való a plasztikus Krisztus-testtel díszített, finomfestésű ónmázas bokály, INRI fel-irattal és a talpon NDA jelzettel.

Ez a kerámiatípus folyadéktárolásra alkalmas. Az alaptest finom vonalú, a nyakrész magas, tölcséres, egyenes záródású. A fogás, tárolás könnyítésére egy füle van ennek a típusnak. Különösen Erdélyben, Székelyföldön volt népszerű, de kedvelték a Dunántúlon
is, ahol "bokala" néven ismerték.

A kiemelt bokály különlegessége, hogy az átlaghoz képest plasztikusabb a felületi kiképzése. A legszembetűnőbb a kerámia középvonalában kiemelkedő Krisztus-test. A nyakon és hastól a talp irányába függőleges sűrű bordázat fut, ami karcsúbb, légiesebb megjelenést biztosít az alapformának.

A fajansz színei nagyon letisztultak. Domináns a kék színnel festett, sávosan körbefutó és a Krisztus-testet karoló növényi ornamentka, valamint a fül rombuszmintái. A kontúrok és a kétoldalt látható rácsozat vékony vonalú mangánlila. Sárga szín csak a plasztikusan kiemelkedő test csípőjét takaró lepeldarabon látható.

Művészettörténeti és néprajzi szempontból egyaránt különleges ez a nem szokványos díszítésű poszthabán kerámia.
Ferencz Eszter

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!