Kultúra

2015.03.31. 09:21

Underground a padláson: Szombathely felé tart az összművészeti Boomeráng

Jó hír, hogy egy izgalmas kiállítás erejéig hamarosan újra kinyit a sokakban szép emlékeket idéző Irokéz Galéria. A Thököly utcai padlástérben fiatal képzőművészek mutatkoznak be, valami módon mindannyian kötődnek Szombathelyhez. A tárlathoz más kortárs művészeti események is kapcsolódnak, és ez mind együtt: maga a Boomeráng! A program nem mellesleg az abszolút civil alapon szerveződő legelső OFF-Biennále része, a független, sokszínű és fenntartható kultúráért.

Ölbei Lívia

OFF-Biennále, a fenntartható kultúráért

De menjünk sorjában. Az OFF-Biennále igazi civil vállalkozás: az eseménysorozat nem kevesebbet ígér, mint a kortárs képzőművészeti színtér összefogását – a független, sokszínű és hosszú távon fenntartható kultúráért. Hiszen ha biennále, akkor ez csak a kezdet, remélhetőleg sok szép barátságé: két év múlva folytatás következik. Az OFF-Biennále Budapest szervezői nemzetközileg is aktív művészek és kurátorok, akik mindenféle állami pályázati támogatástól függetlenül, valódi „underground kezdeményezés” (vagyis off) formájában szeretnék fölmutatni azt a művészeti/kulturális potenciált, amelyet képviselnek. Az OFF-Biennále nem más, mint egy „sokszereplős, sokhelyszínes kiállítás- és eseménysorozat”, amely a kulturális szereplők „példátlanul széles összefogásának” eredményeképpen valósul meg április-májusban, budapesti, vidéki és külföldi helyszíneken. Hogy a lehető legszélesebb kultúrafogyasztó közönség megtapasztalhassa: „A kortárs képzőművészet a kulturális élet érzékeny, éleslátó, kritikus hangokkal teli, figyelemre – és támogatásra – méltó területe.”

A Boomeráng újra életet lehel a térnek is izgalmas Thököly utcai padlásgalériába, ahol 2003-tól 2011-ig élénk kortárs képzőművészeti élet zajlott Fotó: VN archív

Az egyik fontos helyszín: Szombathely

Az OFF-Biennále egyik fontos vidéki helyszíne: Szombathely. A Boomeráng-projekt kitalálói és szervezői: Surányi Nóra képzőművész és Salamon Júlia művészettörténész (kurátor). Persze hogy szombathelyiek. És bár már nem itt élnek, egy több szempontból inspiráló szombathelyi jazz-koncerten találkoztak össze – és kezdtek el beszélgetni. Mindenféléről. Aztán úgy döntöttek, hogy pályázatot nyújtanak be az OFF-Biennále 2015-höz és a Fiatal Művészek Stúdiójához: ez a Boomeráng-projekt, amellyel el is nyerték a megvalósítás jogát. (Lám, így működik egy civil kezdeményezés.) „Szeretnénk, ha Szombathelyen megjelennének és láthatóvá válnának a sok esetben a város által kinevelt, majd feledésbe merült alkotók. ( ) Távolabbi célkitűzésünk elsősorban a hazai kortárs törekvések bemutatására irányul. ( ) Ebben a folyamatban az első lépés a kortás művészet – mint lokális érték bemutatása.” A Boomeráng-projekt az OFF-Biennále szellemében, az Irokéz Gyűjtemény támogatásával sokat ad arra is, hogy a „művészeti ágak izoláltságát” csökkentse. Vagyis májusban az Irokéz Galériát (újra) „aktív térhasználat, a város kulturális szövetébe integráló jelenlét” jellemzi majd. Ez pedig nagyjából azt jelenti, hogy a kiállítótérben megrendezendő programok (koncert, performansz stb.) nem egyszerűen kísérői lesznek a tárlatnak, hanem újabb jelentésekkel ruházzák föl a teret, „a bemutató részévé válnak”. Kézenfekvő volt, hogy a Boomeráng helyszíne az Irokéz Galéria legyen: az izgalmas padlás 2011 óta üresen áll. Pados Gábor, a galéria – és persze a nemzetközi rangú kortárs Irokéz Gyűjtemény – tulajdonosa örömmel támogatja a projektet; az OFF-Biennále bölcsőjénél is ott volt (ott van). Nóra és Juli pedig különben is mindenütt a kapcsolódási pontokat keresik, kulcsszavuk az együttműködés (mondhatjuk úgy is, hogy hídépítés): a színháztól a szimfonikusokig. Bíznak abban is, hogy a befolyásos szombathelyiek rokonszenvét és támogatását is elnyeri a Boomeráng.

A projekt előkészítése természetesen rengeteg munkával, szervezéssel jár. Az ellentételezés az a semmivel össze nem hasonlítható öröm, hogy több mint harminc alkotó mondott igent a szombathelyi kiállításra. Van, aki ma Kanadában él – és boldog, hogy bemutatkozhat (megmutathatja, hol tart, hova jutott) abban a városban, amely megalapozta az életét.

Művész: „Nagy találmány a híd”

A Boomeráng „többfenekű” elnevezés (de hát milyen is lehetne, ha egyszer művészetről van szó). Benne van a tavaszi zsongás és robbanás, de benne van a visszatérés is. És az afölött érzett izgalomban és örömben, hogy hamarosan újra átléphetjük az Irokéz Galéria küszöbét és fölmászhatunk a padlástérbe, előtűnnek a régi összművészeti emlékek: sok izgalmas kiállítás – egytől egyig mind találkozás és „esemény”. Ráadásul még az elején, 2001-ben itt, a Thököly utcai padlástérben mutatta be a Kamara Savaria a Sóska, sültkrumpli című Egeressy Zoltán-darabból készült előadást: Széles László rendezésében, Dömötör Tamással - és Bajomi Nagy Györggyel, Endrődy Krisztiánnal; ők ketten máig a Kamara Savariából kivirágzó Weöres Sándor Színház tagjai. Krisztián játszotta abban az előadásban a II. partjelzőt, vagyis a folyton mélázó, verssorokon szöszölő Művészt, aki egy alkalommal így sóhajt föl: „Szeretem a hidakat. Összekötnek. ( ) Nagy találmány a híd.” Mire az I. partjelző: „Hát igen. Ha nem lenne, ki kellene találni.”

Néha igenis ki kell találni. És szépen, ügyesen elhajítani a Boomerángot.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!