Lóerő

2012.07.17. 05:29

Hamisított olaj, alkatrész - Hiányzik a hatósági kontroll

Körkép - Az országot elönti a hamisított motorolaj, s ugyanilyen komoly problémát jelent, hogy minősítetlen alkatrészek özönlenek be külföldről méghozzá számolatlanul.

Kiss Tamás

A minap már írtunk arról, hogy a Gépjármű Márkareskedők Országos Szövetsége (Gémosz) szerint az új és a használt autók piacán is számos probléma nehezíti a legális kereskedők dolgát, a szervezet sajtótájékoztatóján azonban másik két, az autósokat is érintő probléma is napvilágra került.

A Gémosz szerint például az alkatrész-kereskedelemben Magyarországon gyakorlatilag ma nem működik a hatósági kontroll, s ez az illegális műhelyeknek kedvez. A javító nem ad számlát, és a beszerzett alkatrésznél sem fontos a minőségi tanúsítvány, csak az, hogy olcsó legyen. A Gémosz úgy látja, hogy végérvényesen az ár vált prioritássá, a javítások jelentős része így a legális szervizeken kívüli piacra kerül. Ez azonban folyamatos veszélyt jelent a közlekedőkre, hiszen a sofőr nem megy lassabban csak azért, mert a gyenge minőségű fékbetét esetleg a gyárilag előírt fékút kétszeresénél állítja csak meg az autót. A Gémosz másik példája szerint a frissen beszerelt gömbfej akár már néhány száz kilométer után, menet közben kiszakadhat, szakértői vizsgálatra azonban csak a kiemelt baleseteknél kerül sor, a legtöbb esetben így ki sem derül, hogy a balesetért a javító vagy a tulajdonos a felelős. Így elmarad a felelősségre vonás, pedig a Gémosz szerint ez visszatartó erő lenne.

A Gémosz javaslata szerint rendszeres hatósági kontroll alá kellene vonni az alkatrész-értékesítés és -beépítés teljes láncolatát, a biztonsági alkatrészek (például a fék, a futómű, a kormánymű) értékesítése pedig csak szakmai regisztrációval rendelkező, legálisan adózó szereplő által történhetne meg.

A kenőanyagpiacon sem jobb a helyzet, ahol is a Gémosz információi szerint meghatározó a szürke- vagy inkább feketeimportőrök jelenléte. Ők főként jó hírű, márkás, valójában egyre nagyobb mennyiségben hamisított motor- és egyéb olajokat hoznak be kamionnyi tételekben, majd lefölözik a hasznot.

Ezen cégekre jellemző, hogy hivatalos forrásból is vásárolnak kisebb mennyiségű kenőanyagot, így legalizálva tevékenységüket. A piaci szereplők egybehangzó véleménye szerint a jelen helyzeten a kenőanyag-értékesítés/importálás feltételeinek jelentős szigorításával (a jövedéki engedély, a szigorú nyilvántartás bevezetésével, ellenőrzésekkel és példás büntetésekkel) lehetne javítani. Ez a tisztességes forgalmazók és a jelentős adóbevételtől eleső állam mellett az autótulajdonosok érdekeit is szolgálná, hiszen a hamisított olaj rövid úton tönkreteszi a gépkocsi motorját, a tetemes javítási költséget pedig  nyilván nem vállalja át a hamisító.

 

A Gémosz szerint a vizsgarendszer átalakítása is szükséges lenne, ma ugyanis könnyen előfordulhat, hogy a nagy futásteljesítményű gépkocsik akár félmillió vagy annál több kilométert megtehetnek az új forgalomba helyezéstől az első hatósági vizsgálatig, ami melegágya a közlekedésbiztonságra veszélyes minősítetlen javításoknak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!