Lóerő

2015.01.08. 08:15

Miért fontos a leghidegebb hónapokban is a kocsik tisztítása, ápolása?

Azzal, hogy valamelyest enyhült az idő a kemény mínuszok után, itt az ideje, hogy megejtsék a gépkocsi tulajdonosok az autómosást. Miért is fontos mindez, illetve mivel jár, ha elhanyagoljuk a kocsink tisztítását télen? Tévhitek eloszlatásával és hasznos tanácsokkal próbálunk választ adni minderre.

Kelemen Attila

Sok gépkocsi tulajdonos úgy gondolja, hogy télen teljesen felesleges az autó mosása. Általában kétféle magyarázattal próbálják alátámasztani az érvelésüket az így vélekedők. Egyrészt nem lesz látszata az elvégzett munkának, hiszen a forgalomba visszakerülve pillanatokon belül ugyanolyan szutykos lesz az autó, mint tisztítás előtt. Másrészt a fagypont közeli hőmérsékleten nem marad idő a szárításra, és a karosszériára ráfagyott jég eltávolítása csak körülményesebbé teszi a procedúrát.

Aki rendszeresen átmossa az autóját télen, az nyugodtabban várhatja a tavaszt. Horváth Ákos szerint is ez a helyes hozzáállás. Fotó: Szendi Péter

Mondanunk sem kell, hogy mindkét magyarázat inkább kifogás, semmint alátámasztott érvelés. Az autómosásnak a téli szezonban elsősorban nem az a lényege, hogy minél esztétikusabban virítson a fényezés, hanem a sólével keveredett szennyeződés eltávolítása. Havi egy-két tisztítással minimálisra csökkenthetjük a korrodáló hatást. Az is tévhit, hogy az útszóró só az autó fényezésére jelent legnagyobb veszélyt. A sómaradvány sokkal inkább ártalmas az alvázra és a motorra nézve.

Közlekedésbiztonsági szempontból sem mindegy, hogy a szélvédőre száradt sáros, sóleves koszréteg mennyire nehezíti meg a tájékozódást az utastérből. Sok esetben nem elegendő a téli szélvédőmosóval és az ablaktörlőlapátokkal való tisztítás. Ráadásul, aki rendszerint ilyen módszerhez folyamodik, az nem csak az ablaktörlőgumikat teszi ki a gyors elhasználódásnak, de a szélvédő karcolódását is megkockáztatja. Nem csupán a hagyományos, de modern xenon izzók fényereje is erősen csökken a kosz hatására, így a lámpák búráját legalább minden indulás előtt ajánlott megtisztítani. Ugyan nem a mosás részét képezi, de erősen hozzátartozik a téli autóápoláshoz a kövek által okozott fényezési hibák kezelése. Ugyanis az útszóró sótól hamar rozsdásodni kezdhet az autó karosszériája.

No de végeredményben kinek van kedve mínusz fokokban kocsit mosni? Pláne, ha azonnal ráfagy az autóra a vízpermet. Éppen ezért ajánlatos a mosás után előbb szárítani. Egyrészt géppel, másrészt érdemes egy törlőkendőt rendszeresíteni, amivel nem csak cseppmentessé tehető a karosszéria száradása, de az ajtók, zárak befagyásának esélye is csökkenthető. Mindemellett érdemes garázsba járni. De ha az nem áll rendelkezésre, jobb esetben egy mélygarázs is megteszi. A lényeg, hogy fagypont felett legyen a hőmérséklet.

És ha már garázsról van szó, íme egy nagyon fontos jó tanács: sós, latyakos kosszal borított autónak többet ártunk, ha fűtött garázsban parkoljuk le, mivel a zárt, párás meleg helységben hatványozottan nő a korrózió.

Amikor a fék önmagát tisztítja

Számos autógyártó úgy vélekedik, hogy nem nagy kihívás számukra a só okozta probléma. Sem a fényezésben, sem pedig az alváz, illetve a futóművek esetében. Vannak olyan modellek, melyekben ha a rendszer érzékeli, hogy nedves, latyakos a féktárcsa, akkor apró fékezésekkel letisztítja a szennyeződést. Mindezt a vezető tudta nélkül.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!