Lóerő

2015.06.04. 08:31

Ha eljön a nyaralás ideje - Hosszabb utazás esetén nem elég csak a járművet felkészíteni

Végre beköszöntött a meteorológiai nyár, a szokásosnál ilyenkor többen ülnek autóba, és indulnak el hosszabb útra pihenés céljából. Olvasóink tanácsára összegyűjtöttük, hogy mikre is kell felkészülni az autósoknak, illetve motorosoknak.

Kelemen Attila

Vélhetőleg idén is sokan egyénileg szervezik meg nyaralásaikat, így a közlekedést saját gépkocsijukkal, motorjukkal tervezik; akár belföldre, akár külföldre. Hosszabb utazás előtt fordítsunk figyelmet arra, hogy nem csupán a járművet kell megfelelően felkészíteni az útra, hanem érdemes utánanézni a vezetőre vonatkozó külföldi szabályoknak is.

Az úti okmányaink mellett ne felejtsük otthon vezetői engedélyünket, és nem árt, ha legalább egyik utastársunk is magával viszi a jogosítványát, hiszen nem lehet tudni, hogy mikor kényszerülünk sofőrcserére. Az EU bármely tagállamában megszerzett jogosítvány az egész Európai Unión belül érvényes. A jogosítvány mellett a gépkocsi forgalmi engedélyét is érdemes magunknál tartani. A Magyarországon forgalomba helyezett járművet a forgalmi engedélyben szereplő tulajdonoson, illetve az üzembentartón kívül más személy csak abban az esetben vezetheti, és viheti külföldre, ha a tulajdonos mindehhez írásban is hozzájárult. A fennakadások elkerülése érdekében célszerű tehát az engedélyt a célország nyelvén lefordítani, valamint angolul, illetve németül is kiállítani.

Az EU egész területén kötelező a biztonsági öv használata mind az elöl, mind a hátul utazók számára. Ha elmulasztjuk az öv használatát, igazoltatás esetén borsos árat fizethetünk figyelmetlenségünkért.

A baleseti statisztikák azt mutatják, hogy a mobiltelefon használata ötszörösére növeli a közlekedési baleset esélyét. Használata vezetés közben tilos minden EU-tagországban. Nem árt tehát kihangosítóval felszerelni gépkocsinkat, ennek használata számos országban már megengedett.

Az EU területén a gépjármű-felelősségbiztosítás automatikusan biztosítja a jog által megkövetelt minimális biztosítást (kötelező felelősségbiztosítás). A felelősségbiztosítás nemzetközileg elismert igazolásaként a biztosítási kötvény vagy a biztosítás létezéséről kiállított kártya szolgál, az úgynevezett zöldkártya.

Németországban jelenleg nincs sebességkorlátozás az autópályán, a 130 km/h csak ajánlott
Grafika: Kelemen Attila

Utazás előtt célszerű tájékozódni a casco szerződéséről. Ha valaki nem rendelkezik állandó cascóval, jobb esetben köthet a külföldi utazás idejére. Ennek az a legfőbb lőnye, hogy baleset esetén a biztosító megtéríti a sérült jármű mentésével, szállításával és tárolásával kapcsolatos költségeket.

Ügyelnünk kell arra is, hogy egyes országokban más és más a betartandó sebességhatár.

Autósoknak az engedélyezett alkoholmennyiség az unióban egységesnek mondható: 0,5 g/l. Kezdő vezetőknek, kamion- és buszsofőröknek és 18 év alatti motorosoknak azonban csupán 0,1 g/l.

A legtöbb európai ország autópályáinak használatáért fizetni kell, érdemes tehát előzetesen erről is tájékozódni.

Az autósoknak érdemes felkészülniük minden eshetőségre, nem lehet tudni, hogy mikor kényszerülünk kerékcserére. Nem árt ellenőrizni a pótkerék állapotát, a szerszámokat és az emelőt. Aki esetleg még nem cserélt kereket autóvezetői múltja során, annak érdemes a műveletet begyakorolnia a hosszú út előtt. Ilyenkor akár olyan hiányosságra is fény derülhet, hogy a kerékanyák meglazításához nem megfelelően meghosszabbított kerékkulccsal rendelkezünk.

Indulás előtt mindenképpen ellenőrizzük, hogy megvan-e az elakadásjelző háromszög!

A járművünk műszaki állapotfelmérését akkor is célszerű elvégeztetni, ha nincs rossz állapotban. A rövidebb szerviz alatt ellenőrzik a hűtést, a fékeket, a károsanyag-kibocsátást, a kormányzást és a felfüggesztést, az elektromos és indítórendszert. Emellett érdemes ellenőriztetni az olajszintet és az olaj állapotát.

Forró időjárási körülmények megnehezíthetik a vezető koncentrációs készségét, ezért ha van, nem árt a légkondicionáló rendszert is kontroll alá vonni. Előfordulhat, hogy a hűtőközeg, illetve a kompresszorolaj cserére szorul.

A gumiabroncs-mintázat mélységének rendszeres ellenőrzése fontos a gumik biztonságossága szempontjából. A túlságosan kopott gumiabroncs az autó irányíthatóságának elvesztését okozhatja, különösen vizes, csúszós úton. A gumiabroncs-mintázat mélységmérő eszköze nem túl drága. A mai gumikon már használnak gumiabroncskopást jelző csíkokat is, melyek segítségével könnyedén megállapítható, hogy a gumi cserére szorul-e.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!