Lóerő

2016.11.17. 17:25

Mutatjuk, hogy mire érdemes cserélni idén a nyári abroncsokat

Hungaroring - Idén már ötödik alkalommal zajlott le a hagyományos téligumiteszt a magyar F1-es versenypálya közlekedésbiztonsági központjában. Az esemény célja, hogy az autósok ne csak a külföldi tesztekre hagyatkozva válasszanak abroncsokat, hanem a hazai környezetben mért eredményeket is figyelembe vehessék.

Kelemen Attila

A nonstopgumi.hu és a használtautó.hu által szervezett eseményen évről évre 19 szettet vizsgálnak meg a szakemberek. Idén ötféle új négyévszakos típus, valamint egy új és egy használt nyári garnitúra is felkerült a palettára. Elsősorban azért, hogy teljes legyen az összehasonlítás.

Az idei teszteket téli időjárási viszonyok között végezték. A próba -1 és -4 °C közötti hőmérsékleten zajlott, mikor is mind a száraz, mind a vizes, mind pedig a jeges úton való megállást vizsgálták a szakemberek különböző sebességek mellett. A jeges útviszonyokat vizes műgyantával modellezték.

Mindemellett a csúszós úton mutatott kapaszkodóképességet, a gördülési ellenállást mutató kigurulást és a kopást is górcső alá vették. Mi több, a menetzajmérésre is időt fordítottak.

Ami pedig az abroncsok paramétereit illeti: az itthon legelterjedtebb méretű (195/65 R15) gumikat szerelték fel a tesztautókra.

Idén a mérések legfontosabb tanulsága az volt, hogy ugyan száraz és nedves aszfalton még hidegben is jól teljesítenek a nyári és négyévszakos abroncsok, addig havas, jeges útviszonyok mellett már semmi nem képes helyettesíteni a téli gumit.

A legszemléletesebb példa az, mikor a hirtelen az úttestre lépő gyalogos miatt kell vészfékezni. A téli gumikkal felszerelt autó éppen megállt a 18 méterrel előrébb lévő zebra előtt. Ám a négy évszakos gumival felszerelt jármű gumimodelltől függően 15-24, míg a nyári gumival felszerelt autó 31 km/órával ütötte el a modellezett járókelőt. Ezen teszt másik tanulsága az volt, hogy ugyanezen az útfelületen a használt, de kopott, éppen 4 mm-es profilmélységgel ellátott téli gumi is ugyanilyen katasztrofális eredményt produkált.

Essen szó egy kicsit az utóbbi években igencsak véleménymegosztó négy évszakos gumikról is. Lényegében csak olyan sofőrnek célszerű elgondolkodnia az ilyen jellegű abroncs megvásárlásán, aki biztosan nem közlekedik jégben vagy hóban.

A vizsgálatban részt vevő abroncsok az egyes szempontoknak különböző mértékben tettek eleget. Száraz és vizes úton - fagypont felett - az újszerű nyári és a Michelin egész éves abroncsa remekelt, jeges úton fékezhetőségben a Goodyear, míg kapaszkodási képességben a Continental volt a legjobb. A legcsöndesebbnek szintén a Goodyear bizonyult, ugyanakkor a gördülési ellenállás szempontjából - nem meglepő módon - a nyári gumik bizonyultak a legjobbnak.

Arról tehát, hogy összességében melyik abroncs teljesített a legjobban, csak az egyes kategóriákban mért teljesítményeknek a súlyozásával kaphatunk képet.

Bár az egyes abroncsok a különböző szempontoknak eltérő módon tettek eleget, az összesítésben ezek a különbségek a jó minőségű termékeknél nagyjából ellensúlyozták egymást. Így összességében elmondható, hogy a lista első nyolc helyén szereplő gumimodellek bármelyike jó szívvel ajánlható az idei téli gumijukat még csak most kereső autósok számára.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!