Lóerő

2016.12.01. 15:45

Miért fontos téli folyadékot használni a leghidegebb hónapokban?

Nincs mese, megjött a tél! Nem telik el éjszaka anélkül, hogy ne süllyedne a hőmérő higanyszála nulla Celsius-fok alá. Márpedig egy olyan autóban, amely nem lett megfelelően felkészítve a téli körülményekhez, komoly károsodások keletkezhetnek a mínuszok miatt.

Kelemen Attila

Sok autótulajdonos úgy gondolja, hogy a kocsija téli felkészítése megáll a nyári abroncsok lecseréléséből. Holott talán még a gumiváltásnál is fontosabb a fagyálló, vagyis a hűtőfolyadék dermedéspontjának ellenőrzése.

Nem mintha felmentést akarnánk adni egyes sofőröknek, de elsősorban azoknak az autótulajdonosoknak elengedhetetlen a kontroll, akiknek az autójában két szerviz között pótolni kellett a folyadékot. Ugyanis a tavaszi-nyári hónapokban nem feltétlenül fagyállóval töltötték fel a rendszert. Arra pedig még csak gondolni sem merünk, hogy valaki csapvizet öntött volna a tartályba. Aki ilyenre vetemedett volna, az komoly sérülésnek tette ki a gépjárműve hűtőjét, ugyanis a vízkőlerakódás csökkenti a hőátadó-képességet, aminek következtében egyik pillanatról a másikra megfőhet a motor. Helyette ioncserélt vizet kell használni!

De nem télen. Akkor ugyanis fagyállóval is el kell látni a rendszert, amivel természetesen két legyet ütünk egy csapásra: talán nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy nem csak fagyállóság szempontjából kedvez az utántöltés. A manapság többnyire etilén-glikol vagy propilén-glikol alapú hűtőfolyadékok a fagyáspont csökkentése mellett a forráspontot is növelik. Márpedig ez utóbbi azért jó, ha forrás állna be, akkor az erős korróziós hatást kiküszöböltük.

Éppen ezért ajánlott a fagyálló előírt időközönkénti cseréje.

Nem lehet elégszer mondani: a komoly téli fagyok előtt mindenképpen cseréljük ki az ablakmosótartályban lévő nyári folyadékot télire Fotó: Shutterstock

No de mi van akkor, ha nem léptünk időben, és már beállt a fagy, vagy éppenséggel a hűtőfolyadék fagyáspontja nem lett jól lemérve, illetve beállítva? Ilyenkor a hűtőközegben fagytömb alakul ki, ami meggátolja a rendszerben a keringést. Ezáltal a motor megfőhet, illetve a hűtő is szétrepedhet.

Hogy ne kerüljünk ilyen helyzetbe, - ha máskor nem is, de - a téligumi felrakatásakor kérjük meg a szervizben dolgozókat, hogy ellenőrizzék a hűtővíz dermedéspontját. Ha pedig teljes körű téli átvizsgálást kérünk, akkor erre külön figyelnek.

Az autóban van egy másik folyadék, ami télen fagyás esetén komoly károkat okozhat. Ez a szélvédőmosó. Rovatunkban már nem egyszer felhívtuk a gépjármű-tulajdonosok figyelmét, hogy a szezon előtt nyomassák ki a tartályban lévő nyári ablakmosót, és még a fagyok előtt töltsék fel a rendszert télivel. De akár rá is lehet tölteni a félig lévő tartályra, ám akkor jön a komoly matekozás, hogy a keverési arányok következtében hány fokig megbízható a szélvédőmosónk.

Aki nem biztos a dolgában, az beszerezhet egy refraktométert (optikai fagyállómérőt). Léteznek már olyan készülékek, amelyekkel a szélvédőmosó fagyáspontján túl a fagyállóét is meg tudjuk mérni, mi több az akkumulátorsav mérésére is alkalmas.

Hagyjuk a számolgatást! Olvassunk!

- Ha mégis úgy döntöttünk, hogy arra adjuk a fejünket: magunk hígítjuk (vagy éppen sűrítjük) a folyadékokat, akkor érdemes észben tartani azt, hogy a dermedéspont nem lineárisan változik a hígítási arányokkal.

- Egy kevéske víz is alaposan megváltoztathatja az elérni kívánt értéket.

- Éppen ezért a matekozás helyett hagyatkozzunk inkább a fagyálló és/vagy szélvédőmosó flakonján lévő hígítási/sűrítési arányokra.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!