2018.03.22. 08:00
Az Ausztrál Nagydíjjal elrajtol a 2018-as Formula-1-es világbajnokság
Mint minden évben, idén is újdonságokkal veszi kezdetét a száguldó cirkusz bajnoki idénye. Ám 2018-ban feltűnően sok a változás, ezeket gyűjtöttük össze a hétvégi szezonnyitó futam előtt.
Jó ómen: a legtöbb tesztkilométert a világbajnok címvédő alakulat, a Mercedes teljesítette Fotó: MTI/EPA/Alejandro Garcia
Akár több rajtprocedúra is lehet egy futamon
Elsősorban az izgalom fokozása a célja annak az új szabálynak, amely a félbeszakított futamokon felülírja az eddig megszokott rajtprocedúrát. Ezentúl újraindításkor ismételten felsorakozik a mezőny a rajtrácsra, és állórajttal folytatódik a verseny. Így a piros zászlós fázist követően végleg elfelejthetjük a biztonsági autós körözgetéseket.
Egyszerűbbé tették a rajtbüntetések kiosztását
Az utóbbi szűk évtizedben szinte alig találkoztunk olyan futammal, amelynek a vasárnapi rajtfelállása megegyezett volna a szombati időmérő edzésen elért eredményekkel. A megannyi büntetés kiosztása olyannyira megkavarta a mezőnyt, hogy azt a szurkolók már alig tudták nyomon követni. Ugyan büntetések ezentúl is lesznek, azokat már kevésbbé bonyolult szisztéma alapján osztják ki. Amennyiben egy pilóta legalább 15 pozíciós hátrasorolást kap, akkor egyből a mezőny végére esik vissza. Ha pedig több versenyzőt is érint hasonló szankció, akkor a büntetés kiosztásának időbeni sorrendje határozza meg a rajtsorrendet.
Cápauszony nincs, helyette van glória
A tavalyi autókon rendszeresen használt T szárny és a motorborításon helyet kapó „cápauszony” idén már biztosan nem csúfítja el az autókat. Ellenben kötelező jelleggel bevezették a glóriát, amely a pilóták fejét hivatott védeni. Ugyan biztonsági szempontból hasznos tartozék, inkább otrombává teszi a versenyautókat, semmint az imént említett, tiltólistára került elemek. A glória bevezetése nyomán 6 kilogrammal megemelték az autók minimális súlyhatárát, amely így 734 kg.
Csupán három motor jut az egész évadra
Idén egy pilóta már csak három motort használhat büntetés nélkül a 21 futam során. Mi több, egyes motorkomponensekből csak kettő áll majd rendelkezésre. Ezzel idén nagyobb hangsúlyt kap a megbízhatóság.
Színesebbé tették a gumipalettát
2018-tól a kemény, a közepes, a lágy, a szuperlágy és az ultralágy mellett már hiperlágy és szuperkemény abroncsokat is használhatnak a csapatok. A Forma-1 gumiszállítója mind-emellett mindegyik keverékét eggyel lágyabbá tette. Ezzel nem csak több előzésre, de kevesebb egykiállásos stratégiára számítanak.
Búcsú két pilótától és a rajtrácslányoktól
Tavaly év végén Felipe Massa végleg szögre akasztotta a bukósisakját, míg Pascal Wehr-lein a DTM-ben folytatja pályafutását. Rajtuk kívül lesznek még hiányzók, nem pilóták, hanem az úgynevezett rajtrácslányok. A Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media ugyanis a csinos hölgyek helyett ezentúl gyerekeknek ad lehetőséget a szereplésre. Ami pedig az új versenyzőket illeti: a Williamsnél Szergej Szirotkin, a Saubernél pedig Charles Leclerc készül élete első F1-es futamaira.
Új időpontban kezdődnek a futamok
A versenyhétvégék programjában is lesz egy újdonság: számos európai futam nem az eddig megszokott 14 órai rajttal veszi kezdetét. Ezentúl 15.10-kor kezdődnek a futamok. Mondanunk sem kell, ezzel az amerikai nézőknek szeretnének kedvezni a rendezők.
Malajziai GP el, német és francia vissza
A versenynaptárban három lényegi változás állt be tavaly óta. A Malajziai Nagydíj kikerült, ellenben visszatért a 2008 óta nélkülözött Francia Nagydíj és a tavaly „pihenő” Német Nagydíj. Mindez azt jelenti, hogy 2016-hoz hasonlóan rekordhosszúságú lesz a szezon a maga 21 futamával.