Világbajnoki futam a ringen

2018.06.28. 14:00

Az idén is megmérkőznek egymással a sidecarosok Ostffyasszonyfán

A hétvégén az ostffyasszonyfai versenypálya ad otthont a FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme) Oldalkocsis Világbajnokság negyedik fordulójának. Két futamot rendeznek: szombaton egy 9 körös sprintversenyt, másnap pedig egy 15 körös Goldrace versenyt láthatnak a nézők.

Kelemen Attila

A beifahrer (másodpilóta) aktív közreműködése nélkül nem lehet irányítani az oldalkocsis versenygépeket Fotó: VN-archív

Le Mans, Slovakiaring, Oschersleben után a Pannónia-Ringre látogat a világbajnokság mezőnye, immár negyedszer. A hétvégén 16 oldalkocsis páros áll rajthoz az ostffyasszonyfai ring aszfaltján. A szabályok értelmében 2017-től ez már csak hatszáz köbcentis motorokkal lehetséges.

Egyedi és látványos

Az Oldalkocsis Világbajnokság korunk egyik leglátványosabb, egyúttal legegyedibb versenysorozata; igaz, a gyorsasági motoros világbajnoksággal való „szakítás” óta az egyik legkevésbé ismert is. Pedig a géposztály egyidős a korábban már említett bajnoksággal, hiszen a legtöbb klaszszikus kategóriához hasonlóan 1949-ben kapott világbajnoki rangot, és azóta egyetlen egy év sem maradt oldalkocsis bajnokság nélkül. Bár 1996 és 2009 között hol Világkupa, hol Szuperkupa, hol pedig egyszerűen csak Superside néven futott, 2010-ben viszont visszakapta a nívójának megfelelő megnevezést.

A beifahrer (másodpilóta) aktív közreműködése nélkül nem lehet irányítani az oldalkocsis versenygépeket Fotó: VN-archív

Az oldalkocsis versenyeket 1949 óta megszakítás nélkül rendezik meg minden évben, így ez az egyetlen olyan motorsport, amelyben az évek során nem volt kényszerpihenő. Az oldalkocsis motorok sokat változtak, 1970-től már prototípusokkal is versenyeztek, amelyekben hagyományos ülő pozícióban helyezkedtek el a versenyzők, és egy kormány segítségével irányították a versenygépet: mint egy autót. Ezeket a gépeket aztán jó 10 évvel később kitiltották, majd 1981- ben egy olyan szabályt hoztak, amely már megengedte a prototípusgépek versenyzését, de szigorú szabályok szerint kellett őket megépíteni. Így meghatározták, hogy a pilóta csakis térdelhet a gépben, a pedálokat száműzni kell, kizárólag kézzel irányíthatnak és adhatnak gázt, és úgy kellett megépíteni az oldalkocsis versenygépet, hogy azt csak a beifahrer (másodpilóta) aktív közreműködésével lehessen „rendesen” irányítani. Blokkjaik a legnagyobb super bike motorokból származnak, a Suzuki, a Yamaha, a Kawasaki és a BMW műhelyéből.

Ahol magyaroknak is szurkolhatunk

A bajnokságot most a brit Tim Reeves, Mark Wilkes páros vezeti 70 ponttal. A második helyen egy fi nn egység: Pekka Päivärint, Jussi Veräväinen áll 54 ponttal. A bajnoki dobogó ideiglenes harmadik fokán szintén egy brit kettős tartózkodik: Ben Birchall, Thomas Birchall 43 egységgel. Ezek ismeretében a motorsport szerelmeseinek igazi csemege lesz a soron következő hétvége, hiszen szintén ekkor rendezik az Alpe-Adria nemzetközi motorverseny futamait 8 kategóriában. Magyar indulóknak is szurkolhatunk. A Pannónia-Ringen mind az oldalkocsis versenyekre, mind pedig az Alpe-Adria Road Racing futamaira a belépés díjtalan.

Az FIM Sidecar Oldalkocsis Világbajnokság hétvégi menetrendje: Szombat, 10.55: első időmérő edzés, 12.50: második időmérő edzés, 19.00: 9 körös sprint futam. Vasárnap, 10.40: bemelegítő edzés, 13.05: 15 körös verseny.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!