Optimális nyomással csökkenthető a jármű fogyasztása

2020.04.04. 07:00

Nem elég megrugdosni a cipő orrával a kereket

A keréknyomás beállítása függ attól, hogy mennyire terheljük meg az autót. Ha túl lapos a gumi, vagy túl gyorsan megyünk, jelentősen rövidül az abroncs élettartama.

Vas Népe

Havonta egyszer ellenőrizzük az abroncsnyomásértékeket

Fotó: shutterstock

Abroncscsere idején különösen aktuális a megfelelő nyomás beállítása: ha a Magyarországon közlekedő gépjárművek abroncsát a megfelelő értékre pumpálnák fel, az ország üzemanyag-fogyasztása azonnal csökkenne tíz százalékkal a Magyar Gumiabroncs Szövetség szerint. A gumikopást megállítani nem lehet, de lassítani igen, és ehhez a legtöbb esetben elég havonta néhány perc, ugyanis a megfelelő keménységűre pumpált gumiabroncsok élettartama hosszabb, tapadásuk biztosabb, az autó úttartása jobb, fogyasztása kisebb.

Ha nagyobb terhet szállítunk, utánfutót húzunk, meg kell növelnünk a nyomást, de mindig csak az autónk gyári előírása szerinti mértékben. Az is segíti az abroncsok élettartamának megőrzését, ha csökkentjük az egyébként megszokott sebességünket. A látszólag rendben lévő abroncsok nyomását is ellenőrizni kell, havonta legalább egyszer, nem elég a cipő orrával megrugdosni.

Az optimális az lenne, ha a teljesen hideg abroncsokban lévő nyomást tudnánk ellenőrizni, még otthon, ugyanis az így mért szám a valós. A kívánt érték az, amit az autó kézikönyvében vagy jellemzően a vezető felőli első ajtó környékére ragasztott matricán tesz közzé a gyártó.

Havonta egyszer ellenőrizzük az abroncsnyomásértékeket
Fotó: shutterstock

Eltérő értéket adnak meg egy-két utasra számítva, jól felpakolt kocsira, dízel-, illetve benzinmotorra, és megint mást, ha utánfutót vontatunk. (Ha a nyomást meleg gumiabroncson ellenőrizzük, a gyártó által előírt számokhoz 0,3 bart hozzá kell adni.)

A legtöbben elfelejtik a csomagtartó mélyére elásott pótkerékben is ellenőrizni a nyomást, ebben az esetben egy esetleges kerékcserénél kínos meglepetés érhet bennünket.

Az egyenetlen kopás csökkenti a gumiabroncsok élettartamát, ezért érdemes időről időre ránézni a futófelületre. Ha az abroncs futófelületének két szélén jelentkezik a kopás, a gumiabroncs „vállas”, akkor alacsony a nyomás. Ilyenkor az abroncs jobban kopik, túlságosan felmelegszik, és az autó a nagyobb gördülési ellenállás miatt többet fogyaszt. Ha csak 0,5 bárral kisebb a kerekekben lévő nyomás az előírtnál – amit ránézésre nem lehet megállapítani –, a gumiabroncs élettartama rövidebb lesz az elvárhatónál. Szakemberek szerint 10 százalékkal alacsonyabb nyomás mintegy 10 százalékkal csökkentheti a futásteljesítményt. Amennyiben még kisebb a nyomás, arra is számíthatunk, hogy a fogyasztás akár drasztikus mértékben is megnő, a tapadás viszont csökken.

Ha olyan abroncsokkal közlekedünk, amelyekben mindössze 0,5 bar nyomás van, az abroncsokat véglegesen tönkretesszük. Ha túl nagy a gumiabroncsban lévő nyomás, akkor a futófelület közepe lesz kitéve aránytalanul nagy terhelésnek. Igaz ugyan, hogy a nagyobb nyomás akár mérhető fogyasztáscsökkenést is eredményezhet, de semmi sincs ingyen: ilyenkor a gumiabroncs élettartama éppúgy csökken, mint az autó stabilitása és tapadása, és a futómű is gyorsabban kopik, mint ideális nyomás esetén.

Ragaszkodjunk a gépkocsigyártók által megadott abroncsnyomásértékekhez, és havonta egyszer ellenőrizzük őket: így lesz a használatuk a legbiztonságosabb, a legtakarékosabb, és így szolgálnak bennünket a legtovább.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!