2021.04.11. 07:00
Miért fontos a jó abroncs? – Indul a nyári nagy gumicsere
A Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) szakembereinek javaslatait közvetítjük a nyári gumiabroncsok kiválasztásához, cseréjéhez.
20200312 A hazai átlagnál jobb gumikkal autózunk. Fotó: Lehoczky Péter LP Békés Megyei Hírlap
Fotó: MW
Miért fontos a jó abroncs? Mert az élet nem törésteszt! A járművek kerekenként megközelítőleg egyetlen tenyérnyi felületen érintkeznek a talajjal, így ezen a nagyságrendileg 200 köbcm felületen kell kialakítani az irányítás és a sebességváltozás minden szükséges erőhatásának megfelelő feltételét.
Vásárláskor érdemes kikérni a gumiabroncs-szervizes munkatárs véleményét. Vegyük figyelembe az autó típusát, az autógyártó cég méretre vonatkozó ajánlását, a közlekedési szokásokat és azt, hogy milyen körülmények között, mennyit autózunk a nyári időszakban.
A nyári abroncsszettből – és persze a téliből is – minden kerékre azonos típusú és mintázatú gumit javasolt felhelyezni. Ha komoly mértékben elkopott vagy sérült valamelyik abroncs, a vele azonos tengelyen forgó másik abroncsot is ki kell cserélni. Ami végképp tilos: ne kombináljuk a téli abroncsot a nyárival, ugyanis a fizikát nem lehet becsapni. Új abroncs választásánál segít a néhány éve kötelezően elhelyezett matrica, melyről néhány fontos paraméter leolvasható.
Amennyiben valamiért csak az egyik tengelyre kerülnek új abroncsok, akkor a nagyobb profilmélységgel rendelkező gumiabroncsokat mindig a hátsó kerekekre kell felszerelni, függetlenül attól, hogy első- vagy hátsókerék-hajtású autóról van-e szó.
A legjobb megoldás az, ha mind a négy abroncsot egyszerre cseréljük le. Annak érdekében, hogy nagyjából egyszerre kopjanak „csereérettre”, 7-10 ezer kilométerenként érdemes új pozíciót választani az egyes abroncsoknak – erre kiváló alkalom a szezonális csere. Forgásirányos abroncsok esetében a forgásirány megtartására ilyenkor is figyelni kell.
A hatósági előírások szerint a gumi futófelületének minimálisan 1,6 milliméternek kell lennie, ennél kopottabbal közlekedni szabálytalan és veszélyes. Szakértők szerint az igazán biztonságos érték a nyári guminál 3 milliméter.
Kiemelt képünkön: A legjobb megoldás a teljes abroncsszett lecserélése