motorsport

2021.06.26. 07:00

Oldalkocsisok a vasi ringen – Két vb-versenyt is rendeznek hétvégén a Pannónia-Ringen

A hétvégén a Pannónia-Ring ad otthont a FIM Oldalkocsis Világbajnokság második fordulójának.

Kelemen Attila

Fotó: Pannónia-Ring

A szezonnyitó Le Mans-i megmérettetés után a Pannónia-Ringre látogat a világbajnokság mezőnye, immár hatodik alkalommal. Ugyan tavaly lett volna a hatodik magyarországi vendégszereplése a sorozatnak a vasi ringen, ám a Covid19 miatt a 2020-as bajnokságot a promóter kénytelen volt törölni. Ám a versenyzésre kiéhezett motorsportrajongóknak már nem kell sokat várniuk, hiszen a hétvégén 14 oldalkocsis páros áll rajthoz a Pannónia-Ring aszfaltján.

A Sidecar Világbajnokság korunk egyik leglátványosabb és legegyedibb versenysorozata, igaz a gyorsaságimotoros-világbajnoksággal való „szakítás” óta az egyik legkevésbé ismert is. Pedig a géposztály egyidős a korábban már említett bajnoksággal, hiszen a legtöbb klasszikus kategóriához hasonlóan 1949-ben kapott világbajnoki rangot, és azóta egyetlenegy esztendő sem telt el oldalkocsis bajnokság nélkül. 1996 és 2009 között hol Világkupa, hol Szuperkupa, hol pedig egyszerűen csak „Superside” néven futott, 2010-ben viszont visszakapta a nívójának megfelelő megnevezést.

Az oldalkocsis versenyeket 1949 óta megszakítás nélkül rendezik meg minden évben (kivételt a tavaly esztendő jelenti), így ez az egyetlen olyan motorsport, melyben az évek során korábban nem volt kényszerpihenő.

Az oldalkocsis motorok a kezdetek óta sokat változtak. 1970-től már prototípusokkal is versenyeztek, melyekben hagyományos ülő pozícióban helyezkedtek el a versenyzők, és egy kormány segítségével irányították a versenygépet, úgy, mint egy autót. Ezeket a gépeket aztán jó tíz évvel később kitiltották, majd 1981-ben egy olyan szabályt hoztak, amely már megengedte a prototípusgépek versenyzését, de szigorú szabályok szerint kellett őket építeni.

Így meghatározták, hogy a pilóta csakis térdelhet a gépben, a pedálokat száműzni kell, és csupán kézzel irányíthatnak és adhatnak gázt, és úgy kellett megépíteni az oldalkocsis versenygépet, hogy azt csakis a beifahrer (másodpilóta) aktív közreműködésével lehessen rendesen irányítani. Blokkjaik a legnagyobb superbike motorokból származnak, a Suzuki, a Yamaha, a Kawasaki és a BMW műhelyéből. 2017-től már csak hatszáz köbcentis motorokkal lehet rajthoz állni.

A motorsportot kedvelőknek érdemes lesz kilátogatniuk a ringre, mert a vb-futamok mellett még osztrák bajnoki futamot (SST 600/Superbike kategória), valamint izgalmas hobbiversenyeket is láthatnak.

A belépés díjtalan, de csak védettségi igazolvánnyal rendelkezők léphetnek be a pálya területére.

Az oldalkocsis vb hétvégi menetrendje: Szombat, 8.05: 1. időmérő edzés, 11.40: 2. időmérő edzés, 14.45: 1. futam. Vasárnap, 8.10: bemelegítő edzés, 11.05: 2. futam.

Kiemelt képen: Hatodik alkalommal látogat el a világbajnoki mezőny az ostffyasszonyfai Pannónia-Ringre

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!