Sikerélmény a vezetés

2021.10.03. 07:00

Utánajártunk, hogy milyen tanulni, illetve oktatni elektromos, valamint hibrid meghajtású autóval

Az elmúlt két-három évben egyre inkább megnőtt az autóvásárlók érdeklődése az alternatív meghajtású gépkocsik iránt, egyre több hibrid vagy éppen zöld rendszámmal ellátott elektromos autót látni az utakon. Kíváncsiak voltunk, hogy az autósiskolák miként alkalmazkodnak a trendhez, milyen tapasztalatokat szereztek eddig a környezetkímélőbb autókkal történő oktatás során.

Kelemen Attila

20210927 autóvezetés oktatása, Árvai Kornél, Szakács Orsolya, Szombathely, Szendi Péter, Vas Népe

Fotó: Szendi Péter

tósiskola 2017 júniusa és 2021 júniusa között oktatott elektromos, automata váltós gépjárművel Vas megyében. Nagy István, az iskola igazgatója elárulta: hamar felismerték, hogy a jövő szerves részét fogják képezni az elektromos autók, ezért 2017-től bővítették az amúgy is széles képzési palettájukat:

– Nem kis lépés, illetve váltás volt ez a már megszokott, hagyományos benzines és dízeles gépjárművek után. Fenntartási költségek tekintetében érdemes az üzemanyagköltségen túl megemlíteni a jelentősen kedvezőbb szervizköltségeket. Az oktatás erős igénybevételnek teszi ki a hagyományos gépjárművek motorját és hajtásláncát, ami megköveteli a gyakori olajcserét, de a kuplungcsere sem ritka. Ez egy elektromos gépjárműnél nem jelentkezik. Továbbá a regeneratív fékezésnek köszönhetően a fékbetétek és tárcsák kopása is minimális.

Árvay Kornél, egy másik szombathelyi autósiskola oktatója egy éve kezdte el az oktatást egy Toyota Auris Hybriddel. Mint mondta, az autó fenntartása szempontjából ők is hamar észrevették a különbséget:

– Fogyasztásban a dízelekhez lehet hasonlítani, a benzinesekhez képest két-három liter is lehet a megtakarítás száz kilométeren, ami a pénztárcán kívül a környezetnek is jót tesz, mivel városi üzemben, ahol az oktatás nagyobb része zajlik, sokat lehet csak a villanymotor segítségével közlekedni. A fogyasztás dízeles, a fenntartás viszont jóval kedvezőbb, hála annak, hogy sok karbantartásigényes alkatrész nincs beépítve az autóba, és ami nincs, az nem romlik el. Gondolok itt a nagynyomású üzemanyagrendszerre, a kuplungszerkezetre, de önindító sincsen. A hibrid technológia kiforrott, nagyon jó ár-érték arányú meghajtású rendszer a mindennapi közlekedésben, ennek kellene lennie az elvárt minimumnak a mai világunkban.

Arra is kíváncsiak voltunk, hogy a forgalomban tapasztaltak- e újszerű helyzetet, körülményeket. Nagy István rávilágított, hogy aki ült már tanulóvezetőként autóban, az valószínűleg jól emlékszik az első próbálkozásokra és az ezzel járó különféle stresszhelyzetekre.

– Mindenre egyszerre kell figyelni – a sebességváltásra, a pedálok kezelésére, a tükrökből való tájékozódásra, a KRESZ-táblákra és a forgalomra –, nem beszélve a lefulladástól való félelemre. Persze egy jó oktató ilyenkor aranyat ér, de azon is sok múlik, hogy milyen autón tanulunk vezetni. A manapság népszerű elektromos autókkal már az első órán sikerélmény a közlekedés, mivel vezetésük az automata váltós kocsikéhoz hasonlóan egyszerűbb és könnyebb, mint a manuális váltós járműveké. Ez pedig komoly segítséget jelent a tanulásban és az oktatásban egyaránt, így gyorsabban megszerezhető a jogosítvány.

Mindezt Árvay Kornél is alá tudta támasztani.

–Azzal, hogy elmaradnak az indulási nehézségek, a lefulladás, a hátragurulás, egy olyan stresszhelyzetet előzünk meg, ami a mai rohanós, türelmetlen közlekedésünkben jelentős tanulást hátráltató tényező. Az automata váltó használata nyugodtabb körülményt teremt a tanuló és az oktató számára is, így hamarabb sajátíthatók el a biztonságos közlekedés alapjai.

A közlekedési szituációk biztonságos megoldását úgy tudja segíteni a jármű könynyebb kezelése a tanulónak, hogy az ezzel nyert időt a közlekedési helyzet további átgondolására, majd még jobb megoldására fordítják. Lehet ez akár egy útburkolati jel alaposabb átnézése, vagy akár egy másik közlekedési partner távolságának és sebességének pontosabb megbecslése.

Nagy István külön felhívta a figyelmet, hogy műszaki ismeretek szempontjából az autó mely részeire fókuszálnak, hogy azok pluszban megemlítésre, ismertetésre kerüljenek:

– Elektromos berendezéseket már régóta használunk a mindennapjaink során, így a villanyautó használata nem igényel speciális ismertetést. A megszokott napi elindulás előtti ellenőrzésen kívül a tanulóknak bemutatjuk a modern, vezetést támogató rendszereket. Ezek például a sávtartó asszisztens, az adaptív tempomat, az automatikus parkolássegítő, a holttérérzékelő, az ütközés előtti érzékelés (Pre-crash), a kereszteződési ütközésjelző.

Árvay Kornél rávilágított, hogy ugyan a hibrid autó más meghajtású, annak kezelése sem igényel plusz műszaki ismereteket. Sőt, sokkal egyszerűbb a két pedál használatát megtanítani. És ha a vezetés közben van érdeklődés a hibrid rendszer felépítését illetően, akkor szívesen adnak tájékoztatást erről, akár részletesen is kielemezhetők a működési paraméterek, amelyek utólag számítógépen megjeleníthetők.

Ezek tükrében adja magát a kérdés, hogy amikor a leendő tanulók megkeresik az autósiskolákat, van-e külön olyan kérésük, hogy elektromos vagy hibrid gépjárművön szeretnének vezetni.

Árvay Kornél elárulta, hogy egyelőre csak az automata váltó meglétének igénye merült fel, de a közeljövőben oktatásba beállítandó elektromos autó már elővetíti a jövőt, amely már kézzelfoghatóvá teszi azokat a ránk váró változásokat, amelyek az életünk minden területére ki fognak hatni. Hozzátette, hogy aki nem hagyományos váltós autón teljesíti a gyakorlati vizsgáját, annak egy korlátozás bekerül a vezetői engedélyébe: az, hogy csak automata váltós autót vezethet.

Nagy István hozzátette, hogy az automata váltós autón tett hatósági forgalmi vizsgát követően a jövőben van lehetőség manuális váltós gépjárműre érvényes vizsgát is tenni: egy egyszerű hatósági különbözeti forgalmi vizsgával ez megtehető. Miután már közlekedési tapasztalatot szerzett a tanuló egy könnyen vezethető járművel, nem jelent majd gondot a forgalmi vizsga letétele egy manuális váltós gépjárművel.

István azt is megerősítette, tőlük is gyakran kérdezik, hogy van-e lehetőség elektromos autón tanulni. Elsősorban azok a tanulók választják ezt, akiknek akár otthon elektromos autójuk van, vagy a jövőben ilyen gépjárművet terveznek vezetni.

Kiemelt képünkön: Szakács Orsolya is a hibrid Aurisban tanul vezetni, mellette Árvay Kornél oktató

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!